Ga naar inhoud

Wat ik mij altijd heb afgevraagd


bjeli

Aanbevolen berichten

De titel zegt het al. Hier komt ie.

 

Wat is verbruiktechnisch beter?

Wat is motortechnisch beter (voor levensduur)

 

Je accelereert van 0 naar 120 bijvoorbeeld.

 

Rustiger en dus langzamer en langer optrekken met een lager vebruik op dat moment.

 

Of sneller, met tijdelijk hoger maar korter verbruik omdat je eerder op 120 zit om daarna natuurlijk 120 te blijven rijden (in theorie).

 

Als mn vraagstelling te vaag is.. Laat maar weten dan doe ik een uitgebreidere toelichting haha....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @@Fopperr zegt.

 

Ik schakel minimaal bij 2500. Zodat er niet teveel wordt gevraagd vN mijn distributie ketting.

 

Maar ik rij automaat dus soms schakelt die al bij 2000

 

Maar las dus dat als je vroeg gaat schakelen je riem of ketting het zwaarder krijgt en dus sneller slijt

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke.

 

Het te vroeg schakelen of in heeeele lage toeren gaat sowieso niet in de nieuwe auto. Vandaag naar mn werk gereden. Heb gemerkt als ik vlotter wil optrekken tegen 2.500 schakel en normaal, rustig, optrekken dan rond 2000 dan komt hij bij terugschakelen uit op 1500/1600 waar je de maximum koppelt hebt. En dan weer rustig door. Niet vol gas.

 

Maar dit waren de schakelmomenten.

 

Maar laten we zeggen dat je schakelt wanneer je dat gewend bent. Maar hoe vlot accelereer je en weer de vraag wat is beter voor vebruik en wat is beter voor levensduur motor (als dat al wat uitmaakt).

 

Om alvast te verduidelijken. Accelerr je gevoelsmatig op 30% van zn kracht / vermogen? 60? Of 100?

aangepast door bjeli
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij koude dieselmotor ga je uiteraard niet meteen naar de 2500 toeren gaan.die moet ten alle tijden rustig en fatsoenlijk warm gereden worden.

Daar kun je rustig mee naar de 2500 gaan maar zeker niet volgas en zeker niet in hogere versnellingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap het jullie niks van !!! :(

Normaal doe ik altijd mijn auto koud motor rustig rijden en langzaam op trekken tot 2500 toeren dan verder schakelen tot maximum snelheid.

als motor goed warm op bedrijftemperatuur kan ik hard optrekken wat ik wil enz. :thumb:

Dan doe jij het goed
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een koude motor heb ik geleerd bij 2000 rpm op te schakelen, en dat geldt ook voor in de bebouwde kom.

Ga je de snelweg op dan moet je idd zoals @@BARRY_TDI en @@Diver aangeven vlot en veilig op de maximaal toegestane snelheid zitten zodat je andere weggebruikers achter je niet teveel hindert. 

Dus dan schakel je meestal rond de 2500 tot 3000 rpm op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tegenwoordig zo een metertje voor de olie. Vanaf hoeveel verstaan we opgewarmd?

Vanaf 70 graden werd mij aangeraden.

 

En dan geef ik aan dat de motor dan al een tijdje 90 graden aangeeft vooraleer de olie temperatuur dan op 70 staat.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden