Ga naar inhoud
  • 0

Koelvloeistof temperatuur te hoog.


dieselaar

Vraag

Na een stukje van 6,5 km gereden te hebben kwam ik op de plaats van bestemming aan en toen ik de parkeerplaats op reed ging het temperatuur alarm af op het dashboard. Temperatuur meter tegen rood aan dus uitgezet en motorkap open. Alle vloeistoffen op peil,kvs zelfs iets aan de hoge kant(+-1cm) en geen witte sludge aan de oliedop.

Motor weer gestart en temperatuur liep weer terug naar 90 graden om onmiddellijk weer te stijgen naar +- 110 graden. De ventilator die door de multi riem wordt aangedreven draait ook mee evenals de airco ventilator. De motor loopt als een zonnetje en geen dampwolken uit de uitlaat. Kan dit de thermostaat zijn of een temperatuur sensor? Kan even niks uitlezen want zit in Drenthe op vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Kan beide zijn maar ook je waterpomp kan defect zijn, maar ik zou eerst eens naar die andere 2 dingen laten kijken.

Bij een defecte waterpomp zou de motor temp ook te hoog worden, maar dan zou je kachel ook koud moeten blazen, soms is het zo dat hij stationair koude lucht blaast en tijdens het rijden weer warm, dan kunnen de schoepen van de waterpomp los van het asje zitten wat me vrij sterk lijkt.

 

Ik denk eerder je thermostaat die te vroeg opend.... Dus ook vervangen moet worden.

Of als het palletje in het thermostaat huis afbreekt, dan kan de thermostaat zich niet meer afzetten en opent dus niet meer, met als resultaat een motor die het rood in loopt.

 

Heb ik met mijn polo ook al gehad.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De kachel blaast heet want ik heb de blaren bijna op mijn schenen staan.

ben op de terugweg naar het vakantiehuisje met de kachel op standje max gaan rijden toen de temperatuur na 3 km weer begon te klimmen.

dat de thermostaat te vroeg opent lijkt me zeker niet want dan komt de motor rijdend niet op temperatuur.

ik hoop dat het zoiets simpels is als een temperatuursensor of thermostaat(huis). 

Morgen maar even langs Henk Kelly in Ruinen rijden,dat is een Bosch carservice bedrijf en ziet er netjes uit dus heb er wel vertrouwen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk eerder dat je thermostaat niet open gaat om te koelen, deze probleem had ik met een golf 3 gehad in spanje.

 

Met mijn domme kop had ik in Marokko de dop afgedraaid van de koelvloeistof tank terwijl het water warm was,te veel druk.

 

En door dit kreeg de thermostaat een klap naar binnen waardoor hij niet open kon om te koelen.

 

Hoop voor jou dat het alleen de thermostaat is .

 

Good luck

aangepast door Rachid17
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

sommige mensen kijken alleen naar de lampjes op het dashboard maar ik doe er ook iets aan. :mrgreen:  :angel:

ik zorg wel dat de meter niet in het rood komt en dat het gerepareerd wordt.

naar de garage morgen is maar 1,5 km en doe ik rustig aan met 1 oog op de weg en het andere op de temp.meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

natuurlijk ga ik proberen erbij te zijn als ze de "diagnose" gaan stellen. ik laat me niet zo makkelijk foppen. de passat gaat normaal altijd voor zijn beurten naar de dealer en daar hebben ze me al twee keer een nieuwe koppeling aan proberen te smeren.

de monteur zei dat de koppeling hoog aangreep en toen heb ik gevraagd of hij voor het eerst aan een 3BG sleutelde. toen heb ik hem uitgelegd dat de koppeling bij een 3BG altijd erg hoog aangrijpt. 

dit was bij 170.000 km en nu bij 235.000 km zit die zelfde koppeling er nog steeds in en doet het nog prima.

als ze met goede argumenten komen of als er echt dingen kapot zijn moet dat gerepareerd worden en daar bezuinig ik niet op want mijn 3 kinderen en vriendin zitten ook vaak bij me in de auto en daar ben ik heel erg zuinig op :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ga ik morgen even voelen. je denkt aan een verstopte radiateur? 

Deze radiateur is 5 jaar oud en de koelvloeistof wordt iedere 2 jaar vervangen (volgens de factuur van de dealer).

Heb verder nog nooit gekke dingen gehad met het koelsysteem.

een keer de warmtewisselaar bij het oliefilter maar die zweette koelvloeistof naar buiten en geen olie bij de koelvloeistof.

De G12 is mooi roze en schoon. de  De auto had net voor de vakantie nog een grote beurt gehad en had gehoopt zonder problemen een jaar te kunnen rijden maar ja dit kan gebeuren.

Niet alles kan voorkomen worden met goed onderhoud,het blijft een auto met een respectabele km stand en leeftijd dus ik kan het de passie niet kwalijk nemen dat er eens iets gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kvs in expansievat blijft koud na dat de temperatuur opliep en toen het dunne slangetje van het expansievat los gehaald en motor gestart. Zelfs met een beetje gas geven geen circulatie dus waarschijnlijk toch de waterpomp kapot. Ze gaan vanmiddag nog de waterpomp demonteren dus gelijk een nieuwe distributie met loop en spanrollen en heb ook aangegeven een nieuwe thermostaat te plaatsen omdat de temperatuur twee keer te hoog is geweest. Distributie zat er toch al 95.000 km in dus vind dat niet heel erg dat ze die gelijk vervangen. Niet dat het anders kon want terugmonteren is geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat ben ik helaas vergeten met mijn passat de thermostaat vervangen met de distributie Dus ik kruis mijn vingers.......

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb hem om 09.00 uur neer gezet en de baas zei vrijdag heb ik wel tijd. Even met de planner staan kleppen en die zei ik laat ze vanmorgen de boel demonteren en dan de spullen vanmiddag laten brengen en dan moeten ze hem wel afmaken want morgen hebben ze die brug weer nodig.

Dus weer top geregeld. Eerst vroeg er een hoe lang we nog in Drenthe waren,toen zei ik tot volgende week vrijdag. Oh dan hebben we tijd zat riep hij met een grijns op zijn gezicht.

Morgenochtend zou hij sowieso klaar zijn als er geen gekke dingen tevoorschijn komen

aangepast door dieselaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb de Passat weer terug. Nieuwe waterpomp en distributie met loop en spanrol,thermostaat,koelvloeistof en multiriem. Ook nog een half litertje olie bijgevuld en de pijlstok houder vernieuwd. En dat alles voor €520,25. Natuurlijk zal er een garage zijn die het goedkoper kan maar ben snel geholpen en netjes en heb er een goed gevoel bij dus ik ben tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden