Ga naar inhoud
  • 0

Gebroken achterveer 3C5 wat is wijs?


Gamma_ed

Vraag

Helaas is de linkerachterveer gebroken, net de laatste 5 cm van de spiraal. 

 

 

Ik wil deze vervangen, maar vraag mij af of dit lukt met een normale verenklem?? Lijkt wel of de draagarm net te breed is om langs te kunnen maar hopelijk heb ik het fout. Deze heb ik http://amklassiek.nl/wp-content/uploads/2014/04/Verenklem.jpg

 

 

En dan de keuze welke veer plaatsen?

 

Het is een vw Passat B6 met 2.0 TDI DSG business highline, in de loop der tijd is aardig wat gewicht bij gekomen, zoals een trekhaak, een reserve wiel, en achterin heb ik altijd een gereedschapskist van dik 40 kg staan, bijelkaar opgeteld denk toch snel 60 kg. Het comfort vind ik fantastisch, dat vind mijn rug wel zo prettig, dus niet veel strakker maar een beetje omdat extra gewicht te kunnen dragen.   Dus misschien toch een iets zwaardere veer erin zetten, maar welke???

 

Heeft iemand tips voor mij welke veer je aan kunt raden? 

 

Als ik nou toch bij dezelfde type veer blijf, moet ik dan beide kanten vervangen of is een kant voldoende?

 

 

Ik kan helaas ook weinig info vinden over schokbrekers, ik zie dat in de handel schroefsets verkrijgbaar zijn, maar wat het doet met je auto is naar mijn idee maar een grote vraagteken als je het mij vraagt. Wil niet het comfort inleveren, dus waar moet je dan voor kiezen?

aangepast door Gamma_ed
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou morgen heb ik een plekje op de hobby club met een brug, dus morgen ga ik ze vervangen. De veren heb ik besteld bij slager en komen vanmiddag aan, daar zijn ze 65 euro per stuk, en bij vw zijn ze dik 126 euro per stuk. Ik las nog ergens dat de eibach pro veren erg leuk is met oem schokbrekers, maar toch maar niet gedaan, was ook niet zo makkelijk te verkrijgen en de wagen zakt dan toch 3 cm.   Kon ook nog aan weitec komen voor 32,50 per stuk, maar lees daar slechte recensies over, dus toch maar niet!  

 

Vraag mij alleen af of ik de onderste veerschotel moet vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ze inderdaad bij slager gekocht, en omdat ik lid ben van de hobby garage, kreeg ik ook nog eens 20% korting. Lekker toch, en over worst gesproken, nou hier hebben ze dus chevrolets en harley davids te koop, staan gewoon naast de balie. 

 

Maar vandaag gemonteerd, maar zag dat de kleurcode dus anders is dan degene die er onderuit komen. Vermoed dat het wel goed zal zitten, aangezien wagen prima rijdt, maar toch zou ik het wel zeker willen weten. Het merk van de nieuwe veren is suplex met de kleurcode wit paars geel geel geel.....

 

En de degene die eronderuit kwamen heeft de kleurcode wit paars oranje.

 

Nu vroegen ze bij slager of ik een trekhaak heb, nu had de auto eerst geen trekhaak, maar daarna wel. Dus misschien is dat het verschil? wie kan mij vertellen of het goed zit?

 

 

 

En dan nog een vraag over de remmen, linkerachterrem blokken waren bijna op, andere zijde nog zo goed als nieuw. Dus absurde slijtage slijtage linksachter, linksachter loopt dus ook aan bij ronddraaien wiel. 

Maar hoe kom ik erachter wie het probleem is, de elektrische handrem, of de remklauw?    Ik ben in het bezit van een obd stekker....

 

Net ff gekeken voor een nieuwe nieuwe remklauw, maar dit is cheap, iemand bekend met dit merk? http://www.mister-auto.nl/fl/remklauw/trw-bhn995e_g78_a161BHN995E.html

aangepast door Gamma_ed
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

 

TRW is een prima eersteklas merk. Is origineel ook vaak de producent voor de remklauwen.

 

Ik zou als ik jou was wel eerst uitzoeken wat de oorzaak is. Mogelijk zitten de remblokken vast in de klauw waardoor ze blijven aanlopen of de remzuiger zelf blijft hangen...

aangepast door prince2010
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit kun je niet merken, maar dan moet je de remklauw demonteren om dit te bekijken. Remklauw demonteren (voorzichtig ivm stelmotoren) en dan kun je gauw genoeg merken of de remblokken heel erg vast zitten op de houder. dan weet je in ieder geval dat dit de voornaamste oorzaak is. Dit neemt niet weg dat de zuiger dan alsnog vast kan zitten. Dit kun je alleen bekijken door de stelmotoren terug te draaien (VCDS/vagcom) en dan proberen de remzuiger naar binnen te drukken.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vandaag ff gekeken welke codes er nodig zijn voor het terug draaien van de stelmotoren vd handrem. Eerst code 53 handrem dan code 4 basics, en dan code 7 go, draait dan terug, en als je de reparatie hebt gedaan,  dan code 6 go en de handrem is weer operationeel. 

 

Hier een super mooi filmpje over het vervangen van remblokken en schijf incl. VCDS uitleg https://www.youtube.com/watch?v=LTdKsZ16qpI

 

 

Vandaag ff gebeld of er revisie setjes zijn, nou die zijn er dus, kost maar 9 euro. Dus dat heeft voorkeur omdat te doen, maar heeft iemand soms een beschrijving hoe je dit het beste kunt reviseren?  In het vw garagehandboek kan ik helaas niks vinden over hoe dit te doen. 

 

Ik heb morgen weer een garage brug, en dan neem ik voor de veiligheid ook een revisie setje mee, dan kan ik dat ook gelijk doen als dat nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

remmen terug naas basis afstelling blijkbaar nadien klaar, vond dit 

 

Brake Pressure Sensor 1 (G201)

Prerequisites:

  • System voltage at least 12.0 V.
     

[select]
[03 - Brake Electronics]
[Measuring Blocks - 08]
Group 005
[Go!]
Check field 1, the value has to be between -8.0 and +8.0 bar.
[Done, Go Back]
[security Access - 16]
Enter 40168, to enable the basic setting.
[Do it!]
[basic Settings - 04]
Group 066
[Go!]
Activate the Basic Setting.
[ON/OFF/Next]
After a successful basic setting, field 2 should say "OK".
[Done, Go Back]
To make sure the basic setting was succesful, check the sensor again.
[Measuring Blocks - 08]
Group 005
[Go!]
Check field 1, the value has to be between -3.8 and +3.8 bar.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De remblokken waren op links achter, en rechts achter, bijna als nieuw nog.  

 

De remzuiger werkt prima, als je "voet" remt, en laat rem los, dan kun je de wiel een zwiep geven en het blijft draaien. Dus dat lijkt mij goed.Ik kon de remzuiger ook helemaal terug duwen, en heb het een paar keer op en neer gedaan zodat ik zeker weet dat dit soepel gaat.

 

Als ik nu de boordcomputer vertel met de VCDS stekker om de handrem weer terug naar operationeel te zetten, dan hoor je dat hij de remblokken aangetrokken heeft, en gaat dan stukje terug. En nog steeds kun je het wiel een zwieper geven en het draait prima rond......

 

Maar nu komt het:

Doe je nu de handrem erop zetten, met de knop op het dash, dan kun je de wiel niet meer draaien, haal je de handrem eraf......Dan loopt het wiel opeens stroef aan......

 

Bovenstaande handelingen opnieuw uitgevoerd, maar na de handrem actie, loopt het linker achterwiel gewoon weer stroef......Wat kan het zijn???????????

 

 

In het garagehandboek hebben ze het over terug zetten naas basis afstellingen, ik heb de vorige post geprobeerd uit te voeren maar helaas werkte het niet, kreeg de melding dat deze optie niet beschikbaar is. Is deze handeling wel voor de passat denk ik dan??????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag het zelfde verdict mogen horen 3C5 linker achterveer gebroken en dat al op 150.dkm????

Is bij mij de eerste wagen die dit voor krijgt is z'n vroeg stadium. Versleten tot daar aan toe maar breken.

Ik zou niet graag daar achter rijden als dat stuk er uit moest schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

shit ben ook de sjaak, na een paar dagen wat rammels te horen van achteren net op onderzoek gegaan... auto op oprit achteruit gezet zodat op knikje achterkant hoog stond, dacht eerst hitteschild helaas rammel kwam uit rechter achterdraagarm na wat gepruts vond ik kon ik daaruit een stuk van een veer halen die lekker doorgeroest is.

Wat nu ? kun je hiermee rijden ? merk immers niks, dealer is 30 km weg wil hem morgen gelijk maar weg brengen en is er dan verdere schade omdat die afgebroken veer mogelijk schade veroorzaakt ? wat te doen de veren beide vervangen ? auto moet ook nieuwe banden dus uitlijnen komt er zowiezo aan misschien maar alles tegelijk doen heeft nu 161.500 km gelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden