Ga naar inhoud
  • 0

Start we maar slaat na 1 sec weer af


TDICUP

Vraag

Start problemen met passat

 

Beste Passat rijders,

 

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat op het forum heb gezet. Daarom zal ik mij even opnieuw voorstellen.

Mijn naam is Erik en ik rij alweer 8 jaar in mijn passat 3b uit 2000. Het is een 1.9 tdi 115pk pd AJM. Software getuned naar 145pk. Heb er afgelopen jaar een leren interieur in gezet en een setje koni geel gemonteerd met cup 3 velgen.

Heb al wel het een en ander gehad met de passat zoals: nieuwe cilinderkop moeten plaatsen bij 2 ton, nieuwe turbo bij 2,4 ton en natuurlijk ander klein onderhoud.

Tot nu toe is het mij gelukt alles zelf te doen en geniet van deze auto.

 

Het probleem:

 

Mijn auto slaat soms direct na het starten weer af. Maar als die loopt blijft die het zonder problemen doen.

 

Het begon met het voorgloeilampje begon te branden tijdens het rijden. Ik merkte verder geen vreemde dingen aan mijn auto. Even opnieuw starten en het lampje was weer uit. Daarna kreeg ik het lampje weer te zien met een melding dat er iets in het motor management. Weer opnieuw starten en het was weg.

Dag daarna weer dezelfde dingen maar nu sloeg die ongeveer 2 sec na het starten weer af.

Vriend van mij gebeld die vagcom heeft om de auto uit te lezen.

Helaas we kwamen niet in de ECU met de vagcom. Even bij de golf van hem geprobeerd en dat ging wel.

Nu heb ik al wat zitten speuren op de verschillende forums en daar word gesproken over de meest uiteenlopende dingen. Zoals remlichtschakelaar, brandstofpompen, relais 109 ( bij mij volgends mij 219) of het contactslot / startonderbreker.

 

Zelf denk ik aan relais 219 die de ecu stroomvoorziening regelt. Dit aangezien ik de auto ook niet kan uitlezen.

 

Korte samenvatting:

-Voorgloeilampje en motor management geven storing aan.

- start gewoon maar valt na 1 sec uit. Blijft soms ook gewoon wel goed lopen.

- remlichten werken gewoon.

- met de reserve sleutels zelfde verschijnselen.

- kom met de vagcom niet in de ecu

- geen vermogensverlies, loopt normaal als die aan blijft.

- geen vocht bij de ecu

 

Hopelijk heeft iemand een tip.

 

Met vriendelijke groet,

 

Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb dit ook met benzine motor gehad en me rot gezocht, bij het omdraaien van contact kwam de brandstofpomp op druk dus starten ging wel maar de auto viel ook vrijwel direct weer uit omdat de brandstofpomp niet bleef draaien na starten.

De ene keer wel en kon dan ook gewoon rijden zonder probleem de andere keer niet, een van de stroomdraden naar brandstofpomp was de mantel afgesleten en maakte dan of wel of geen contact na het starten, ik weet het is een raar verhaal maar ik zou dit wel even nakijken.

succes met de zoektocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is mij nog niet gelukt de ECU uit te lezen. Eerder lukte dit altijd wel, en heb de laatste tijd niets met de auto radio gedaan.

 

De brandstofpomp zouden wel in aanmerking komen voor een grondige inspectie. Ik ga daar vanmiddag mee aan de slag.

 

Weer bedankt voor de tips. Wanneer ik het heb gevonden zal ik een mooi verslag ervan typen zodat andere wat minder zoek werk hebben :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ik heb gister de auto weggebracht naar een bevriende garagehouder. Hoop dat het hem wel lukt de ECU uit te lezen.

Ik heb hem gevraagd om een duidelijke uitleg van het probleem zodat ik deze weer op dit forum kan plaatsen.

 

In alles wat ik hier lees begint het wel te lijken op iets met de startonderbreker. Ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou zeer waarschijnlijk is de oplossing nabij. De garage waar ik mijn passat naar toe heb gebracht weet vrijwel zeker dat het in de startonderbreker zit. Hij heeft een andere ECU geprobeerd en dit was geen verschil. Hij heeft ook een andere tellerunit geprobeerd waar de startonderbreker in zit en toen kon de passat weer uitgelezen worden en was het probleem met afslaan ook verholpen.

De garage houder gaat nu opzoek naar een virgin tellerunit ( eentje die gereset is bij demontage uit een sloop wagen) dan kan hij alle digitale info overzetten op de nieuwe.

Het schijnt dus dat de data naar de ecu via de startonderbreker gaat. Het was namelijk wel mogelijk om met de vagcom de airco en abs uit te lezen, maar geen zaken rond de motor.

 

Hoop dat ik hem snel terug heb.

 

Bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het verhaal gaat door.

 

Nu blijkt dat voor mijn type passat er tellerunits gemaakt zijn van twee merken. Wel hebben ze dezelfde chassis code. Een is van vod en de andere van een ander merk. Je raad het al. De verkeerde hebben ze ontvangen. Deze kan niet communiceren met de ECU. Dus opzoek naar de juiste, maar dat is nog lastig te vinden omdat ze op de sloop niet zo nauwkeurig zijn met het vermelden van de merken. Hier werken ze vaak alleen op chassis nummer. Dus ongetemde koos auto loos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden