Ga naar inhoud
  • 0

Even delen, EGR defect, horten & stoten, niet mee te rijden!


3bg@togasa.nl

Vraag

Beste forumleden,

het onderstaande wil ik even met jullie delen en uiteraard de vraag of jullie het herkennen.

 

Afgelopen februari de gelukkige eigenaar van mijn Passat 3c , 1.6 TDI, De auto na laten kijken en een paar parkeerschades laten repareren. Bij de controlebeurt zijn er achter nieuwe schijven en blokken geplaatst. Voorzijde, 2 nieuwe banden, uitlijnen en rondom balanceren. De auto heeft het perfect gedaan voor een week of 4 en liep als een zonnetje. Echter na 4 weken begon het blok enorm te nagelen en liep ronduit rauw. Uiteraard flink teleurgesteld. Op zoek naar wat het kon zijn. Het vermoeden was vervuiling, luchtfilter was ook volledig donkergrijs. Dus nieuw luchtfilter, reiniger in de tank voor de injectoren en een spray voor het inlaatkanaal. Na het leegrijden van de tank liep de auto al weer beter en was het geratel voor +/- 80% verdwenen. Blij dat het beter was maar nog niet tevreden. Dus de schoonmaakprocedure herhaald. Het resultaat na de 2e sessie was zeer bevredigend en de motor liep weer lekker na het eerste rondje. Aansluitend ben ik dezelfde middag met mijn vrouw van Den Haag naar Nieuwegein gereden, tevreden over de schoonmaakbeurt.......tot ik vanaf de autosnelweg de provinciale weg opreed.In de 3e versnelling begon de auto enorm te hikken, stoten en roken als de stoomboot van Sinterklaas. Met veel pijn en moeite Nieuwegein gehaald. Daar sloeg de motor af en was er geen beweging meer in te krijgen. Totale weigering om te willen blijven lopen. Dus ANWB gebeld en na enig zoekwerk bleek de ERG open te blijven staan. Als tijdelijke oplossing heeft hij een ring in de retourleiding gezet op de aansluiting met het gasklephuis met als resultaat dat de motor weer wilde starten en blijven lopen. Met de heer van de ANWB wat door Nieuwegein gereden om te zien of hij bleef lopen, gelukkig wel. Hij heeft even flink gerookt maar dat was na enig tijd verdwenen en besloten de thuisreis te aanvaarden. Goed aangekomen in Den Haag. De dag daarna de ring van de ANWB vervangen door een meer solide oplossing. De vraag is dan, hoe op te lossen?

De oplossing lag in het laten tunen van de auto bij JD engineering. EGR weggeschreven, afgedopt maar wel laten zitten zodat de electronica hem gewoon ziet maar niet meer aanstuurt. Na de tuning liep de auto weer prima van Lochem naar Den Haag. Na de tuning 2 weken met plezier gereden tot hij weer begon te horten stoten en stationair erg onrustig. Buiten het feit dat hij bijna 1000 RPM stationair liep, ook enorm onrustig en staan dansen tussen 900 en 1000 RPM. Wederom.......zeer teleurgesteld en inmiddels het vertrouwen in de auto volledig kwijt. Ik was het flink zat.

Vervolgens met de auto naar een dieselspecialist gegaan en een diagnose laten doen. Die riep, de injector van cilinder 3 is defect. Dat is geen prettig vooruitzicht en een flinke rekening.

Op 5 mei had ik de tijd en mij verdiept in de injectoren en een laptop kunnen lenen met VCDS. Dus voor zover mijn kennis reikt eens op onderzoek uitgegaan. Allereerst met de auto gereden en zoals beschreven op de website van Gerrit Speek de luchtmassameter gecontroleerd. Die gaf de juiste waarden aan. In ieder geval een "actual value" die net boven de "specified value" ligt en kon worden uitgesloten. Vervolgens de deviatie van de injectoren gelogd met VCDS. Deze gaven het volgende beeld.

05-05.jpg

Beetje grillig beeld en een cilinder 3 die behoorlijk buiten de specificaties ligt.

Tja, wat doe je dan en voordat ik de wagen naar de garage breng, toch even kijken wat ik zelf kan doen. Is het werkelijk een defect of is het vervuiling? In het geval van vervuiling, dan kan er op cilinder 3 best iets flink dwars liggen. Het spoelen / direct reinigen van de injectoren zou dan op zijn minst een iets ander beeld op moeten leveren. Na een zoektocht op het net naar de mogelijkheden, de volgende video gevonden. Hierbij worden de injectoren gespoeld met Liqui Moly 5170 Diesel spülung. Gisteren de moed bij elkaar geraapt en de procedure gevolgd. Na enig gedoe de zaak aan de gang gekregen. Hierbij zowel in de aanvoerslang als de retourslang een brandstoffilter geplaatst om mogelijke andere verontreiniging te voorkomen. Halverwege de procedure begon de motor wat rustiger te lopen en kwam hij stationair uit zichtzelf terug op _/- 800 rpm. De loop werd ook constanter. Hierna de auto een paar uur laten staan om daarna een stukje te gaan rijden. Begon goed, na een paar straten weer onrustig, schokken en roken. Pffff.... houdt het dan nooit op. Maar na een paar straten was het roken verdwenen en liep hij weer wat constanter.......maar kreeg toen wel een melding DPF....servicemanual......

Boekje erbij gepakt.....advies..rijdt tenminste 15 min in 4e versnelling met 70km.h. Was in de buurt van de A4....en zo gedaan. Na 10 min. was de DPF-melding verdwenen en besloten dan maar een flink stuk door te rijden en hem goed warm te rijden....op de koffie bij vrienden in Leerdam is dan ver genoeg :wink:

Eenmaal aangekomen in Leerdam geen enkel probleem meer. Stationair rustig en nagenoeg constant. Geen gebok meer bij optrekken in z'n 2 bij een rotonde e.d.. nog steeds sceptisch! Later op de avond terug naar Den Haag en spreekwoordelijk geen vuiltje aan de lucht. Goed thuisgekomen, motor loopt prima en geen horten, stoten of gerook meer. Toch uit nieuwsgierigheid de VCDS eraan gehangen en een log gemaakt van de deviaties van de inspuiting. Wat schetst mijn verbazing, de onderstaande grafiek!

07-05.jpg

 

Ik had wel een verschil verwacht, maar zoveel nou ook weer niet :smile:

Vanmorgen met de auto weggeweest en nog heel licht onrustig bij stationair, ongeveer 10 tot 20 rpm bij koude motor. Bij enigszins warm nagenoeg constant.

 

Dit wilde ik in ieder geval met jullie delen en wellicht dat iemand nog suggesties heeft.

Zit er zelf aan te denken voorlopig deze tank leeg te rijden en dan nogmaals de deviatie van de injectoren te loggen. Bij ongewijzigd beeld dan wellicht nog een keer de injectoren te spoelen?

Graag jullie suggesties :wink:.

 

Met vriendelijke groet,

Hans

aangepast door 3bg@togasa.nl
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet niet of er een PCV (positieve carter vertilatie) in een diesel zit, die van mij liep ook erg onrustig. Na het vervangen van deze klep liep en loopt hij weer als een zonnetje. Kost 40 euro en echt 10 min werk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het geheel heeft inmiddels een vervolg gekregen.

De auto heeft na het reinigen even goed gelopen, daarna DPF-storingen en veelvuldig regenereren van het DPF. Tijdens het rijden was de motorloop afwisselend geweldig of ronduit slecht.

Totaal 4 keer een DPF-melding gekregen waarbij het regenereren 1 x 10 min duurde, 1 x 25 min, 1 x 5 min en de laatste keer oneindig met als resultaat noodloop en een verzameling storingen.

De laatste keer was afgelopen zaterdag en stond ik roemloos langs de A67 te wachten op de ANWB en aansluitend de sleepdienst. Nou had ik al een afspraak gemaakt met Diesel Buchli voor een reiniging van het roetfilter dus ervoor gekozen de auto direct af te laten leveren bij Diesel Buchli in Harderwijk. Moet zeggen qua service en klantgericht....petje af!

 

Zojuist contact gehad en de uitslag is als volgt. Het roetfilter is gereinigd, in goede staat en wordt weer ingebouwd. De oorzaak ligt in de verstuivers. Hiervan is er 1 elektrisch defect, kortsluiting. De overige 3 zijn ook defect en liggen buiten specificaties met als resultaat dat alle 4 de verstuivers worden vervangen door nieuwe. Het doet financieel flink pijn, maar andere opties zijn er niet echt. Jammer dat alle 4 de verstuivers defect zijn.

Nou ja, beter goed en definitief opgelost dan in de marge werken.

 

So far so good,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Hans, herkenbaar verhaal, had ongeveer hetzelfde bij mijn Superb 1.6tdi.

 

Ik heb destijds nieuwe injectoren op ebah gevonden voor "slechts" €250,- per stuk. De dealer rekent hier ca €800,- voor met inbouwen..... Vraag anders vdub eens, hij heeft mij hiermee geholpen..

 

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de suggesties

 

Qua coulance...eerlijk gezegd geen idee. De auto gekocht bij een autogroothandel en zie ik dit maar als het risico van kopen via deze weg. Alhoewel ik mij afvraag of dit risico bij aankoop bij een vakgarage / handelaar / dealer er niet was geweest. Bij de autogroothandel koop je zonder garantie. Misschien ben ik wel te netjes ;-). Al met al was het in dit geval gewoon pech en valt het spreekwoordelijke kwartje net de verkeerde kant op.

 

In dit geval gekozen voor de "makkelijke" weg en het laten doen. Enerzijds vanwege tijd, het ontbreken van het juiste gereedschap, werkplaats e.d. Anderzijds binnenkort op vakantie en ik wil het gewoon geregeld hebben en van de zorg af zijn.

Vandaag de auto opgehaald in Harderwijk en hij loopt weer als een zonnetje. DPF is eruit gehaald en gereinigd en 4 nieuwe verstuivers geplaatst. Verder is ie motorisch nagelopen en goed bevonden.

Loopt ook een stuk zuiniger. Op de rit van Harderwijk naar Den Haag verbruik van 4,8L / 100km.

Nog een paar kleine dingen doen zoals een oliewissel omdat de DPF gezorgd heeft wat diesel in de motorolie, balgen plaatsen in de achterveren en het plaatsen van een bagagescheidingsnet.

 

voor mijn gevoel kan ik zorgeloos de rit naar Italie maken ;-)

 

Groet,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou gewoon eens even naar PON een mailtje sturen of er niet iets aan coulance/geld terug te krijgen valt.

Je hebt nl ook kosten moeten maken voor het DPF reinigen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het ratelen waar je in je eerste post over spreekt, was dit voornamelijk bij warme motor? Stationair rammelen maar bij rijden niet merkbaar?

 

Mijn Passat (2.0tdi CR uit 2012) rammelt met warme motor ook. Ik las al eens eerder dat een defecte egr kan rammelen bij warme motor. Ik heb garantie op de auto maar de dealer hoort natuurlijk niks en misschien hoor ik ook wel teveel maar ben toch even nieuwsgierig.

 

Succes met je auto en alvast een hele fijne vakantie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Fopperr,

sorry voor de zeer late reactie...!! Het is zoals altijd druk geweest.

Het ratelen was bij mij zowel bij koude als bij een warme motor. Opvallend was wel dat er in stationaire loop niet zoveel aan de hand leek te zijn. Soms wat onrustig en als hij zijn "goede dag" had dan in stationair geen geratel en geen variatie.

Terugdenkend, had ik het gedoe en het geratel zowel voor als na het dichtzetten van de EGR, alleen was ik er toen niet zo op bedacht. De ratel, de lastwisselreacties in het blok door de verkeerde inspuiting en verbranding was met name goedhoorbaar tussen de 2000 en 3000 toeren. Daarboven ging het denk ik op in het toenemende motorgeluid en windgeruis.

Kan je hier iets mee?

 

@@Vdub, Dank voor je suggestie, maar denk je dat ik daar iets mee kan richting PON? Ik snap wat je zegt, maar twijfel even over de opzet van zo'n mail. Alhoewel ik vermoed dat je gaat zeggen....zoiets als je bovenstaand hebt beschreven ;-)

 

Al met al een update.

De auto is terug van de reparatie. DPF is schoon en 4 nieuwe verstuivers. Inmiddels de olie en het filter vernieuwd zodat ie weer helemaal op orde is en man wat is dat een verbetering. Het blok loopt als een zonnetje, vlot en met een goede respons. Wat vooral opvalt is hoeveel stiller het blok is en zeker na het wisselen van de olie. Vandaag de auto even "uitgelaten" in Duitsland om te zien of het een beetje wil vlotten met de tuning van JD. Dat viel zeker niet tegen. Ik weet niet hoeveel de teller afwijkt van de werkelijkheid maar vond 216 km/h op de klok toch wel een leuk getal ;-)

 

Verder een bagagescheidingsnet ingebouwd en luchtbalgen in de achterveren gezet als alternatief voor hulpveren en die balgen doen ook werkelijk wat. Met een lege auto en 2,5 bar (maximaal) luchtdruk lijkt je Passat veranderd in een skelter, stuitert alle kanten op. Met de minimale druk van 0.2 bar merk je niet dat ze er zijn. Wat opviel is dat zelfs bij een lege auto en het oppompen van de balgen de auto toch nog zo'n 20mm omhoog komt, dus goede hoop dat ze de extra last van de bagage kunnen dragen. Ben benieuwd.

 

Zal van beide binnenkort een kort stukje schrijven over onze ervaring met het inbouwen ;-).

 

Groet,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er loopt toch al een tijdje een werkplaatsactie voor pompverstuivers voor bepaalde motorcodes? Ik zou de dealer eens bellen, of langsgaan is misschien beter, om te vragen of er een terugroepactie voor jouw auto met jouw motorcode is..

 

Maar ik kan dat ook verkeerd hebben hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden