Ga naar inhoud

Schakelen bij het optrekken...weer (even) wennen??


Max1966

Aanbevolen berichten

Mijn Variant bevalt me tot nu toe perfect , een feest om te zien en om in te rijden...echter....het schakelen bij het optrekken...

 

Ik hou van goed schakelen , rustig koppeling in , schakelen en mooi rustig op laten komen en zoemmmm bijna naadloos een graadje lager of hoger.

 

Ik zit wel eens bij mensen in de auto die schakelen volgens het principe : koppeling intrappen , schakelen en koppeling laten schieten en vrrrgroom met een klap in de volgende versnelling.

 

Ik hoor de koppeling dan als het ware roepen....rustig joh.

 

Maar goed , in mijn Golf en andere Passat ging dat schakelen als boter.

 

Nu moet ik met de Variant heel erg wennen , mijn techniek werkt voor geen meter meer , als ik de koppeling langzaam laat opkomen en gas bij geef..rommelt het , schokkerig..geen naadloos schakelen voorlopig.

 

Vanmiddag stond ik in de file en viel het me enorm op.

 

Van in z'n vrij naar 1 , langzaam optrekken...op laten komen , wat gas erbij en...wat gaat dat schokkerig!

 

Het lijkt wel of ik opnieuw moeten gaan leren schakelen.

 

Moesten jullie ook wennen , met de overstap van vroegere modellen naar latere?

 

Ervaringen zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou voel je ook niet het verschil qua "gewicht" van de koppeling? Ik heb een tijdje (gelukkig maar 5 dagen) een lupo meegehad, en die koppeling ging toch lichter, toen ik weer in mijn wagen stapte leek het wel als of ik in een vrachtwagen reed.

Misschien is het dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik hou van goed schakelen , rustig koppeling in , schakelen en mooi rustig op laten komen en zoemmmm bijna naadloos een graadje lager of hoger.

 

 

 

 

Ik hou exact van die zelfde rijstijl en dat gaat ook prima. Koppeling gaat wel iets zwaarder dan bij mijn vorige auto.

 

Wat mij wel opviel is dat mijn zoon, die pas zijn rijbewijs heeft, het zelfde probleem heeft als wat jij omschrijft toen hij laatst een stukje in mijn auto reed.

wellicht behoeft de Passat enige gewenning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan je wel zeggen. Gisteren heel de dag in de Golf IV van mijn vrouwdin gereden en ik stap vanochtend in en verbaas mij wederom over het feit dat de koppeling zo'n hoog aangrijppunt heeft in de Passat.

 

En ik heb af en toe ook dattie wat schokkerig rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat grappig, ik heb sinds 2 weken een 3BG variant TDI 74 Kw en had daarvoor een 3B variant TDI 81 Kw (ik zal me snel voorstellen) en heb hetzelfde probleem. Bij de vorige auto kon ik probleemloos uit de startblokken komen en met deze is dat een stuk lastiger.

 

Bij het rustig optrekken gaat het wel goed maar zodra ik iets sneller vanuit stilstand weg wil dan rommelt en schokt het behoorlijk (zelfs al een keer laten afslaan :embarassed: ). Ik heb hier ook al melding van gemaakt bij de dealer en die kijkt er binnenkort naar als ik voor de dist.riem heen moet. Het verdere schakelen gaat overigens wel goed.

 

Ik vind overigens dat de koppeling van mijn 3BG een stuk lichter trapt dan die van mijn vorige 3B.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer even in mijn andere Passat op pad geweest....damn...die schakelt wel erg lekker , voelde me weer helemaal thuis.

 

Morgen maar ns wat gaan rondrijden met de Variant , ik zal er toch echt aan moeten wennen verdorie.... :roll:

 

Bij mij is het ook alleen het wegrijden inderdaad , dat kon ik altijd heel vloeiend en dan heel relaxed opschakelen.

 

Ik vind de koppeling in mijn oudere 94-er Passat juist zwaarder gaan , maar het lijkt of ik in combinatie met het gasgeven altijd goed zit , dus geen schokkerig optrekken bij het loslaten.

 

Wat bedoelen jullie overigens met dat de koppeling hoog zit? Dat het punt van loslaten verder / hoger ligt dan bij oudere/andere wagens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden