Ga naar inhoud
  • 0

Is het de lmm, de N75 of toch weer de turbodruk sensor?


Bertje

Vraag

Hallo,

Ik wil hier een probleem voorleggen voor de tdi-specialisten.

Het betreft een passat 1.9 TDI PD code AVF.

Bouwjaar juni 2001, 210000km. EGR softwarematig dicht, getuned (170pk?).

De klachten begonen enkele weken geleden met soms inhouden, wat hij nu (500km verder) bijna altijd doet.

Als hij inhoud en ik laat hem uitlopen tot ongeveer 1100 toeren en dan flink gas geef, gaat hij soms wel goed. Als ik daarna afrem en weer gas geef, houd hij weer meestal in.

Ook versneld hij nu soms in stappen, alsof ik met het gaspedaal speel.

Deze klachten lijken op het veel besproken lmm of N75(turbodruk) probleem.

Ik heb vorig jaar ook ongeveer dezelfde problemen gehad, toen was de turbodruksensor (G31) stuk.

Ik heb, toen de klachten begonnen de auto uitgelezen (geen foutcodes, alleen een onbekende communikatiefout) en enkele logs gemaakt.

Deze logs heb ik niet kunnen annaliseren omdat m'n laptop de dag erna gecrasht is, dus deze logs ben ik ook kwijt.

Vanavond heb ik de N75 (turbodruk) verwisseld met de N18 (EGR-klep), deze hebben dezelfde art.nummer, maar de klachten blijven gelijk.

Dus denk ik dat ik de N75 kan uitsluiten, tenzij beide kleppen stuk zijn.

Nu denk ik aan de lmm of de turbo (roetaanslag).

Het is nu moeilijk zoeken zonder VAG-COM.

Als iemand nog ideeen heeft die ik kan testen of kan helpen met uitlezen hoor ik dat graag.

 

 

Groetjes Bertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Turbo-Variant heeft me vanavond geholpen met uitlezen en we hebben een paar logjes kunnen maken.

Enkele terugkerende fouten zijn positieve en negatieve intake air diviation.

Dus het lijkt op een probleem met de turbodrukregeling.

De N75 hebben we getest met vag-com en bediend gewoon het stelmechanisme.

En de turbodruksensor geeft op de momenten dat we keken normale waarden aan.

Turbo-Variant zou de gegevens en de logs nog op het forum zetten, dus nog even op hem wachten.

 

Groetjes Bertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben een paar dagen weg geweest en ook niet kunnen internetten.

Inmiddels de logjes van Turbo-Variant binnen gekregen.

Ook is mijn laptap nu weer gerepareerd, en heb ik zelf wat logjes gemaakt.

Alleen kan ik nergens vinden hoe ik mijn logjes kan posten, ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

 

Deze foutcode komt steeds terug:

 

17964 - Laaddruk Controle: Negatieve Deviatie

 

P1556 - 35-10 - - - Intermitterend

 

Verder geen foutcodes.

 

Groetjes Bertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je op de knop reply.gifklikt helemaal onderaan alle posts, dan krijg je een nieuw scherm te zien waarbij je meerdere bijlagen kunt toevoegen.

 

Probeer dat eens en hang de txt of excel file daar eens aan.

 

Heb je onderstaande text ook al eens geraadpleegd?

---------------------------------------------------------------

foutcode: 17964 P1556

nl Laaddruk Controle Negatieve Deviatie

du Magnetventil für Ladedruckbegrenzung (N75) Regelgrenze unterschritten

en Boost (Charge) Pressure Control Valve (N75) Negative Deviation

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

 

De geleverde (actuele) turbodruk is duidelijk lager dan de voorschreven waarde.

Dus er zijn problemen met de N75 of met de turbo-druk, of met de slangen en/of slangaansluitingen.

Hier staat een voorbeeld.

 

Mogelijke verschijnselen:

Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM).

Vaak noodloop.

 

Mogelijke oorzaken:

Het magneetventiel voor de laaddruk-begrenzing (N75) is kapot

Slangaansluitingen / -afdichtingen lekken

Tussen de turbo en de motor lekt ie ergens

Variabele schoepen van de turbo functioneren niet goed. De schoepen staan dan vast in een stand waarbij te weinig turbodruk wordt geleverd.

De turbo is kapot

 

Mogelijke oplossingen:

Check alle slangen en slangaansluitingen

Check ook de buizen vanaf de intercooler naar de lucht inlaat en evt. vanaf de turbo naar de intercooler.

Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.

 

 

 

SvendeLaer: verder vond ik op het net een engelse verklaring welke, vrij vertaald, luidt:

De code [negative deviation] wordt gegenereerd omdat de gevraagde turbodruk lager is dan de geleverde en de ECU [de computer] kan de N75-klep geen opdracht meer geven verder te openen omdat deze al helemaal open staat.

 

Gbn: dit heb ik ook gehad, dat was na het losschieten van een turbo slang. Dit houdt in dat de ECU merkt dat er plotseling een druk verschil ontstaat in negatieve richting (dus een druk vermindering) in het inlaat-traject. Wat bij de 110 pk dwars geplaatste blokker nog wel eens wil gebeuren is dat de turbo slang boven de intercooler losschiet, waardoor de pijp erboven de multiriem in loopt. Hierdoor vreet de multiriem zich in de pijp, met een moglijk lek tot gevolg. Bij de 100 pk blokken in de golf IV zit dit volgens mij op dezelfde wijze. Als je voor de auto staat moet je achter je linker koplamp zijn, daar zit de intercooler. De buis zie je dan naar rechts lopen en wordt dan een hard plastic pijp tussen het motorblok en je brandstof filter naar de EGR. Aan de achterkant/links boven zie je dat de harde buis overgaat in een slang, rechtsaf je EGR in. Check eens of dat daar iets ingevreten is op de buis. (Meestal heb je dan ook lichte olie sporen erop zitten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de info Vdub.

 

Jouw tekst had ik al gezien.

De N75 heb ik al verwisseld met de N18, dus die zal wel in orde zijn.

En bij een lek naar buiten zal de storing zich altijd voordoen, toch?

Ik denk nu nog aan de LMM, de turbo (schoepenmechanisme) of de EGR-klep blijft hangen??

 

Hier zijn een paar logjes:

 

Hier een logje als hij normaal loopt:

 

Foto-7BOXM6TL.jpg

 

Hier een logje als de storing zich voordoet:

 

Foto-EHUXPJPS.jpg

 

Hier een logje van 2 runs achter elkaar met de storing:

 

Foto-8NTZFIZR.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry, de letters zijn inderdaad slecht te lezen :embarassed: .

Bij de onderste log is:

Groen is MAF actuaal, donker rood is MAF spec., licht rood is Aktual intake pressure, licht blauw is Spec. intake pressure en geel is de engine speed.

Bij de andere is:

Groen is MAF actuaal, donker rood is MAF spec., grijs Aktual intake pressure, geel is Spec intake pressure en donker blauw de engine speed.

 

Groetjes Bertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt, passatvw.

Het probleem is nu (voorlopig) opgelost :D .

Ik heb de EGR afgedopt, en daar loopt hij weer als vanouds mee.

Dus mijn conklusie is dat de egr-klep soms open blijft hangen en daar door de turbodruk weg lekt.

De N75-klep wordt volop aangestuurd om de turbodruk op het gewenste nivo te regelen (wat niet lukt). De ECU "ziet" een te groot verschil in de gewenste en de geleverde turbodruk en gaat in noodloop. Hierdoor regelt de ECU de motor naar veilige waardes (Turbodruk, koppel, toerental enz.), begrenst de brandstof toevoer en het vermogen.

Door deze noodloop ontstaat ook het verschil in de gewenste en geleverde LMM-waardes (MAF). :book:

 

De EGR-klep laat ik nu even zo zitten.

Ik ben in de nabije toekomst van plan om het inlaat-trajekt (van turbo tot EGR) eens schoon te maken en van roetaanslag te ontdoen.

Ik heb nu de twee grootste vervuilers uitgeschakeld: de EGR afgedopt en de carterventilatie afgekoppeld.

 

Bij deze iedereen bedankt voor de reaktie en de hulp :thumb: .

 

 

Groetjes Bertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden