Ga naar inhoud

Passat B7 1.6 TDI bluemotion trilt in 6e versnelling bij 80 km, bij jullie ook ?


parlevjo

Aanbevolen berichten

Ik heb net een passat uit 2011 gekocht en ik heb het volgende.

 

Onderweg naar werk rijd ik een 10 km over een 80 km weg. De volkswagen geeft aan dat ik naar de 6e versnelling kan overschakelen. Als ik in de 6e versnelling dan rij dan gebeurt het geregeld dat de auto begint te schudden/trillen.

Dit lijkt me niet normaal.

De dealer zegt dat ik dan in zijn 5 moet gaan rijden of anders langskomen om samen met monteur te rijden.

 

Hebben andere leden een B7 en zouden die eens 80 km op de snelweg in de 6e versnelling willen rijden en mij de uitkomst over trillen kunnen mededelen. Dan kan ik de dealer bijvoorbeeld zeggen dat andere eigenaren er geen last van hebben.

 

Alvast bedankt voor de medewerking

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor een trillen bedoel je? Is het schudden/trillen alsof je te weinig toeren draait, dus een versnelling te hoog zit?

 

Ja daar lijkt het op. Te hoge versnelling of te weinig snelheid.

Ik heb nog niet op de toeren teller gekeken. Ik zal eens kijken hoeveel toeren hij aangeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schakelindicator is echt alleen maar op milieu afgesteld. Ja, je kan bij 80 naar z'n 6,  maar dat wil je gewoon niet.

 

Wanneer dan wel opschakelen? Gewoon iets later door je verstand te gebruiken, namelijk als er geen gebrom meer is en als er nog wat gebeurd als je gas geeft in de volgende versnelling. Is dat niet zo, dan zit je een versnelling te hoog. Kortom, je voelt vanzelf wanneer je in de juiste versnelling zit, handel daarnaar en dat is ook gewoon beter voor de aandrijving en het rijdt ook nog eens een stuk prettiger.

 

Bij de 1.6 is de 6e versnelling ook alleen maar geschikt om een continue snelheid te rijden en niet te versnellen, wil je dat een beetje vlot doen moet je terugschakelen.

 

De grootste besparing in verbruik krijg je niet door (extreem) vroeg op te schakelen, maar door op de snelweg de CC aan te zetten en je banden op spanning te houden.

 

Nog een andere tip; Zet de start-stop uit als je de motor flink belast zoals bij een snelweg rit. Je wil niet dat je turbo direct na een snelwegrit bij een tankstop zonder olie komt te zitten. Gewoon een paar minuten laten doordraaien is beter voor je motor.

 

Persoonlijk heb ik de start-stop altijd uitgeschakeld, geen trage start bij een stoplicht, of bij manoeuvreren met de auto en ook nog eens beter voor de motor zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

net ff onderweg geweest met de passie en ik kan je zeggen dat het echt geen zin heeft;mijne trilt niet en sputtert ook niet tegen maar versnellen.......nope.heb ook niet mn best gedaan omdat ik gewoon nooit bij 80 in de zes rijd.

indicator is idd gewoon voor de show of voor als je 200 pk hebt dan heeft het nog zin,net als de teller die tot 260 gaat;

als ik 200 kg van de grond probeer te tillen gaat het ook moeizaam met puffen.gewicht blijft gewoon liggen haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn passat met 1,6 tdi doet het zelfde. Ik rij met 80 kmh ook altijd in de 5 de versnelling.

Ik had gehoopt dat dit na het tunen beter zou gaan maar helaas.

Hoi Jaap.

Bedankt voor je reactie

Dus bij jou geeft ie ook aan dat je naar de 6e versnelling over kan en als je dan 80 km rijdt in de 6e versnelling dan gaat je auto trillen ?

Groeten

aangepast door parlevjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schakelindicator is echt alleen maar op milieu afgesteld. Ja, je kan bij 80 naar z'n 6,  maar dat wil je gewoon niet.

 

Wanneer dan wel opschakelen? Gewoon iets later door je verstand te gebruiken, namelijk als er geen gebrom meer is en als er nog wat gebeurd als je gas geeft in de volgende versnelling. Is dat niet zo, dan zit je een versnelling te hoog. Kortom, je voelt vanzelf wanneer je in de juiste versnelling zit, handel daarnaar en dat is ook gewoon beter voor de aandrijving en het rijdt ook nog eens een stuk prettiger.

 

Bij de 1.6 is de 6e versnelling ook alleen maar geschikt om een continue snelheid te rijden en niet te versnellen, wil je dat een beetje vlot doen moet je terugschakelen.

 

De grootste besparing in verbruik krijg je niet door (extreem) vroeg op te schakelen, maar door op de snelweg de CC aan te zetten en je banden op spanning te houden.

 

Nog een andere tip; Zet de start-stop uit als je de motor flink belast zoals bij een snelweg rit. Je wil niet dat je turbo direct na een snelwegrit bij een tankstop zonder olie komt te zitten. Gewoon een paar minuten laten doordraaien is beter voor je motor.

 

Persoonlijk heb ik de start-stop altijd uitgeschakeld, geen trage start bij een stoplicht, of bij manoeuvreren met de auto en ook nog eens beter voor de motor zelf.

Hoi bm-er.

Bedankt voor je reactie

Je zegt: Ja, je kan bij 80 naar z'n 6,  maar dat wil je gewoon niet.

Nou ik kan dus eigenlijk niet naar zijn 6, want dan gaat meestal de auto trillen.

 

Je zegt: Bij de 1.6 is de 6e versnelling ook alleen maar geschikt om een continue snelheid te rijden en niet te versnellen, wil je dat een beetje vlot doen moet je terugschakelen.

Ik hoef niet te versnellen want het is een 80 km weg met verboden in te halen. Ook als ik bij 80 naar zijn 6 ga is het probleem.

 

Ik begrijp intussen wel dat ik beter in zijn 5 kan rijden, maar wat ik niet begrijp is dat de auto aangeeft dat ik naar zijn 6 kan, terwijl dat dus niet kan. Is er dan iets mis aan de auto waarom dat niet kan.

 

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

 

Ik heb nog wat verder getest.

Bij 70 km en 1400 toeren geeft de auto al aan dat je naar zijn 6 kan overschakelen.

 
Bij 80 km 1600 toeren overschakelen:

2015 07 20 08.49.16 80km 1600T

 

Dan naar zijn 6e versnelling nog steeds 80 km, 1250 Toeren => Auto gaat trillen

2015 07 20 08.50.36 80km 1250T

 
Ik begrijp intussen wel dat ik beter in zijn 5 kan rijden, maar wat ik niet begrijp is dat de auto aangeeft dat ik naar zijn 6 kan, terwijl dat dus niet kan. Is er dan iets mis aan de auto waarom dat niet kan.
 
Groeten
aangepast door parlevjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee is ni,s mis met de auto;staat overal al bij autotesten beschreven over de passat en zn zeer voorbarige schakelindicator;

zoals ik al zei hebben ze ook allemaal een klok die tot 260 gaat en onze 1600 gaat echt niet in de buurt komen,als je bv eens gas bijgeeft in zn 5 zal hij de indicatie ook niet geven,in iedere versnelling trouwens als je goed doortrekt geeft hij de indicatie niet te vroeg want dan weet hij dat je wilt doortrekken,lig er niet teveel wakker van gast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die schakelindicator juist aan willen zetten, ga ik uitzoeken ;-)

 

Btw, ik rij elke dag zo'n 20 km op een 80km weg in 6 en gaat prima.

Ik heb dan wel een 2.0 TDI

 

 

Groetjes Bonny

je gaat er niet blij van worden hoor,enige is dat hij met een punt aangeeft in welke versnelling je rijd,de indicator is een pijl die dan aanspringt,hij lijd je wel af want uit je ooghoek zie je iets veranderen op je scherm,wat was dat???juist de punt word een pijl verder niets
Link naar reactie
Delen op andere sites

met de vorige bmw kon dat ook wel in de zes,maar had iets meer pks dan de passat maar dan nog vond hij het niet echt lekkert,enkel op vlakke weg zonder teveel gas te geven zal je iets sparen op brandstof,een keer teveel gas en je meter springt de pan uit,voor het blok ook, niet echt lekker zo diep in de toeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

 

Ik heb nog wat verder getest.

Bij 70 km en 1400 toeren geeft de auto al aan dat je naar zijn 6 kan overschakelen.

 

Bij 80 km 1600 toeren overschakelen:

 

 

Dan naar zijn 6e versnelling nog steeds 80 km, 1250 Toeren => Auto gaat trillen

foto 1 ziet er gewoon natuurlijker uit voor mij,denk er ook aan dat teveel in lage toeren rijden ook nog eens extra vervuiling brengt door je egr klepje.........ik zet de mijne als ik 80 rijd gewoon op cc in zun 5 dan heb je ook nog power als je op het gas gaat om bv in te halen

 

 

 

Ik begrijp intussen wel dat ik beter in zijn 5 kan rijden, maar wat ik niet begrijp is dat de auto aangeeft dat ik naar zijn 6 kan, terwijl dat dus niet kan. Is er dan iets mis aan de auto waarom dat niet kan.

 

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden