Ga naar inhoud
  • 0

webasto standkachel


martijn v o

Vraag

Ik heb de oude standkachel van Jaap overgenomen.

Het is standkachel 3C0815005AT oftwel een thermo top V.

 

Deze wil ik inbouwen in mijn passat 3C van 2006 motorcode BMP met grote rode teller.

 

Wat ik inmiddels weet is dat er bij deze standkachel een brandstofpomp hoort DP-41. Dat komt omdat er op de standkachel een solenoid ventiel zit geplaatst.

 

Verder heb ik een telestart T91 via marktplaats gescoord.

 

Mijn vragen zijn:

1- Kan de unit werken zonder het bekende klokje 1533 van Webasto?

(Ik wil namelijk geen tijd te programmeren, ik wil eigenlijk alleen zelf op het knopje drukken van de T91 zeg maar een half uur/heel uur  voordat ik wegga. De auto wordt namelijk heel onregelmatig gebruikt en een dagelijkse programmering is niet nodig.)

2- Moet ik de ventilatie ook aansluiten of gaat dat via de CANBUS (ook als ik dus geen menu heb)

(De unit thermotop is geschikt voor CANBUS er zitten twee canbussen op can-hoog en can-laag) Op het schema zie ik namelijk geen relatie met de ventilatie alleen maar de CANBUS.

Ik zag namelijk een kabelboom met daarin de ventilatie aansluiting via een relais, maar de kabelboom was geschikt voor een unit zonder CANBUS.

3- Hoe sluit je de brandstofleiding aan. Ik zie op het deksel wel een stutz zitten, maar ik heb daar geen aansluiting voor. Leiding erdoor heen boren en tot op de bodem leggen?

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Danny (passatmotion) heeft nog een tankpomp liggen die geschikt is voor de standkachel.

De clima unit moet volgens mij ook gewijzigd worden om hiermee te communiceren.

Danny heeft destijds ook de 2de accu ingebouwd voor de mod.

 

dit heb ik ook gevonden op het forum van Ids destijds

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/33453-schets-aansluit-schema-standkachel/?hl=standkachel

en dit

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/33186-standkachel/?hl=standkachel

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/33488-stekker-standkachel/?hl=standkachel

 

ps,

heb zelf ook overwogen om deze van Jaap over te nemen

succes met de inbouw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je de canbus aansluit zorgt vw voor de rest.

Wel moet je climatronic geschikt zijn en ik heb nog draden moeten om pinnen achter de climatronic naar constant 12v.

Ik heb zelf een door voer gemaakt in de deksel van de tank pomp en daar zelf een aansluiting gemaakt. De T91 is het zelfde als het klokje maar dan zonder display en op afstand, de tijd stel je in met knop kombinaties.

Wel kan de T91 problemen geven omdat je waarschijnlijk ook tussen je klokken een standkachel menu krijgt. Origineel heeft vw een T91r afstands bediening er bij als je tussen de klokken ook een menu heb.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zorg er voor als je de opvoerpomp DP-41 2de hands aanschaft dat je deze compleet hebt zonder alles afgeknipt. vaak zijn ze afgeknipt en kan je niet apart krijgen. nieuw betaal je ca 330€

 

Zelf heb ik de T91r telestarter, timer in te stellen tussen de klokken en met AB in en uitschakelbaar.

Gebruik ze allebei evenveel.

 

Een extra brandstofleidingen heb je ook nodig 3C0200069 AC ca80€

Brandstofpomp voor webasto heb ik hier liggen voor diesel 2006-2008 (paste niet bij me wegens Bleumotion2009 model. brandstof tank heeft andere vorm)

Of je kan een darm aanbrengen zie wel dat deze goed afgesloten is tegen lekken.

 

Airco unit moet je ook vervangen geschikt voor standkachel.

Tevens zal je enkele lwatereidingen moeten vervangen en plaatsen tussen airco en webasto hangt van motor type af welke je nodig heb. bv een 1.9 of 2.0 TDI zijn niet wisselbaar andere vorm.

 

Standkachel zal stoppen met werken als de brandstof op reserve komt.

 

Bereid je goed voor en heb je alles compleet is het werkje in een dag gedaan.

aangepast door PassatMotion
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat bedoel je met: zorg dat je de pomp compleet krijgt zonder alles afgeknipt?

de pomp heeft toch een aanvoer en afvoerslang en een electra stekker?

de stekker heb ik trouwens al aan de kabelboom zitten.

 

Welke pomp heb jij liggen dan? Ik kan een nieuwe kopen maar die is nog lang geen 330 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het pompje dat jij bedoeld isenkel de DP-41 pomp zonder de darmen dieje vaak tegen komt op ebay voor pakweg 70€ .

Is dus enkel geschikt als vervanging, uiteraard ben je handig kan je zelf de nodige aanpassingen doen dan lukt het ook wel.

 

Deze is compleet, de darmen en steunbevestiging kan je niet apart verkrijgen en hebben een koppel verbinding. vraagprijs was toen 120€ op ebay

post-13193-0-15807600-1443608312_thumb.jpg

 

Deze zijn afgeknipt en niets waard. en vroeg men op ebay 180€ voor iets dat voor de vuilbak is. :blink2:

post-13193-0-62402400-1443608421_thumb.jpg

 

Deze heb ik nog liggen TDI Webasto brandstofpomp niet voor bleumotion (wegens andere diepte brandstoftank)

Ook nog bodemplaat voor 2de batterij, waterleiding metalen buizen voor 2.0TDI => is ook voor weinig geld bij dealer.

post-13193-0-71503200-1443608528_thumb.jpg

post-13193-0-66721100-1443608565_thumb.jpg

aangepast door PassatMotion
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pomp is besteld en klokje ook. Levertijd pompje dag of 5.

Ik wou het nog even proberen zonder klima paneel, ik heb immers het klokje en de T91 ook.

 

Kabelboom is klaar, handleidingen zijn geprint. Ik wacht even op een bericht van de monteur die ook de beschikking heeft over een brug.

 

De xenon adapters zijn ook binnen en zojuist even de lampen uitgeprobeerd. Ze werken.

 

Ik ga dus de xenon (bi met bochten) en standkachel ineens aanpakken. Zou ook wel eens tijd worden de xenon spullen heb ik al een tijdje in huis.

zal wel een druk dagje worden dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tot op heden gedaan (voorbereiding):

 

- standkachel + wat los materiaal bij Jaap gekocht.

- T91 afstandsbediening nieuw via marktplaats gekocht.

- Workshop manual gezocht en uitgeprint voor de Webasto thermo top V

- Brandstofpomp en klokje gekocht nieuw bij Faber electronics.

- stekker, pinnetjes en tape gekocht bij Rick Donkers automaterialen

- pinnetjes trekker en krimptang gekocht bij autogereedschap. (altijd handig ook voor de andere klusjes).

- Brandstofslang 5 mm gekocht bij watersportwinkel (de rest stukkies die nog bij Jaap in de doos zaten waren te kort)

- brandstoftank doorvoer en beugel voor de brandstofpomp besteld op standkachel

 

- De brandstofpomp voor de thermotop v is een speciaaltje omdat er in de unit een magneetventiel zit. Het kan dus alleen maar de (dure) DP-41 pomp zijn van webasto.

- Middels het schema de kabelboom die bij Jaap erbij zat (maar niet de juiste was) helemaal losgehaald en aangepast met originele kleurcodes voor de kabels. Hierbij is de 8-pins stekker op de thermotop gesneuveld, deze is besteld en wordt van de week vervangen. Verder kan ik dan de kabelboom opnieuw intapen, nu plakt ie nog van het vorige tape.

- Omdat op de kabelboom geen stekker aanwezig was om op het klokje te zetten ben ik op zoek gegaan naar een juiste stekker. Gelukkig zat er op de kabelboom van de T91 een optionele aansluiting van de temperatuursensor. die gebruik ik niet dus die kan ik gebruiken.

- Brandstofleidingen in de doos waren te kort en dan moet je stukjes aan elkaar gaan maken. Ik heb dus een nieuwe brandstofslang besteld van 5 mm inwendig en 7 meter lang, deze past op de tankdoorvoer, de brandstofpomp in en uit en de standkachel.

 

Van de week als de stekkers, pinnetjes en het tape binnen zijn ga ik eerst de kabelboom afmaken. 

dan wachten op de rest van de spullen, de brandstofslang, de pomp.

 

de bedoeling is dan dat ik de kabelboom vast deels ga monteren, de doorvoer naar binnen maken, het klokje plaatsen, de can bus verbinden en de voeding erop. Ik wil namelijk de xenon mod ook (al) gaan uitvoeren en daarvoor kan ik dan ook de kabels gaan trekken.

 

Als het goed is voorbereid is de verwachting dat de standkachel binnen een dag eronder hangt en werkt. enig twijfelpuntje is nog dat ik nog geen clima paneel heb, maar ik niet zeker weet of het wel werkt zonder dit paneel. Uiteraard is het werkend te maken door de ventilator te laten schakelen via een relais zoals het voor het can-bus tijdperk ook gedaan wordt, maar ja er zit nu eenmaal canbus op de unit en dan gaan we het maar gebruiken ook.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de pomp, de brandstofslang, het klokje en nog wat kleinmateriaal binnengekregen.

 

Op de tuintafel maar even een testopstelling gemaakt.

De standkachel in de bankschroef,

De slangen in een emmer gevuld met koud water

De brandstofslang via de pomp uit de jerrycan met diesel

De extra accu die ik altijd in de schuur heb, heeft als voeding gediend.

 

Kabelboom erop, en lopen dat ding. De eerste keer kreeg ik een storing, waarschijnlijk door het tekort aan brandstof. Daarna weer gestart en de emmer was in no time lekker warm.

 

Ik kan hem starten met het klokje, uitdoen met het klokje, uitdoen met de T91 afstandsbediening.

Het starten met de T91 afstandsbediening lukt niet, het webasto klokje zegt wel tele on een aar keer maar daarna gebeurd er niets.

 

Iemand een idee?

 

Ik ben vergeten om het te proberen met losgekoppeld klokje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wist niet dat Ronald (@) zijn eigen webshop had met dat soort spullen. aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wist niet dat Ronald (@) zijn eigen webshop had met dat soort spullen.

Haha dat wist ik zelf ook niet Peter @@wulfke, maar wat ik wel weet is dat ik al heel lang op zoek was naar een koppelstukje voor de waterslang voor mijn vrouw haar slOpel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag bezig geweest met fase 1 van het inbouwen.

De monteur die ik normaal bezoek vond het te spannend, dus dan maar zelf aan de slag.

 

In Barneveld zit sinds kort een doe het zelf garage waar je een brug kan huren, eventueel gereedschap en zelfs lasapparatuur.

 

Vanmorgen om 0800 begonnen op een vier kolommer waarvan je het tussenstuk ook omhoog kan doen.

Accu eruit, luchtfilterhuis eruit, accubak eruit, turboslang eruit, wielen eraf, modderkuipen eruit, onderplaat eraf, lampen eruit.

Om 1000 uur was alles eruit.

 

Daarna de kachel opgehangen, er moet een bout onder de ruitenwisservloeistofreservoir maar dat ding krijg je er met geen mogelijkheid uit. Dan maar even mcguyveren en een tapbout m6 met een ring voorzien van plakband middels een sleutel met kniestuk. Om 12.00 uur hing het apparaat er onder, dan maar even eten.

 

Vervolgens met een draadtrekker de brandstofslang en de kabel voor de pomp door de goot geen getrokken, ze komen dan net na de brandstofkoeler er weer uit. Brandstofslang op de standkachel aangesloten. De brandstofpomp nog niet want daar had ik een verkeerde beugel voor. Dat was wel even een klusje om de draadtrekker er goed door heen te krijgen. Was om 1500 uur klaar.

 

Verder gegaan met de kabelboom via de voorkant richting de accu. Draden voor het klokje, de canbus draden en de draden voor de xenon shutter door de doorvoer naar binnen gebracht. Zekeringhouder aangesloten op de rail en de nul ook bevestigd. Was om 16.30 uur klaar.

 

Toen maar weer begonnen met het samenbouwen want dat is nog wel even wat werk. xenon lampen erin, bumper erop, accu bak erin, luchtfilterhuis erin, modderspatten onderzijde erin, onderplaat erin, modderkuipen erop, wielen erop. Schoonmaken en opruimen en toen was het 19.00 uur.

 

Wat nu nog rest:

- koelwaterslangen van unit naar kachel aansluiten

- bedrading binnen aansluiten

- dieseldoorvoer maken, pomp ophangen en aansluiten

- VCDS programmeren

 

Als we met twee man waren geweest dan was het in een dag gelukt.

Nu volgende week maar weer verder.

Foto's volgen want ik heb er nu een paar geschoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo te lezen nog een redelijk ingrijpende aanpassing. Is het ruitensproeier reservoir zo een lastpak ? Moet het namelijk ook wisselen voor een groter aangepast model voor de xenon koplampsproeiers.

 

Dacht dat er ook can-bus naar de koplampen moest voor de afs - meedraaiende lenzen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden