Ga naar inhoud

3bg@togasa.nl

Members
  • Aantal items

    21
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over 3bg@togasa.nl

  • Verjaardag 02-01-1968

Profile Information

  • Geslacht
    Male
  • Plaats
    Zuid-Holland
  • Naam
    Hans

3bg@togasa.nl's Achievements

9

Community reputatie

  1. Beste allemaal, Gezien de leeftijd (2001) van de passat 2.0 8V met motoraanduiding AZM zijn een aantal kunststof buizen aan het scheuren. Inmiddels al een aantal hiervan vervangen. Zo ook twijfels over de slang van de carterontluchting. Deze zit echter flink weggestopt. Heeft iemand suggesties / ervaring hoe deze eenvoudig (zonder veel demontage) te vervangen?. Met vriendelijke groet, Hans
  2. daviddoldersum, wat was nou het probleem en hoe opgelost? .....gewoon nieuwsgierig ​Met vriendelijke groet, Hans
  3. 1500 km verder, hoe staat het ervoor? De luchtslang, doet het boven verwachting. Deze behoudt keurig zijn vorm en is nog steeds dicht (ik heb in ieder geval geen lek kunnen ontdekken). Hetzelfde geldt voor de ventilatie van het kleppendeksel ook daar doet de siliconentape zijn werk. Wat betreft de "spookstoring" die heb ik nu 1 keer terug gekregen na zo'n 1000 km. Waar deze voorheen aanzienlijk sneller kwam. Naar aanleiding hiervan toch nog wat verder gezocht en zoals gebruikelijk bij een auto met 252.000 km op de teller heb je slijtage zaken en niet alleen de voor de hand liggende. Had eveneens last van inzakken van het toerental bij het op laten komen van de koppeling, niet echt gretig op het gas, wel mooi stationair (warm). Gecombineerd met een aanzienlijk verbruik van + 9,0L /100 km gemiddeld. Dat moest volgens mij wel naar beneden kunnen. Dus op zoek: A - 1 x kromme remschijf rechtsachter. Deze liep flink aan en zeker als het geheel wat op temperatuur kwam. B - vermoeden van vervuiling van het blok (roet). De bougies een jaar geleden vervangen en zagen er redelijk uit maar niet optimaal C - oude motorolie D - check-up van de versnellingsbakolie E - stekkers / bedrading e.d. F - bougiekabel. Oplossing: A, de remschijven & blokken achter vervangen, remmen wederom gangbaar gemaakt. Lopen weer als een zonnetje. Voor de volledigheid de remmen aan de vooras ook gelijk nagelopen en remblokken vervangen (waren toch bezig) B, Het blok behandeld met Tecflow Top Engine Cleaner en de tank gevuld met Tecflow speedcleaner. Aansluitend brandstoffilter vervangen. De Top Engine Cleaner gaf enige tijd een flinke rookwolk met een duidelijke roet / brandlucht. C, Engine flush uitgevoerd en motorolie vervangen door halfsynthetisch 10W40 met filterwissel D, versnellingsbakolie vervangen en een keramisch additief van Tecflow toegvoegd. E, Bedrading nagelopen, geen beschadigingen (optisch) kunnen vaststellen F, bougiekabels gemeten, 2 kabels met een weerstand hoger dan 20 KOhm, 2 kabels met een weerstand rond 8 KOhm. Kabelset vervangen door Beru (volgens mij origineel) Inmiddels staat het gemiddelde verbruik op 8,2 L / 100 km en pakt de motor duidelijk beter op van nullast naar deellast. Hoop dat het verbruik nog zakt richting de 8,0 L /100 km. Dat zou een mooie waarde zijn voor de auto met de leeftijd in ogenschouw So far mijn relaas Hans
  4. Afgelopen tijd al een aantal keren het motorstoringslampje gehad op het dashboard van de 2.0L 8 klepper. Uiteraard de melding uit laten lezen en dat bij 2 verschillende garages. De eerste keer werd gezegd dat het de secundaire luchtvoorziening was maar geen echt duidelijke oorzaak kunnen vinden. Storing gewist. Daarna is het storingslampje verschillende keren met een variabele tijdsinterval teruggekomen. Aansluitend nog nogmaals uit laten lezen en toen bleek de luchtpomp overleden. Dus pomp op de kop getikt en vervangen. Helaas was dat niet de oplossing voor deze naar het zich laat aanzien "spook"-storing. Uitleindelijk nog een tijd rondgereden, soms met en soms zonder lampje. Van de week even op zoek geweest of ik toch nog iets kon vinden en jawel, 2 in ieder geval gescheurde slangen. één van de onluchting van het kleppendeksel (denk ik) en de uitgaande slang van de luchtpomp. De slang van het kleppendeksel bleek gescheurd en flink. Deze slang gerepareerd met siliconentape. Mocht dat uiteindelijk niet afdoende zijn, nieuwe bestellen. de slang van de luchtpomp naar de katalysator had 1 scheur maar éénmaal in mijn handen om de scheur te repareren, had ik 5 stukjes op tafel liggen . Dus maar even langs de dealer voor dit op het oog simpele stukje plastic. Bij de dealer enigszins onaangenaam verrast over de in mijn ogen riante vraagprijs van € 61,50 en besloten dat maar niet aan te schaffen. Dus op zoek naar een alternatief, wat ik gevonden heb bij de bouwmarkt. Daar vijverslang van polypropyleen met wapening gekocht van 25 mm doorsnede. Deze slang lijkt qua opbouw veel op de originele slang (kunststof met aluminium wapening) alleen wat soepeler. Van de oude slang de aansluitstukken eruit gehaald en deze blijken precies pas te zitten in de gekochte slang en was ik voor € 2,95 (1m slang) klaar met het knutselen van een alternatief. Hoe lang de slang het werkelijk uithoudt, geen idee maar ik heb er wel vertrouwen in. Binnenkort ook maar eens de combiklep nakijken die er aan vastzit om te zien of die nog goed sluit . Foto's op: https://drive.google.com/open?id=0Bw5ilN2aAZk5T3BBeENVZDRadms Inmiddels een paar dagen met de auto rondgereden en tot op heden nog geen lampje gezien. Of het de oplossing is voor deze storing weet ik niet, maar wilde het gewoon even met jullie delen. Met vriendelijke groet, Hans
  5. Zal van de week eens een mooie mail dichten aan PON . Heb jij een idee aan wie (afdeling) ik dat kan richten? Of gewoon het algemene adres?
  6. @@Fopperr, sorry voor de zeer late reactie...!! Het is zoals altijd druk geweest. Het ratelen was bij mij zowel bij koude als bij een warme motor. Opvallend was wel dat er in stationaire loop niet zoveel aan de hand leek te zijn. Soms wat onrustig en als hij zijn "goede dag" had dan in stationair geen geratel en geen variatie. Terugdenkend, had ik het gedoe en het geratel zowel voor als na het dichtzetten van de EGR, alleen was ik er toen niet zo op bedacht. De ratel, de lastwisselreacties in het blok door de verkeerde inspuiting en verbranding was met name goedhoorbaar tussen de 2000 en 3000 toeren. Daarboven ging het denk ik op in het toenemende motorgeluid en windgeruis. Kan je hier iets mee? @@Vdub, Dank voor je suggestie, maar denk je dat ik daar iets mee kan richting PON? Ik snap wat je zegt, maar twijfel even over de opzet van zo'n mail. Alhoewel ik vermoed dat je gaat zeggen....zoiets als je bovenstaand hebt beschreven Al met al een update. De auto is terug van de reparatie. DPF is schoon en 4 nieuwe verstuivers. Inmiddels de olie en het filter vernieuwd zodat ie weer helemaal op orde is en man wat is dat een verbetering. Het blok loopt als een zonnetje, vlot en met een goede respons. Wat vooral opvalt is hoeveel stiller het blok is en zeker na het wisselen van de olie. Vandaag de auto even "uitgelaten" in Duitsland om te zien of het een beetje wil vlotten met de tuning van JD. Dat viel zeker niet tegen. Ik weet niet hoeveel de teller afwijkt van de werkelijkheid maar vond 216 km/h op de klok toch wel een leuk getal Verder een bagagescheidingsnet ingebouwd en luchtbalgen in de achterveren gezet als alternatief voor hulpveren en die balgen doen ook werkelijk wat. Met een lege auto en 2,5 bar (maximaal) luchtdruk lijkt je Passat veranderd in een skelter, stuitert alle kanten op. Met de minimale druk van 0.2 bar merk je niet dat ze er zijn. Wat opviel is dat zelfs bij een lege auto en het oppompen van de balgen de auto toch nog zo'n 20mm omhoog komt, dus goede hoop dat ze de extra last van de bagage kunnen dragen. Ben benieuwd. Zal van beide binnenkort een kort stukje schrijven over onze ervaring met het inbouwen . Groet, Hans
  7. Dank voor de suggesties Qua coulance...eerlijk gezegd geen idee. De auto gekocht bij een autogroothandel en zie ik dit maar als het risico van kopen via deze weg. Alhoewel ik mij afvraag of dit risico bij aankoop bij een vakgarage / handelaar / dealer er niet was geweest. Bij de autogroothandel koop je zonder garantie. Misschien ben ik wel te netjes . Al met al was het in dit geval gewoon pech en valt het spreekwoordelijke kwartje net de verkeerde kant op. In dit geval gekozen voor de "makkelijke" weg en het laten doen. Enerzijds vanwege tijd, het ontbreken van het juiste gereedschap, werkplaats e.d. Anderzijds binnenkort op vakantie en ik wil het gewoon geregeld hebben en van de zorg af zijn. Vandaag de auto opgehaald in Harderwijk en hij loopt weer als een zonnetje. DPF is eruit gehaald en gereinigd en 4 nieuwe verstuivers geplaatst. Verder is ie motorisch nagelopen en goed bevonden. Loopt ook een stuk zuiniger. Op de rit van Harderwijk naar Den Haag verbruik van 4,8L / 100km. Nog een paar kleine dingen doen zoals een oliewissel omdat de DPF gezorgd heeft wat diesel in de motorolie, balgen plaatsen in de achterveren en het plaatsen van een bagagescheidingsnet. voor mijn gevoel kan ik zorgeloos de rit naar Italie maken Groet, Hans
  8. Het geheel heeft inmiddels een vervolg gekregen. De auto heeft na het reinigen even goed gelopen, daarna DPF-storingen en veelvuldig regenereren van het DPF. Tijdens het rijden was de motorloop afwisselend geweldig of ronduit slecht. Totaal 4 keer een DPF-melding gekregen waarbij het regenereren 1 x 10 min duurde, 1 x 25 min, 1 x 5 min en de laatste keer oneindig met als resultaat noodloop en een verzameling storingen. De laatste keer was afgelopen zaterdag en stond ik roemloos langs de A67 te wachten op de ANWB en aansluitend de sleepdienst. Nou had ik al een afspraak gemaakt met Diesel Buchli voor een reiniging van het roetfilter dus ervoor gekozen de auto direct af te laten leveren bij Diesel Buchli in Harderwijk. Moet zeggen qua service en klantgericht....petje af! Zojuist contact gehad en de uitslag is als volgt. Het roetfilter is gereinigd, in goede staat en wordt weer ingebouwd. De oorzaak ligt in de verstuivers. Hiervan is er 1 elektrisch defect, kortsluiting. De overige 3 zijn ook defect en liggen buiten specificaties met als resultaat dat alle 4 de verstuivers worden vervangen door nieuwe. Het doet financieel flink pijn, maar andere opties zijn er niet echt. Jammer dat alle 4 de verstuivers defect zijn. Nou ja, beter goed en definitief opgelost dan in de marge werken. So far so good, Hans
  9. Beste forumleden, het onderstaande wil ik even met jullie delen en uiteraard de vraag of jullie het herkennen. Afgelopen februari de gelukkige eigenaar van mijn Passat 3c , 1.6 TDI, De auto na laten kijken en een paar parkeerschades laten repareren. Bij de controlebeurt zijn er achter nieuwe schijven en blokken geplaatst. Voorzijde, 2 nieuwe banden, uitlijnen en rondom balanceren. De auto heeft het perfect gedaan voor een week of 4 en liep als een zonnetje. Echter na 4 weken begon het blok enorm te nagelen en liep ronduit rauw. Uiteraard flink teleurgesteld. Op zoek naar wat het kon zijn. Het vermoeden was vervuiling, luchtfilter was ook volledig donkergrijs. Dus nieuw luchtfilter, reiniger in de tank voor de injectoren en een spray voor het inlaatkanaal. Na het leegrijden van de tank liep de auto al weer beter en was het geratel voor +/- 80% verdwenen. Blij dat het beter was maar nog niet tevreden. Dus de schoonmaakprocedure herhaald. Het resultaat na de 2e sessie was zeer bevredigend en de motor liep weer lekker na het eerste rondje. Aansluitend ben ik dezelfde middag met mijn vrouw van Den Haag naar Nieuwegein gereden, tevreden over de schoonmaakbeurt.......tot ik vanaf de autosnelweg de provinciale weg opreed.In de 3e versnelling begon de auto enorm te hikken, stoten en roken als de stoomboot van Sinterklaas. Met veel pijn en moeite Nieuwegein gehaald. Daar sloeg de motor af en was er geen beweging meer in te krijgen. Totale weigering om te willen blijven lopen. Dus ANWB gebeld en na enig zoekwerk bleek de ERG open te blijven staan. Als tijdelijke oplossing heeft hij een ring in de retourleiding gezet op de aansluiting met het gasklephuis met als resultaat dat de motor weer wilde starten en blijven lopen. Met de heer van de ANWB wat door Nieuwegein gereden om te zien of hij bleef lopen, gelukkig wel. Hij heeft even flink gerookt maar dat was na enig tijd verdwenen en besloten de thuisreis te aanvaarden. Goed aangekomen in Den Haag. De dag daarna de ring van de ANWB vervangen door een meer solide oplossing. De vraag is dan, hoe op te lossen? De oplossing lag in het laten tunen van de auto bij JD engineering. EGR weggeschreven, afgedopt maar wel laten zitten zodat de electronica hem gewoon ziet maar niet meer aanstuurt. Na de tuning liep de auto weer prima van Lochem naar Den Haag. Na de tuning 2 weken met plezier gereden tot hij weer begon te horten stoten en stationair erg onrustig. Buiten het feit dat hij bijna 1000 RPM stationair liep, ook enorm onrustig en staan dansen tussen 900 en 1000 RPM. Wederom.......zeer teleurgesteld en inmiddels het vertrouwen in de auto volledig kwijt. Ik was het flink zat. Vervolgens met de auto naar een dieselspecialist gegaan en een diagnose laten doen. Die riep, de injector van cilinder 3 is defect. Dat is geen prettig vooruitzicht en een flinke rekening. Op 5 mei had ik de tijd en mij verdiept in de injectoren en een laptop kunnen lenen met VCDS. Dus voor zover mijn kennis reikt eens op onderzoek uitgegaan. Allereerst met de auto gereden en zoals beschreven op de website van Gerrit Speek de luchtmassameter gecontroleerd. Die gaf de juiste waarden aan. In ieder geval een "actual value" die net boven de "specified value" ligt en kon worden uitgesloten. Vervolgens de deviatie van de injectoren gelogd met VCDS. Deze gaven het volgende beeld. Beetje grillig beeld en een cilinder 3 die behoorlijk buiten de specificaties ligt. Tja, wat doe je dan en voordat ik de wagen naar de garage breng, toch even kijken wat ik zelf kan doen. Is het werkelijk een defect of is het vervuiling? In het geval van vervuiling, dan kan er op cilinder 3 best iets flink dwars liggen. Het spoelen / direct reinigen van de injectoren zou dan op zijn minst een iets ander beeld op moeten leveren. Na een zoektocht op het net naar de mogelijkheden, de volgende video gevonden. Hierbij worden de injectoren gespoeld met Liqui Moly 5170 Diesel spülung. Gisteren de moed bij elkaar geraapt en de procedure gevolgd. Na enig gedoe de zaak aan de gang gekregen. Hierbij zowel in de aanvoerslang als de retourslang een brandstoffilter geplaatst om mogelijke andere verontreiniging te voorkomen. Halverwege de procedure begon de motor wat rustiger te lopen en kwam hij stationair uit zichtzelf terug op _/- 800 rpm. De loop werd ook constanter. Hierna de auto een paar uur laten staan om daarna een stukje te gaan rijden. Begon goed, na een paar straten weer onrustig, schokken en roken. Pffff.... houdt het dan nooit op. Maar na een paar straten was het roken verdwenen en liep hij weer wat constanter.......maar kreeg toen wel een melding DPF....servicemanual...... Boekje erbij gepakt.....advies..rijdt tenminste 15 min in 4e versnelling met 70km.h. Was in de buurt van de A4....en zo gedaan. Na 10 min. was de DPF-melding verdwenen en besloten dan maar een flink stuk door te rijden en hem goed warm te rijden....op de koffie bij vrienden in Leerdam is dan ver genoeg Eenmaal aangekomen in Leerdam geen enkel probleem meer. Stationair rustig en nagenoeg constant. Geen gebok meer bij optrekken in z'n 2 bij een rotonde e.d.. nog steeds sceptisch! Later op de avond terug naar Den Haag en spreekwoordelijk geen vuiltje aan de lucht. Goed thuisgekomen, motor loopt prima en geen horten, stoten of gerook meer. Toch uit nieuwsgierigheid de VCDS eraan gehangen en een log gemaakt van de deviaties van de inspuiting. Wat schetst mijn verbazing, de onderstaande grafiek! Ik had wel een verschil verwacht, maar zoveel nou ook weer niet Vanmorgen met de auto weggeweest en nog heel licht onrustig bij stationair, ongeveer 10 tot 20 rpm bij koude motor. Bij enigszins warm nagenoeg constant. Dit wilde ik in ieder geval met jullie delen en wellicht dat iemand nog suggesties heeft. Zit er zelf aan te denken voorlopig deze tank leeg te rijden en dan nogmaals de deviatie van de injectoren te loggen. Bij ongewijzigd beeld dan wellicht nog een keer de injectoren te spoelen? Graag jullie suggesties . Met vriendelijke groet, Hans
  10. De zit van de standaardstoelen kon beter. Gelukkig kwam ik een set tegen op marktplaats, waarbij de achterbank met 3 hoofdsteunen en 3e 3-puntsgordel......zeer wenselijk met 3 kinderen . Afgelopen zaterdag wat gelegenheid dus lekker wat geknutseld met een vriend!
  11. Het heeft helaas even geduurd i.v.m. andere zaken die de aandacht vroegen. Maar de bougies zitten er in. De stekkers van de inspuiting inderdaad even loshalen anders heb je net niet genoeg ruimte en zoals Vdub aangaf even aanduwen en palletje indrukken. Ze zitten per 2 aan elkaar dus even als setje loshalen . Verder inmiddels alles gedaan wat bij de beurt hoort zoals luchtfilter, interieurfilter e.d. Setje velgen Borbet CA, met nieuwe banden, de remmen schoongemaakt en voorzien van nieuwe blokken. De remmen bleken helemaal vast te zitten, zowel voor als achter. Dus glijpennen netjes gemaakt, rotzooi verwijderd van de klauwen en het bracket. Helaas ook nog geknutsel moeten herstellen van de bedrading van de radio, zekeringkast (verkeerde zekering en pootjes doorverbonden met een nietje) , verkeerde lampen in de achterlichtunits. Nagenoeg alles werkt weer zoals het hoort met nog 2 restpuntjes, de verlichting van de ventilatieroosters en wat vocht in de auto als het regent. Dat laatste is wel een punt van zorg en daar moet ik dan de komende periode eens achteraan. Mocht iemand suggesties hebben dan houd ik mij aanbevolen. Zal in ieder geval eens door het forum worstelen om te zien of er al iets over is geschreven. Ben in ieder geval blij met de Passat en verbaasd over het effect van een set velgen met nieuwe banden en goed gebalanceerd. Dat is echt het verschil tussen met plezier rijden of liever niet Dank voor het meedenken. Hans
  12. @@Vdub, even niets laten horen vanwege drukke werkzaamheden...Heb het van de week nog even tussendoor geprobeerd... maar kreeg ze niet zo snel los en om het te beschadigen het voor nu even laten liggen . Binnenkort heb ik tijd om er wat zorgvuldiger naar te kijken. Laat het weten als het is gelukt!
  13. Hoi Vdub, mijn blok ziet er anders uit. Het blok op de foto is de 2.0L 20V, Mijn blok is de 2.0L 8V. In mijn geval zitten de bougies gezien vanaf de voorzijde aan de rechterzijde van het blok in tegenstelling tot het getoonde blok. Bij de foto zitten de bougies aan de linkerzijde onder de bobines ....als ik het goed uitleg tenminste. Correct me if i'am wrong Hans
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden