bjeli Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 De titel zegt het al. Hier komt ie. Wat is verbruiktechnisch beter? Wat is motortechnisch beter (voor levensduur) Je accelereert van 0 naar 120 bijvoorbeeld. Rustiger en dus langzamer en langer optrekken met een lager vebruik op dat moment. Of sneller, met tijdelijk hoger maar korter verbruik omdat je eerder op 120 zit om daarna natuurlijk 120 te blijven rijden (in theorie). Als mn vraagstelling te vaag is.. Laat maar weten dan doe ik een uitgebreidere toelichting haha.... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Fopperr Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 (aangepast) Ik denk dat "het nieuwe rijden" slecht is voor je auto. Ik zou lekker vlot naar de 120 gaan. 8 september, 2016 aangepast door Fopperr 2 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RohanV6 Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 Wat ik heb geleerd is dat je in de bebouwde kom bij 2000 rpm moet opschakelen, en als je de snelweg opgaat rond de 2500 - 3000 rpm opschakelen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Snicky Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 Zoals @@Fopperr zegt. Ik schakel minimaal bij 2500. Zodat er niet teveel wordt gevraagd vN mijn distributie ketting. Maar ik rij automaat dus soms schakelt die al bij 2000 Maar las dus dat als je vroeg gaat schakelen je riem of ketting het zwaarder krijgt en dus sneller slijt Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 2 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bjeli Geplaatst 8 september, 2016 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 (aangepast) Oke. Het te vroeg schakelen of in heeeele lage toeren gaat sowieso niet in de nieuwe auto. Vandaag naar mn werk gereden. Heb gemerkt als ik vlotter wil optrekken tegen 2.500 schakel en normaal, rustig, optrekken dan rond 2000 dan komt hij bij terugschakelen uit op 1500/1600 waar je de maximum koppelt hebt. En dan weer rustig door. Niet vol gas. Maar dit waren de schakelmomenten. Maar laten we zeggen dat je schakelt wanneer je dat gewend bent. Maar hoe vlot accelereer je en weer de vraag wat is beter voor vebruik en wat is beter voor levensduur motor (als dat al wat uitmaakt). Om alvast te verduidelijken. Accelerr je gevoelsmatig op 30% van zn kracht / vermogen? 60? Of 100? 8 september, 2016 aangepast door bjeli Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BARRY_TDI Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 Vlot optrekken tot max toegestane snelheid Niet in het rode gebied schakelen. Rond de 3000 3500 rpm. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Diver Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 (aangepast) zo vlug mogelijk naar de maximaal toegestane snelheid deste eerder ben ik er. 8 september, 2016 aangepast door Diver Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
VWdriver91 Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 ik snap het jullie niks van !!! Normaal doe ik altijd mijn auto koud motor rustig rijden en langzaam op trekken tot 2500 toeren dan verder schakelen tot maximum snelheid. als motor goed warm op bedrijftemperatuur kan ik hard optrekken wat ik wil enz. 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rob 44 Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 Bij koude dieselmotor ga je uiteraard niet meteen naar de 2500 toeren gaan.die moet ten alle tijden rustig en fatsoenlijk warm gereden worden. Daar kun je rustig mee naar de 2500 gaan maar zeker niet volgas en zeker niet in hogere versnellingen 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rob 44 Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 ik snap het jullie niks van !!! Normaal doe ik altijd mijn auto koud motor rustig rijden en langzaam op trekken tot 2500 toeren dan verder schakelen tot maximum snelheid. als motor goed warm op bedrijftemperatuur kan ik hard optrekken wat ik wil enz. Dan doe jij het goed 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Fappie Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 Ik denk dat "het nieuwe rijden" slecht is voor je auto. Ik zou lekker vlot naar de 120 gaan. +1 wel met motor met goede bedrijfstemperatuur 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RohanV6 Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 Bij een koude motor heb ik geleerd bij 2000 rpm op te schakelen, en dat geldt ook voor in de bebouwde kom. Ga je de snelweg op dan moet je idd zoals @@BARRY_TDI en @@Diver aangeven vlot en veilig op de maximaal toegestane snelheid zitten zodat je andere weggebruikers achter je niet teveel hindert. Dus dan schakel je meestal rond de 2500 tot 3000 rpm op. 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
VWdriver91 Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 Dan doe jij het goed ik ben altijd zuinig met auto en verzorgd 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bjeli Geplaatst 8 september, 2016 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 Ik heb tegenwoordig zo een metertje voor de olie. Vanaf hoeveel verstaan we opgewarmd? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RohanV6 Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 (aangepast) Als mijn meter 90 graden aangeeft dan lijkt het me dat ie al op bedrijfstemperatuur is. (Niet dat ik 'm dan gelijk op z'n staart ga blazen ofzo hoor, haha) 8 september, 2016 aangepast door RohanV6 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wulfke Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 (aangepast) Ik heb tegenwoordig zo een metertje voor de olie. Vanaf hoeveel verstaan we opgewarmd?Vanaf 70 graden werd mij aangeraden. En dan geef ik aan dat de motor dan al een tijdje 90 graden aangeeft vooraleer de olie temperatuur dan op 70 staat. 8 september, 2016 aangepast door wulfke 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rob 44 Geplaatst 8 september, 2016 Rapporteer Share Geplaatst 8 september, 2016 Als ik haast heb zet ik de olie temp aan in de boordcomp..de wijzer op dashboard geeft watertemp aan.minder belangrijk 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten