Sinds enkele dagen zit ik met problemen met mijn auto. Al enige maanden had ik het probleem van een stotterende motor wanneer ik laag in de toeren zat en dan gas bijgaf. Erg vervelend. Eigen garage durfde er niets over te zeggen en wilde op de gok dingen gaan vervangen. Daar was ik, logischerwijs, niet zo happig op. Na een tijdje ermee doorgereden te hebben kwam de APK eraan. Zat erover te denken om de auto weg te doen, aangezien ik bang was voor zeer hoge kosten. Mijn vriendin had het hier met een collega van haar over, iemand die behoorlijk wat verstand van auto's heeft, en die werd nieuwsgierig. Hij heeft er naar gekeken en had het vermoeden dat 1 van de cilinders soms niet mee kwam. Hetgeen meerdere oorzaken kon hebben.
Er werd mij door hem geadviseerd om de auto naar een kennis van hem te brengen (vakmonteur die wat 'bijklust') en te vragen naar zijn mening. En hem tevens een APK te laten doen om een inschatting van de kosten te krijgen zodat ik wist of het 'de moeite waard was'. Zijn vermoeden van het schokken was dat de bougiekabels aan vervanging toe waren. Verder was er nog iets met de stuurkogel en al met al zou ik voor 225 klaar zijn. Dat dus maar laten doen en blij dat ik was had ik afgelopen donderdag een auto die niet meer stotterde en die gewoon weer APK gekeurd was. De bougiekabels waren dus inderdaad het probleem. Donderdag en vrijdag reed hij als een zonnetje.
Echter, op vrijdagavond ging er iets mis. Laat op de avond gingen m`n vriendin en ik even met de auto weg. Ritje van nog geen 5km. Niets aan de hand. Hapje gegeten bij de Mc en toen een ritje van een paar 100m naar de benzinepomp. Tank volgegooid en banden opgepomt als voorbereiding van een rit van 500km in Duitsland die we de volgende dag voor de boeg hadden. Daarna weer terug naar huis (circa 5km) en op de laatste 300/400 meter ineens weer een stotter/schok. En in de laatste bocht voor de parkeertplaats viel ineens de motor uit. Was dus ineens m`n stuurbekrachtiging kwijt (heel vervelend in een bocht), maar gelukkig verder niets gebeurd. Het wegvallen van de stuurbekrachtiging zal ongetwijfeld logisch zijn omdat de motor niet meer draait, maar op het gebied van auto's ben ik echt een complete leek.... Op het display kreeg ik een accu-icoontje in beeld. Na in het boekje te hebben gelezen dat dit mogelijk iets met de getande riem was, even onder de motorkap gekeken. Daar waren geen bijzonderheden te zien.
Vervolgens een stukje gaan rijden en ik zat dus weer met een stotterende auto. Echter leek het een andere stotter te zijn dan voorheen. Eerder was het enkel bij bepaalde handelingen ('veel' gas bij lagere toeren), maar nu was er geen logica in te ontdekken. Af en toe ook het gevoel dat de power weg was. Lastig te omschrijven... Maar bij het intrappen van het gaspedaal reageerde de motor gewoon niet. Uitvallen deed hij echter niet meer en ook het accu icoontje kwam niet weer in beeld.
Vertrouwde de zaak 0,0 en met de rit van de volgende dag in gedachten, toch maar even gebeld met de persoon die hem APK gekeurd had. Gelukkig konden we direct even langs, maar daar zijn we niets verder mee gekomen. Uitlezen was niet mogelijk (waarom weet ik niet) en verder kon hij zo 123 ook niet bedenken wat het was enzovoorts.
We hebben de volgende dag dus maar de gok genomen en zijn op pad gegaan. Tijdens de rit exact hetzelfde als hierboven al beschreven. Zo nu en dan een stotterende auto, maar er was geen logica te ontdekken. Wederom zo nu en dan het gevoel dat er 'iets' uit viel (gaspedaal geen reactie), maar ook momenten dat er gewoon een half uur niets aan de hand was. Eenmaal, in de bebouwde kom, bijna op plaats van bestemming, viel hij weer compleet uit en had ik wederom geen stuurbekrachtiging meer. Gelukkig 'onderweg' naar een rood stoplicht op een recht stuk. Uit laten rollen totaan het stoplicht, tot stilstand laten komen, motor opnieuw gestart en onze weg vervolgd. De terugweg was exact hetzelfde verhaal, al is hij toen niet uitgevallen. Maar wederom het stotteren/schokken en het 'geen-gas-probleem'.
Gisteren de auto nog even gebruikt voor een kort ritje, maar wederom hetzelfde (zonder uitval).
Zojuist contact gehad met desbetreffende persoon die er op vrijdagavond ook naar gekeken heeft, en met hem een afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag. Ik denk dat hij de auto dan meeneemt naar het bedrijf waar hij werkzaam is om hem daar uit te lezen. Eerder kon helaas niet, en ondanks dat hij niet verwacht dat het verergerd of dat hij er ineens helemaal mee ophoudt, voelt het toch niet helemaal lekker.
Ik weet nu dus niet zo goed wat ik ermee moet. Heb de auto nagenoeg dagelijks nodig (steeds relatief korte ritjes), maar komend weekend heb ik hem weer nodig voor een rit van zo`n 500km (in Nederland dit keer).
Iemand die enig idee heeft hoe en wat? Ik zit echt een beetje met m`n handen in het haar nu. Wil hem eigenlijk niet naar een 'echte garage' brengen omdat die kosten ongetwijfeld hoog uitvallen (enkel het zoeken naar het probleem vermoedelijk al) en daarnaast heb ik bij de monteur, waarmee ik nu een afspraak heb voor volgende week, een veel beter gevoel dan bij menig garagebedrijf. En het geld groeit me nou ook niet bepaald op de rug... Dus ja... Wat nu?
Vraag
J.Dirks
Beste allemaal,
Sinds enkele dagen zit ik met problemen met mijn auto.
Al enige maanden had ik het probleem van een stotterende motor wanneer ik laag in de toeren zat en dan gas bijgaf. Erg vervelend.
Eigen garage durfde er niets over te zeggen en wilde op de gok dingen gaan vervangen. Daar was ik, logischerwijs, niet zo happig op.
Na een tijdje ermee doorgereden te hebben kwam de APK eraan.
Zat erover te denken om de auto weg te doen, aangezien ik bang was voor zeer hoge kosten.
Mijn vriendin had het hier met een collega van haar over, iemand die behoorlijk wat verstand van auto's heeft, en die werd nieuwsgierig.
Hij heeft er naar gekeken en had het vermoeden dat 1 van de cilinders soms niet mee kwam. Hetgeen meerdere oorzaken kon hebben.
Er werd mij door hem geadviseerd om de auto naar een kennis van hem te brengen (vakmonteur die wat 'bijklust') en te vragen naar zijn mening. En hem tevens een APK te laten doen om een inschatting van de kosten te krijgen zodat ik wist of het 'de moeite waard was'.
Zijn vermoeden van het schokken was dat de bougiekabels aan vervanging toe waren.
Verder was er nog iets met de stuurkogel en al met al zou ik voor 225 klaar zijn. Dat dus maar laten doen en blij dat ik was had ik afgelopen donderdag een auto die niet meer stotterde en die gewoon weer APK gekeurd was. De bougiekabels waren dus inderdaad het probleem.
Donderdag en vrijdag reed hij als een zonnetje.
Echter, op vrijdagavond ging er iets mis.
Laat op de avond gingen m`n vriendin en ik even met de auto weg. Ritje van nog geen 5km. Niets aan de hand. Hapje gegeten bij de Mc en toen een ritje van een paar 100m naar de benzinepomp. Tank volgegooid en banden opgepomt als voorbereiding van een rit van 500km in Duitsland die we de volgende dag voor de boeg hadden.
Daarna weer terug naar huis (circa 5km) en op de laatste 300/400 meter ineens weer een stotter/schok.
En in de laatste bocht voor de parkeertplaats viel ineens de motor uit. Was dus ineens m`n stuurbekrachtiging kwijt (heel vervelend in een bocht), maar gelukkig verder niets gebeurd. Het wegvallen van de stuurbekrachtiging zal ongetwijfeld logisch zijn omdat de motor niet meer draait, maar op het gebied van auto's ben ik echt een complete leek....
Op het display kreeg ik een accu-icoontje in beeld. Na in het boekje te hebben gelezen dat dit mogelijk iets met de getande riem was, even onder de motorkap gekeken. Daar waren geen bijzonderheden te zien.
Vervolgens een stukje gaan rijden en ik zat dus weer met een stotterende auto. Echter leek het een andere stotter te zijn dan voorheen. Eerder was het enkel bij bepaalde handelingen ('veel' gas bij lagere toeren), maar nu was er geen logica in te ontdekken.
Af en toe ook het gevoel dat de power weg was. Lastig te omschrijven... Maar bij het intrappen van het gaspedaal reageerde de motor gewoon niet. Uitvallen deed hij echter niet meer en ook het accu icoontje kwam niet weer in beeld.
Vertrouwde de zaak 0,0 en met de rit van de volgende dag in gedachten, toch maar even gebeld met de persoon die hem APK gekeurd had. Gelukkig konden we direct even langs, maar daar zijn we niets verder mee gekomen.
Uitlezen was niet mogelijk (waarom weet ik niet) en verder kon hij zo 123 ook niet bedenken wat het was enzovoorts.
We hebben de volgende dag dus maar de gok genomen en zijn op pad gegaan.
Tijdens de rit exact hetzelfde als hierboven al beschreven. Zo nu en dan een stotterende auto, maar er was geen logica te ontdekken.
Wederom zo nu en dan het gevoel dat er 'iets' uit viel (gaspedaal geen reactie), maar ook momenten dat er gewoon een half uur niets aan de hand was.
Eenmaal, in de bebouwde kom, bijna op plaats van bestemming, viel hij weer compleet uit en had ik wederom geen stuurbekrachtiging meer. Gelukkig 'onderweg' naar een rood stoplicht op een recht stuk. Uit laten rollen totaan het stoplicht, tot stilstand laten komen, motor opnieuw gestart en onze weg vervolgd.
De terugweg was exact hetzelfde verhaal, al is hij toen niet uitgevallen. Maar wederom het stotteren/schokken en het 'geen-gas-probleem'.
Gisteren de auto nog even gebruikt voor een kort ritje, maar wederom hetzelfde (zonder uitval).
Zojuist contact gehad met desbetreffende persoon die er op vrijdagavond ook naar gekeken heeft, en met hem een afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag. Ik denk dat hij de auto dan meeneemt naar het bedrijf waar hij werkzaam is om hem daar uit te lezen. Eerder kon helaas niet, en ondanks dat hij niet verwacht dat het verergerd of dat hij er ineens helemaal mee ophoudt, voelt het toch niet helemaal lekker.
Ik weet nu dus niet zo goed wat ik ermee moet. Heb de auto nagenoeg dagelijks nodig (steeds relatief korte ritjes), maar komend weekend heb ik hem weer nodig voor een rit van zo`n 500km (in Nederland dit keer).
Iemand die enig idee heeft hoe en wat?
Ik zit echt een beetje met m`n handen in het haar nu. Wil hem eigenlijk niet naar een 'echte garage' brengen omdat die kosten ongetwijfeld hoog uitvallen (enkel het zoeken naar het probleem vermoedelijk al) en daarnaast heb ik bij de monteur, waarmee ik nu een afspraak heb voor volgende week, een veel beter gevoel dan bij menig garagebedrijf. En het geld groeit me nou ook niet bepaald op de rug... Dus ja... Wat nu?
Link naar reactie
Delen op andere sites
11 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten