Ga naar inhoud
  • 0

7 polig naar 13 polig ombouwen


patrick.d

Vraag

ik heb 6 maanden geleden een afneembare trekhaak met 7 polige stekker ingebouwd nu blijkt dat ik een 13 polige nodig heb voor de paarden trailer.

na de hele dag klussen heb ik het klaar alles netjes op het boardnet aangesloten, nu heb ik deze week niks om het op te testen.

het ging me er om dat ik mistlicht en achteruitrijlicht heb.

wat ik me nu afvraag hoe stuurt de auto het signaal van deze 2 lampen naar de stekker omdat ik op het boardnet maar 3 kabels heb hoeven aansluiten.

2 voor het knipperlicht en 1 voor het remlicht maar geen voor mist of achteruitrijlicht en nog 2 kabels op de zekeringskast.

heb ik nu de verkeerde kabelset aangesloten of wat dit doormiddel van andere signalen over deze 3 kabels verstuurd naar het printje dat op de kabelboom van de trekhaak zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
ik heb 6 maanden geleden een afneembare trekhaak met 7 polige stekker ingebouwd nu blijkt dat ik een 13 polige nodig heb voor de paarden trailer.

na de hele dag klussen heb ik het klaar alles netjes op het boardnet aangesloten, nu heb ik deze week niks om het op te testen.

het ging me er om dat ik mistlicht en achteruitrijlicht heb.

wat ik me nu afvraag hoe stuurt de auto het signaal van deze 2 lampen naar de stekker omdat ik op het boardnet maar 3 kabels heb hoeven aansluiten.

2 voor het knipperlicht en 1 voor het remlicht maar geen voor mist of achteruitrijlicht en nog 2 kabels op de zekeringskast.

heb ik nu de verkeerde kabelset aangesloten of wat dit doormiddel van andere signalen over deze 3 kabels verstuurd naar het printje dat op de kabelboom van de trekhaak zit.

 

Je sluit voor geen kabels aan voor je mistlamp, achteruitrijlamp etc. Je hebt waarschijnlijk 3 draden op de zekeringkast, die zijn voor de voeding van o.a. De constantstroomdraad en de voeding van de trailer module die linksachterin achter de bekleding is weggewerkt, de andere draden zitten bij het boordnet op de canbus aansluiting, die stuurt de trailermodule aan en die geeft weer prik op de lampjes van de aanhanger. Verder moet er in vcds nr 69, trailermodule worden aangevinkt, dan weet de canbus dat de afstandsensoren worden uitgeschakeld wanneer er een trailer achter hangt. Verder kun je in het boordnet nog aanvinken of je de mistachterlamp uit wilt hebben bij aangesloten trailer. Zo te lezen heb je wat verkeerd gedaan. Beste is om het schema van de fabrikant er bij te pakken en daar nog eens goed naar te kijken, er zijn meerdere opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oem met oem module gaat er maar 1 draad naar het boordnet. 2 can draden naar de gateway (maar deze kan je idd ook aftakken van het boordnet)

 

Dan 3 draden naar de linkse zekeringbox

 

En als het gedaan is met een oem module dan deze aanmelden in de gateway (adres 69 trailer)

Ook de abs/esp kan aangepast worden - dit staat beschreven in het KB

 

Ook werkt het alarm bij het afkoppelen van de aanhanger bij een afgesloten wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar heb de de hele kabelboom vervangen? Als alles het wel goed deed met de 7 polige stekker dan was ie waarschijnlijk al aangemeld in VCDS. Wanneer de verlichting nu niet goed werkt dan zou ik het toch in de juiste aansluiting van de bedrading zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik weet niet of het werkt heb bij de vorige kabelboom hem nooit aangemeld gehad zat er ook maar een paar maanden in nu ik hem omgebouwd heb wil ik het wel meteen goed doen.

en ik heb ook een schema en weet bijna zeker dat hij goed aan gesloten is zal hem binnekort testen dan laat ik het wel weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb anders nog wel het elektrisch schema voor de oem trekhaak

He wulfke kun je die doormailen , ik kijk namelijk nar de originele schema in elsawin maar kom er niet uit, staat namelijk dat pin 9 naar SB 4 moet van Low box, maar het rare is dat die al bezet is met een dikke rood wit bedrading maar er zit geen zekering in. Nu rijst bij mij de vraag op waarom zit er zo dikke kabel op die niet gezekerd is..?????

Ik krijg namelijk elke keer een storing op mijn trekhaak, hij doet het verder wel maar op de schema in elsawin mis ik dus de kabel naar SB4, nu wil ik eerst weten wat de aansluit schema van Westfalia zegt horens ik de dikke rode draad door knip en daar mijn trekhaak aan verzekerd....

Dreke heeft destijds mijn trekhaak gemonteerd en aangesloten.. maar sindien heb ik continue de fout melding, dat ie hem eerst niet ziet.. en als je start dan ziet ie hem wel..

aangepast door ids30postma
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vraagje, ik heb 'n 13 polige stekker op m'n auto en 7 polig op m'n aanhanger. Gevolg: canbus meldingen :bash:

 

is het veel gedoe om er 'n 7 polige stekker op de auto te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vraagje, ik heb 'n 13 polige stekker op m'n auto en 7 polig op m'n aanhanger. Gevolg: canbus meldingen :bash:

 

is het veel gedoe om er 'n 7 polige stekker op de auto te zetten?

waarom geeft hij een melding ? lees je iets af tussen de teller welke lamp er defect is ? De stuurdoos weet niet of er een 13polige stekker of 7 polige stekker aangekoppeld is. hij houd enkel rekening met de hoofdzakelijke verlichting. Wat er ook veel gebeurd bij de elektra is dat ze de achterlichten van de aanhanger enkel op pool 5 of 7 leggen (dus zowel licht links als rechts op 1 pool) en dan krijg je een foutmelding van de achterlichten. de rest van de extra polen van de 13 polige stekker zit geen controle op aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vraagje, ik heb 'n 13 polige stekker op m'n auto en 7 polig op m'n aanhanger. Gevolg: canbus meldingen :bash:

 

is het veel gedoe om er 'n 7 polige stekker op de auto te zetten?

't Is niet zo dat je dan opeens geen meldingen meer hebt. Ook met verloop naar 7 polig hoort alles gewoon te werken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn aanhanger zaten de draden van de achterlichten op 1 pen, toen dus ook altijd foutmeldingen.

De draden nu gescheiden aangesloten en de melding is weg.

En ik gebruik een adapter van 13 naar 7 polig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn aanhanger zaten de draden van de achterlichten op 1 pen, toen dus ook altijd foutmeldingen.

De draden nu gescheiden aangesloten en de melding is weg.

En ik gebruik een adapter van 13 naar 7 polig.

moet ik 'n keer checken... ik had 'n volledige kant-en-klare verlichtingsset gekocht, dan zou het kunnen dat ik 'n andere kabel moet gaan voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@ids30postma ik heb deze draad wel getrokken maar heb hem op een vrije plaats in de zekeringkast linksvoor geplaatst.

Oke, ik kwam het probleem tegen dat namelijk al een dike rood/wit kabel erin zat en het vreemde was dat er geen zekering inzat, volgens zekering schema is voor bouwjaar 2006 voor comfortsysteem en na 2006 voor aanhanger, nu is de vraag kan ik deze draad eruit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden