Ga naar inhoud
  • 0

Sores na chiptuning


QBar

Vraag

Hallo mensen,

 

Ik ben met mijn 3B 1.8T langsgeweest bij VAGtechniek om een standaard chiptuning te laten uitvoeren.

Na de eerste diagnose/testrit geen problemen vastgesteld, er werd overgegaan op het herschrijven van de software.

Zo gepiept, de boel ingeflasht en testen maar!

 

Toen kwam het volgende naar boven: De turbodruk kwam niet aan zijn juiste waardes, er werd onvoldoende druk opgebouwd Ook na instellen van max. 2 Bar kwam de druk erg langzaam op gang, met name in de lage toeren en max. waarde kwam tot 1,7 bar.

Terug naar de werkplaats, en een aantal testjes gedaan om het een en ander uit te sluiten. Ik ben geen techneut, maar als ik mij goed herinner is het volgende gedaan:

 

1. een slangetje afgeklemd ( van de N75?) testrit zonder verschil....

2.andere dumpvalve er op,                          testrit zonder verschil....

3.druk op de lucht inlaat gezet,        geen lekkage geconstateerd....

4. Kat afgekoppeld, kon vol zitten                testrit zonder verschil....

 

Helaas zaten wij door onze tijd heen, er kan een afspraak worden gemaakt voor verdere diagnose waarbij de "moeilijke" zaken nog onderzocht gaan worden. Er schijnt ergens nog een membraam te zitten, of de wastegate werkt niet goed.....

Met name de wastegate is een kanshebber, en hier maak ik mij dus zorgen over!

Kan het zo zijn dat bij de standaard waarden de wastegate wel werkt, en bij getunede waarden minder//anders/niet?

Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt, oplossing?

 

Nog even terzijde: Bij Vagtechniek loopt er honderd jaar ervaring rond, dus dit is alleen maar bedoeld om gebruik te kunnen maken van deze reusachtige "denktank" en zeker NIET omdat ik denk dat ze het niet snappen.....

Dan nog even een hele grote schouderklop voor de service van die mannen.... Ik vroeg wat dit mij tot nu toe zou kosten, en het antwoord was: HELEMAAL NIETS!!!! " wij hebben na de eerste diagnose gesteld dat er getuned kon worden, dat dit nu niet gelukt is, is dus ons probleem!" En dit na ruim 3 uur werk! CHAPEAU!!!

 

Waar ik nu mee zit, is het volgende..... Doorrijden met standaard waarden, of doorzoeken en dan wellicht tegen hoge kosten aanlopen.

In het ergste geval moet de turbo vervangen worden, dit is een duur geintje....

 

Wie o wie heeft hier een idee bij? Graag hoor ik van jullie.....

 

Groet Barry.

aangepast door QBar
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb geen oplossing, maar compliment voor het duidelijk uitleggen en aangeven dat je tevreden bent over vagtechniek.  :thumb:  

 

Maar ik zou het uit zoeken. Als je turbo defect begint te raken is het alleen maar uitstel van iets wat echt gaat komen.

En uit ervaring weet ik dat een paar pktje extra heel lekker rijdt... is verslavend 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Balen maar je bent wel op het juiste adres om het verder uit te laten zoeken denk ik en ik zou er nu ook zeker mee verder gaan.

Als je turbo al slechter zou zijn gaat hij het toch wel eens begeven daarom eerst uitzoeken wat het probleem is, is mijn mening.

Succes

+ 1 miljoenmiljard!

 

Die mannen van VAGtechniek zullen het wel oplossen hoor, daar heb ik alle vertrouwen in en zoals je zelf ook al zei: super service :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@allemaal: Ben ook niet bang dat het niet goed gaat komen, ben bang voor de nota die er aan hangt :neutral:

Vooral worst case scenario: Turbo vervangen..... Wat is jullie keuze? Revisie, gebruikte of nieuw?

Op het web kan je van alles vinden over revisiebedrijven die heel de boel nameten, schoonmaken en, het belangrijkste, weer balanceren. Kost niet de wereld, denk je in eerste instantie, maarrrrr.... het overzetten kost een paar uurtjes, dan de startkosten van de diagnose a 90,-, wellicht nog een slangetje of pakking, en dan nog eens de tuning van 425,- waar het eigenlijk om ging.... Zit zo over de 1000,-? Ik heb over de tuning zelf al moeten piekeren, dus dit is eigenlijk ver over de limiet!

 

maar goed, met een beetje mazzel kan het ook nog iets eenvoudigs zijn, dus ik zet in op die 90,- diagnosekosten en dan hoor ik het wel..... Ik heb al een herhaal afspraak gemaakt woensdag!

 

Mocht er nog iemand een idee hebben waar het aan kan liggen..... Laat het weten!

 

Bedankt voor het meelezen,

 

Groet Barry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog effe iets geks... Lees op het forum iets over het feit dat je turbodruk alleen maar analoog kan uitlezen bij een '99? Ik meen dat Vdub dit al vaker heeft geschreven.

Waarschijnlijk haal ik iets door elkaar, kan iemand mij vertellen hoe het werkt?

 

Matthijs? :blink1:

 

Groet Barry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hebben de heren van vagtechniek je niet een kant op gewezen voor revisie of nieuw?

 

ik heb een nieuwe er in gestokken omdat ik nog een poos met de wagen wil rijden maar kan heel goed begrijpen dat je alles goed tegen elkaar uitzet. is toch euries.

 

 

 

Verstuurd van mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

volgens mij zijn alle 99-er 3B's een AEB, je kan even kijken in je serviceboekje.. die kun je inderdaad alleen analoog uitlezen, dmv een externe turbodrukmeter.

Ik gebruik zon ding erg vaak om drukproblemen te traceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vdub: motorcode APU, dat verklaart de boel?

 

@@Allen!!!! HELP!!!!! Ik vond bij het controleren van mijn olie brokjes op mijn peilstok, waar komt dit vandaan, zou het een brokje van een turbo onderdeel kunnen zijn?

Ik heb al een nieuw topic geopend, hier ook nog even het fotootje erbij.....

En het belangrijkste: kan/mag ik hier nog mee rijden?

post-23942-0-71170800-1449922907_thumb.jpg

aangepast door QBar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pfff, paniek om ( hopelijk ) niets.... Bij nadere inspectie lijken de stukjes verdacht veel op het plastic van mijn, eh, peilstokgeleidehouderhoes? De stukjes hebben in ieder geval dezelfde kleur, en zijn van plastic en erg broos. Waarschijnlijk is dit de boosdoener, maar de eerste kilometers wél alle zintuigen op scherp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
                      Had ik ook last van, opgelost voor nog geen 18 euro
 

Geplaatst Vandaag, 13:29

Vandaag even de peilstok en de houder ervan vervangen, kwartiertje werk.

post-22554-0-71689200-1449922772_thumb.j

Na 13 jaar en 146K is er van de kwaliteit niet veel meer over

post-22554-0-30950500-1449922802_thumb.j

post-22554-0-63811200-1449923196_thumb.j

Mooi weer een nette mod onder de kap

 

 

aangepast door tiptronic
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gewoon bij de dealer besteld op kenteken rond de 18 euro

anders even kijken bij  "nieuwe aanwinst" pagina 674 daar staan de nummers (voor een 18t 3BG)

Peilstok eruit halen en dan kun je het buisje (trechter) met een combinatietang omhoogtrekken.

Toen brak die onderaan ook nog af, en heb toen een las-electrode omgebogen om dat laatste stuk omhoog eruit te trekken

Tip: doe een doekje in de buis want het brokkelt makkelijk af en dan komt het niet in je motor

Nieuwe schuif je dan zo naar beneden via dat metalen steuntje en onderaan volgen dat die ver genoeg zit .....Veel plezier ermee.

 

P.S dit optypen duurt langer als de klus uitvoeren  :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben op voorhand alvast aan het zoeken naar een vervangende turbo, mocht deze versleten/stuk zijn.

Wat ik tot nu toe denk te weten is dat de KO3 s niet past, er bij de KO4 meerdere aanpassingen nodig zijn ( denk aan grotere injectoren en brandstofdrukregelaar ) dus zoek ik naar de standaard KO3.. maar zitten hier nog verschillen in? Ik zie er hier en daar nog nummers erachter ( bijv. 054 ), ik zoek eigenlijk dezelfde turbo die er nu op zit, maar kan het typenummer niet achterhalen/vinden. Kan iemand voor mij de juiste codenummers ophoesten?  ( '99, 3B5 APU )

 

En, voor diegenen die het hele verhaal volgen, zou het aan mijn lmm kunnen liggen, of geeft dat meerdere/andere symptomen?

Of iets met de barometrische luchtdruksensor?

Of het veertje van de wastegate?

 

Tips en uitsluitingen altijd welkom....

 

Groet Paniekpiet Barry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er staat nergens dat een K03S niet past of een K04 niet.. dat zijn gewoon 'nummers' van een bepaald model/grootte turbo.

As je een turbo koopt voor een lengtemotor MET de juiste uitlaatzijde past het gewoon, nadeel is dat er voor de Golf etc veel meer te koop is dan voor de Passat..

 

Even uit het hoofd is een K04-015 voor de Passat makkelijk beschikbaar en levert een redelijke extra vermogenswinst richting 250pk.. je moet wel andere injectoren(bijv 225pk TT) monteren, de 252cc die je nu hebt zijn niet toereikend.

Ook is het verstandig een 5bar Audi S3 pomp in de tank te bouwen voor fatsoenlijke brandstofdruk.

Verstandig is dan wel om een racekat te monteren en bij voorkeur een FMIC. 

 

 

Overigens als je geen speling op je asje hebt  (of heel zwaar loopt) en de wastegateklep sluit gewoon is er niks mis met je turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 - 21:35. K03s bestaat niet voor 1.8T motoren die in de lengte liggen

- En idd de K03S bestaat niet voor de Passat/A4 maar alleen voor de dwarsgeplaatste motoren.

 

Beide een citaatje uit een onderwerp uit 2007???

 

Maar wellicht zijn ze later op de markt gekomen....De KO4 ga ik niet voor, inderdaad vanwege alle aanpassingen die erbij komen kijken.

Mijn doel is om er meer koppel uit te halen, de wagen moet gewoon lekkerder oppakken in lager toerental. Ik zal nooit harder willen rijden dan, pakweg, 190/200 ( en dit alleen maar "een keertje om te proberen " ) In Nederland rij ik nooit harder dan 140, en in Duitsland kom ik vrijwel nooit...... Vandaar ook de standaard tuning en niet de chip op maat. Een "beetje" meer is meer dan genoeg.

 

Groet Barry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even terug naar het onderwerp: De turbodruk bouwt niet snel op, én haalt zijn maximale waarden niet..... Na de tuning.....

Hoe het er met de standaard waarden er aan toe was, durf ik niet precies te zeggen, maar in ieder geval géén redenen om niet tot tuning over te gaan!

Nu even wat zaken wegschrappen....... Deze zaken zijn (met de getunede waarden) nagelopen.....

 

1. Het darmpje van de N75 afgeknepen,

2. Andere dumpvalve gemonteerd,

3. Druk op de slang van de luchtinlaat gezet, geen lek,

4. De kat losgekoppeld, die had dicht kunnen zitten.

 

Dit alles gaf géén verschil in meetwaarden, wat valt er nog meer na te kijken? Na intensief onderzoek op dit forum kom ik de volgende zaken tegen die te maken kúnnen hebben met vermogensverlies...

 

1. Het luchtfilter zou gruwelijk vol kunnen zitten?

2. Luchtmassameter?

3. Carter-ontluchtingsslang zit verstopt?

4. Het wastegate veertje zou verslapt kunnen zijn, zodat 'ie wellicht de hogere druk te snel afvoert? ( als het zo werkt, tenminste )

5. De turbo zelf, kan die vervuild zijn aan de binnenkant, of iets anders waardoor hij niet snel opspoelt en niet tot de max kan gaan?

6. Zijn er nog dingen die ná de turbo lek kunnen zijn die vermogensverlies kunnen veroorzaken?

7. En, ten slotte: zou het kunnen, tegen alle waarschijnlijkheid in, dat er tijdens de tuning iets vergeten is aan te passen? ( het blijft tenslotte mensenwerk....)

 

Als ik nog iets over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag! Wie, O, wie heeft hier nog ideeën bij?

 

Groeten Barry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden