Ga naar inhoud
  • 0

[Opgelost] Problemen Passat 1.6 '99 (hikken/uitvallen)


J.Dirks

Vraag

Beste allemaal,

Sinds enkele dagen zit ik met problemen met mijn auto.
Al enige maanden had ik het probleem van een stotterende motor wanneer ik laag in de toeren zat en dan gas bijgaf. Erg vervelend.
Eigen garage durfde er niets over te zeggen en wilde op de gok dingen gaan vervangen. Daar was ik, logischerwijs, niet zo happig op.
Na een tijdje ermee doorgereden te hebben kwam de APK eraan.
Zat erover te denken om de auto weg te doen, aangezien ik bang was voor zeer hoge kosten.
Mijn vriendin had het hier met een collega van haar over, iemand die behoorlijk wat verstand van auto's heeft, en die werd nieuwsgierig.
Hij heeft er naar gekeken en had het vermoeden dat 1 van de cilinders soms niet mee kwam. Hetgeen meerdere oorzaken kon hebben.

Er werd mij door hem geadviseerd om de auto naar een kennis van hem te brengen (vakmonteur die wat 'bijklust') en te vragen naar zijn mening. En hem tevens een APK te laten doen om een inschatting van de kosten te krijgen zodat ik wist of het 'de moeite waard was'.
Zijn vermoeden van het schokken was dat de bougiekabels aan vervanging toe waren.
Verder was er nog iets met de stuurkogel en al met al zou ik voor 225 klaar zijn. Dat dus maar laten doen en blij dat ik was had ik afgelopen donderdag een auto die niet meer stotterde en die gewoon weer APK gekeurd was. De bougiekabels waren dus inderdaad het probleem.
Donderdag en vrijdag reed hij als een zonnetje.

Echter, op vrijdagavond ging er iets mis.
Laat op de avond gingen m`n vriendin en ik even met de auto weg. Ritje van nog geen 5km. Niets aan de hand. Hapje gegeten bij de Mc en toen een ritje van een paar 100m naar de benzinepomp. Tank volgegooid en banden opgepomt als voorbereiding van een rit van 500km in Duitsland die we de volgende dag voor de boeg hadden.
Daarna weer terug naar huis (circa 5km) en op de laatste 300/400 meter ineens weer een stotter/schok.
En in de laatste bocht voor de parkeertplaats viel ineens de motor uit. Was dus ineens m`n stuurbekrachtiging kwijt (heel vervelend in een bocht), maar gelukkig verder niets gebeurd. Het wegvallen van de stuurbekrachtiging zal ongetwijfeld logisch zijn omdat de motor niet meer draait, maar op het gebied van auto's ben ik echt een complete leek....
Op het display kreeg ik een accu-icoontje in beeld. Na in het boekje te hebben gelezen dat dit mogelijk iets met de getande riem was, even onder de motorkap gekeken. Daar waren geen bijzonderheden te zien.

Vervolgens een stukje gaan rijden en ik zat dus weer met een stotterende auto. Echter leek het een andere stotter te zijn dan voorheen. Eerder was het enkel bij bepaalde handelingen ('veel' gas bij lagere toeren), maar nu was er geen logica in te ontdekken.
Af en toe ook het gevoel dat de power weg was. Lastig te omschrijven... Maar bij het intrappen van het gaspedaal reageerde de motor gewoon niet. Uitvallen deed hij echter niet meer en ook het accu icoontje kwam niet weer in beeld.

Vertrouwde de zaak 0,0 en met de rit van de volgende dag in gedachten, toch maar even gebeld met de persoon die hem APK gekeurd had. Gelukkig konden we direct even langs, maar daar zijn we niets verder mee gekomen.
Uitlezen was niet mogelijk (waarom weet ik niet) en verder kon hij zo 123 ook niet bedenken wat het was enzovoorts.

We hebben de volgende dag dus maar de gok genomen en zijn op pad gegaan.
Tijdens de rit exact hetzelfde als hierboven al beschreven. Zo nu en dan een stotterende auto, maar er was geen logica te ontdekken.
Wederom zo nu en dan het gevoel dat er 'iets' uit viel (gaspedaal geen reactie), maar ook momenten dat er gewoon een half uur niets aan de hand was.
Eenmaal, in de bebouwde kom, bijna op plaats van bestemming, viel hij weer compleet uit en had ik wederom geen stuurbekrachtiging meer. Gelukkig 'onderweg' naar een rood stoplicht op een recht stuk. Uit laten rollen totaan het stoplicht, tot stilstand laten komen, motor opnieuw gestart en onze weg vervolgd.
De terugweg was exact hetzelfde verhaal, al is hij toen niet uitgevallen. Maar wederom het stotteren/schokken en het 'geen-gas-probleem'.

Gisteren de auto nog even gebruikt voor een kort ritje, maar wederom hetzelfde (zonder uitval).

Zojuist contact gehad met desbetreffende persoon die er op vrijdagavond ook naar gekeken heeft, en met hem een afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag. Ik denk dat hij de auto dan meeneemt naar het bedrijf waar hij werkzaam is om hem daar uit te lezen. Eerder kon helaas niet, en ondanks dat hij niet verwacht dat het verergerd of dat hij er ineens helemaal mee ophoudt, voelt het toch niet helemaal lekker.

Ik weet nu dus niet zo goed wat ik ermee moet. Heb de auto nagenoeg dagelijks nodig (steeds relatief korte ritjes), maar komend weekend heb ik hem weer nodig voor een rit van zo`n 500km (in Nederland dit keer).

Iemand die enig idee heeft hoe en wat?
Ik zit echt een beetje met m`n handen in het haar nu. Wil hem eigenlijk niet naar een 'echte garage' brengen omdat die kosten ongetwijfeld hoog uitvallen (enkel het zoeken naar het probleem vermoedelijk al) en daarnaast heb ik bij de monteur, waarmee ik nu een afspraak heb voor volgende week, een veel beter gevoel dan bij menig garagebedrijf. En het geld groeit me nou ook niet bepaald op de rug... Dus ja... Wat nu? :(

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank jullie wel voor de reacties!
Excuses voor mijn late reactie, ik verwachtte een notificatie per mail te krijgen, maar blijkbaar staat dat uitgeschakeld.

Dieverbrug is voor mij niet bepaald om de hoek (al is het ook niet aan de andere kant van Nederland) en omdat ik de auto zo min mogelijk wil gebruiken, wacht ik nog heel even af. Een ritje die kant op kan immers altijd nog een keer. Maar dank je wel Barry!

Een slecht gasklephuis zou gezien de symptomen inderdaad kunnen Matthijs. Dank je wel voor het meedenken!
Echter zijn er naar mijn idee wel meer mogelijke oorzaken aan te wijzen bij deze symptomen en om deze dan maar 'op de gok' te laten vervangen vind ik nou echt niet echt aantrekkelijk klinken. Maar nogmaals...wie ben ik!? Auto's zijn immers mijn ding niet echt, erg vervelend in een situatie zoals deze.

Misschien een heel stom iets, maar hoe zit het met zoiets als de hydraulische olie oid? Heb gezien dat die vrij laag staat, echt op het randje. Wil die dus sowieso even bij laten vullen, maar kan een 'tekort' daaraan dergelijke problemen geven? Als ik nu iets heel doms zeg...lach aub niet te hard. Haha!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn veel mogelijke oorzaken, waarvan wij wat proberen te roepen, om nu maar meteen te zeggen dat je iets niet op de gok wil vervangen ok, maar we moeten toch iets als je niet komt/gaat uitlezen.

Hydraulische olie van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist contact gehad met desbetreffende persoon die er op vrijdagavond ook naar gekeken heeft, en met hem een afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag. Ik denk dat hij de auto dan meeneemt naar het bedrijf waar hij werkzaam is om hem daar uit te lezen. Eerder kon helaas niet, en ondanks dat hij niet verwacht dat het verergerd of dat hij er ineens helemaal mee ophoudt, voelt het toch niet helemaal lekker.

 

Snap je helemaal en waardeer de input ook zeker, maar enkel een antwoord 'lijkt op dit of dat' heeft iemand als ik natuurlijk niet zoveel aan.

Zoals je zelf al zegt, zijn er meerdere mogelijkheden. Toch denk jij, naast alle andere mogelijkheden, aan een slecht gasklephuis. Hoe/Wat/Waarom?

 

Hydraulische olie in het algemeen gok ik dan... Zit volgens mij maar 1 'tankje' onder de motorkap waar 'Hydraulic oil' oid opstaat.

Bestuurderskant, net achter de koplamp.

Voor de zekerheid maar even een afbeelding erbij.

post-7782-0-95140400-1442443495_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probleem is verholpen :mrgreen:

Afgelopen dinsdagavond de auto weggebracht naar de monteur.
Vervolgens kreeg ik maar niets te horen en ik heb gisteren dan maar eens contact opgenomen om te vragen hoe en wat.
Er werd mij verteld dat er met het uitlezen een storing in de LMM naar boven kwam en het vermoeden bestond dan ook dat dit de boosdoener was.
Reparatie door de monteur zou niet eerder dan volgende week kunnen geschieden.
Zelf even rondgebeld voor een LMM die op de dag zelf nog af te halen was, maar nergens leverbaar en op z`n vroegst zou ik er dinsdag 1 in huis kunnen hebben.

Aangezien ik er niet echt op zat te wachten om het hele weekend nog met een stotterende auto te zitten, heb ik het lokale autorecyclebedrijf maar eens gebeld.
Mogelijk hadden ze er wel 1 in 1 van de auto's, maar dan moest ik zelf even kijken.

Dus wij die kant op, en na enige tijd zoeken eentje gevonden in een Audi A4. LMM eruit geschroefd en toen terug naar de parkeerplaats om hem er gelijk maar in te zetten.
Bleek dat 1 van de 4 bouten in m`n oude LMM doorgedraaid was en deze was dus niet los te krijgen.
Daar maar even om hulp gevraagd, maar ook enkel de sensor vervangen bleek geen optie aangezien dat niet ging passen.
Volgens 1 van de mannen daar zou het mogelijk moeten zijn om ook de luchtfilterkap uit de Audi A4 te halen en deze over te zetten op m`n Passat. Hierdoor kon het probleem van de doorgedraaide bout vermeden worden.
Inmiddels was het 5 uur geweest en werden we vriendelijk verzocht het bedrijf te verlaten... Je loopt daar al snel langer rond dan dat je denkt!

Wij in de stotterende auto terug naar huis en daar de boel maar losgedraaid.
Bleek dat de nieuwe kap van de luchtfilter nét iets dikker was dan de oude waardoor de 4 klemmetjes net niet leken te passen. Met een beetje doorzetten en wat extra gereedschap hebben we het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen om de boel vast te zetten.
Met als resultaat...hij loopt weer als een zonnetje :mrgreen: :mrgreen:

Hetgeen ik nu enkel even mee zit... Op de oude luchtfilterkap zaten van die gleufjes waarmee ik de afdekkap vast kon zetten. Op de nieuwe luchtfilterkap ontbreken deze waardoor ik de afdekkap niet vast kan zetten/klikken. Is dat een probleem?

Belangrijkste is in ieder geval dat het probleem verholpen is!

Kostenplaatje:
Luchtmassameter uit Audi A4: € 25.00
Luchtfilterkap uit Audi A4: € 5.00
Totaal: € 30.00 :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden