Ga naar inhoud
  • 0

Passat stottert regelmatig en turboboost valt weg


famvelden

Vraag

Hallo ik Frank

 

Ik ben al lang Lid van dit Forum, maar post er niet zo veel, ik heb een passat variant TDI 130 pk  type 3BG (bouwjaar 2002, gechipt naar 165 pk, 460 dkm gelopen) ik heb deze auto al 7 jaar en buiten de normale onderhoud heb ik gelukkig nog niet echt vreemde  reparaties gehad, (ik doe alle reparaties zelf dit is tot nu toe goed gegaan, auto loopt altijd goed en pittig)

Wat is er aan de hand sinds een paar weken stottert de passat af en toe, dat is deze week veel erger geworden, tot zelfs de turboboost het niet meer deed, nu begrijp ik de boordcomputer dan in een soort beveiligingsmodes gaat, de auto loopt dan nog maar 100-110kmh en optrekken gaat erg langzaam, gisteren middag deed de turbo het weer maar het stotteren bleef en soms een rookpluim uit de uitlaat.

 

nu dacht ik dat er een hoop vervuiling in zat, dus vandaag de EGR klep ertussen uitgehaald, en het uitlaat spruitstuk en deze schoongemaakt de EGR was niet aangekoekt (was ook nog nooit los geweest) het uitlaatspruitstuk was wel redelijk vuil 2 handen vol roet eruit gepeuterd goed schoongemaakt , alle slangen nagekeken kon niets vinden, alles weer in elkaar en proef rijden, hij rijdt al een stuk beter maar het stotteren en soms inhouden  blijft.

 

Nu weet ik niet wat het kan zijn, (o js de luchtmassameter is 3 mnd geleden al vervangen ik heb hem toen ook een grote beurt gegeven. distr. riem, waterpomp, olie en filters) wellicht dat jullie suggesties hebben, zou het kunnen dat de turbo zelf erg vervuild is, is dit eventueel te verhelpen met een flush bij de brandstof? en kan ik deze beter helemaal loshalen en reinigen? alle info is welkom. :grin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

de kabelboom van de injectoren heb ik vervangen(dit was goed te doen) maar helaas de storing is niet over. is balen  ik heb er net nog een blikje injector reiniger bij gedaan een stuk gereden met 3500-4000 rpm maar geen verbetering, nu rookt de tdi ook nog regelmatig en behoorlijk, alle turbo slangen visueel gecontroleerd mijn zoon in de auto latten zitten en ook een paar keer goed toeren laten maken, je ziet dat alle turboslangen onder druk komen te staan maar zie geen lekkage, de auto loopt mooi stationair en start goed, alleen boven de 2000rpm gaat deze inhouden.

ik moet nu toch op zoek naar iemand die deze kan uitlezen in de omgeving eindhoven, of is dit ook goed zelf te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ben gisteren bij Twan bandeman geweest (aardige kerel) even naar de turbo gekeken er zat niet veel speling op de as maar de schoepen draaide niet soepel rond, dus turbo is voor 99% de boosdoener, nu wil ik deze loshalen lukt aardig maar ik krijg die dikke olieleiding niet van de turbo af, losdraaien gaat niet zit vast, en eruit trekken gaat ook niet hoe kan deze het beste los?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je hoeft em niet los te halen, als ie niet goed rond zou willen dan zou de uitlaatkant wel zo extreem vol roet moeten zitten dat ie helemaal niet meer wil starten.

 

Ik lees niet of er rijdend een logje gemaakt is of dat er meteen maar naar de turbo gekeken is.. de 'schoepen' draaien volgens mij nooit zomaar soepel rond, iig niet zo hard dat het een tijdje blijft draaien.
Speling op het asje mag er in principe alleen maar (minimaal) op zitten naar boven/beneden en niet erin/eruit(axiaal)

 

Ik zou de boel dichtbouwen en een rijdende log maken.. je bent overigens altijd welkom om een logje te maken hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

normaliter kun je de turbo heel makkelijk met 2 vingers ronddraaien, deze turbo gaat echt te zwaar rond.

helaas heb ik dit al meerdere malen meegemaakt, niet alleen bij vw.

 

een log maken kan ik zelf ook wel matthijs, echter bij een turbo die te zwaar draait icm flinke olielekkage aan de inlaatkant vd turbo

en een intercoolerslang die er half op zit vind ik het maken van een log niet echt van meerwaarde.

 

@@famvelden; helaas gaan die olieleidingen vaak erg vast zitten en breekt ie af bij het loshalen, het enigste wat je zou kunnen proberen is flink inweken met wd 40 een nachtje en anders afbreken en een andere leiding erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nog even een kleine addendum: had ook het advies gegeven om eerst de intercoolerslang vast te zetten en er daarna nog eens uitgebreid mee te gaan rijden

om te zien of het roken en inhouden dan minder wordt.......

 

helaas kon ik ook geen log maken door een defecte vcds kabel, maar inmiddels heb ik alweer een nieuwe dus behoort ook dat weer tot de mogelijkheden....

aangepast door bandenman
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zo weer van alles gedaan, turbo losgehaald om nader te kijken de speling op de as is idd minimaal en het ronddraaien gaat op zich toch niet echt zwaar, een collega die in landbouw mechanisatie zit zei dat de turbo niet defect is en hij vond het zwaar draaien heel erg meevallen, dus er maar weer op gezet, ook de katalysator los gehaald en met een klein usb cameraatje erin gekeken maar de schotten zagen er nog erg mooi en schoon uit, en dat na 460dkm.

alle slangen nagelopen en nu bleek dat er twee vacuum slangen lek waren, één kunststof slang een dunne en een soepele slang, deze gemaakt en de korte intercooling slang met een kleine zelftapper vastgezet (op aanraden van Twan)

gelezen dat je de turbo sensor ook eens moest schoonmaken (dit gedaan met een spuitbus elektronica reiniger.)

de auto weer gestart en even laten lopen, maar de turbo geeft een fluitgeluid, dus wellicht komt door te zwaar lopen, maar ik ben er een stuk mee gaan rijden, hij loopt weer als de brandweer, sterker nog beter als ie ooit gelopen heeft naar mijn gevoel, niet roken niet stotteren geen noodloop maar flink power voorhanden, hier ben ik blij om dat het wellicht een combinatie is van een paar zaken, alleen het fluiten van turbo? bevalt me niet zo want dit doet ie best erg.

ik ga morgen nog eens een flinke proefrit maken dan weet ik hopelijk iets meer, wellicht nog een andere turboslang die niet 100% is.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo problemen zijn opgelost, de turbo was uiteindelijk niet de boosdoener gelukkig , auto loopt weer erg goed, er was één turboslang die bleek toch een scheurtje te hebben, en een pakking was ook nog lek gegaan bij de egr klep,

iedereen bedankt voor de reacties. :thumb:

Volgens mij heb ik zoiets geroepen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden