Ga naar inhoud
  • 0

Lekke koppakking VR5 1999 door hoge snelheid op LPG?


lhofstra

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een passat met VR5 motor (AGZ). De passat zelf heeft 433000 gelopen, de motor is een gereviseerde die nu plm. 128000 heeft gelopen. Sinds 325000km zit er LPG in.

Het afgelopen jaar heb ik een paar keer een probleem gehad met de koeling. Zo heb ik lekkage gehad in een (bakeliet?) aansluitblok aan de achterkant van de motor (scheurtje, waardoor koelvloeistof langs de rubber ring en het blok liep). Een tijdje later, enkele maanden terug, heb ik een scheurtje in het plastic expansievat gehad en die is vervangen. Ik rij (met warme motor) redelijk door (toerenteller haalt wel eens het rode gebied) maar hou me doorgaans wel aan de snelheid en heb in Nederland nooit problemen. In Duitsland rij ik doorgaans wat harder.

Nu ben ik pas op vakantie geweest waarbij ik in Duitsland vol gas reed op LPG (plm. 210-220 km/h). Ineens ging m'n koelvloeistoflampje aan: te weinig vloeistof. Gelukkig was het niet zo druk en ik heb 'm rustig naar de kant gestuurd. Bij openen van de motorkap stond er nog steeds vloeistof in het reservoir maar wel onder het minimum niveau. Bij voorzichtig open draaien kwamen er bellen omhoog (gelijk weer dicht gedraaid) dus de motor was redelijk heet (kokende koelvloeistof), ik heb echter niet de temperatuurmeter omhoog zien gaan tijdens het rijden. Een beetje laten afkoelen (stationair draaiend) en alsnog koelvloeistof bijgevoegd. De rest van de reis rustig gereden (niet boven 160, maar meestal rond 130) maar ik moest regelmatig bijvullen, op het einde van de vakantie (2500 km verder) zo'n liter per 400 km. De motor liep overigens nog steeds als een naaimachientje.

 

Terug in Nederland (weekend) een korte rit van enkele kilometers naar de stad (haastig, koude motor), bij terugkomst bij de auto lag er een plas onder, plm halve liter verloren. Die maandag naar mijn garage gebracht, en laten repareren: aan de zijkant van de motor (bestuurderskant) zit ook een hard-plastic (bakeliet?) blok met mof waarin een buis met rubberring past. Die was gescheurd op de mof waardoor hij lekte als het systeem onder druk komt.

 

Alles leek weer helemaal top, maar vanochtend (na reparatie plm. 300 km. gereden) keek ik even naar het vloeistof niveau: op zicht prima niveau, maar de kleur was niet helder roze maar er zat een "grauwsluier" door de vloeistof, en ik ben nu bang dat ik toch ergens m'n koppakking heb opgeblazen...

 

Nu m'n vragen:

- kan je een koppakking opblazen met vol gas op LPG?

- kan het zijn dat mijn radiator enigsinds verstopt is (bv. buitenkant beschadigingen, vliegjes, etc.) waardoor hij te weinig koeling had?

- zou eral langer een koppakking probleem in hebben gezeten (vanwege de eerdere koeling lekkages)?

- als ik toch de koppakking moet laten vervangen, moet ik dan nog preventief de distributie ketting vervangen? (in het eerste blok begon die pas te rammelen bij 300000 km, en ik dacht ergens gehoord te hebben dat ze tegenwoordig beter zijn?)

- weet iemand een garage waar ze dit vaker gedaan hebben en een redelijke prijs rekenen?

 

Ik hoor graag jullie ervaringen,

Lambert

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
dan is de koppakking niet lek. Er is neem ik aan wel de juiste kleur(roze) koelvloeistof bijgevuld?

 

Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat deze test negatief is terwijl de koppakking toch stuk is....

Als er verder geen lekkages in het koelsysteem zijn (afpersen) en hij verbruikt zoveel water dan kan het maar op een plaats verdwijnen...en dat is de koppakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dan is de koppakking niet lek. Er is neem ik aan wel de juiste kleur(roze) koelvloeistof bijgevuld?

 

Ja, onderweg steeds expliciet gezocht naar G12/Roze, alleen de laatste 500 km op de terugweg door duitsland gedemineraliseerd water (zou goed moeten zijn)

Na reparatie bij de garage (de gebroken aansluiting waar hij lekte) is hij weer met nieuw G12 gevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dan is de koppakking niet lek. Er is neem ik aan wel de juiste kleur(roze) koelvloeistof bijgevuld?

 

Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat deze test negatief is terwijl de koppakking toch stuk is....

Als er verder geen lekkages in het koelsysteem zijn (afpersen) en hij verbruikt zoveel water dan kan het maar op een plaats verdwijnen...en dat is de koppakking.

 

Tja, het koelvloeistofniveau na reparatie blijft op pijl, dus wat dat betreft lijkt het Ok. Het punt is dat de koelvloeistof niet meer mooi roze is, en dat moet ergens vandaan komen denk ik dan... Daarvoor (voor en tijdens de lekkage) was het altijd mooi helder roze.

 

Samengevat: troebele koelvloeistof en aanslag in expansie vat, geen koelvloeistoflekkage, geen uitlaatgas in koelvloeistof.

 

En toch heb ik er een slecht gevoel over... Blijft de vraag waarom hij is gaan lekken: te hoge druk in het systeem omdat deradiator na 433000 km intern of extern (vliegen etc.) verstopt is geraakt en de koelvloeistof boven het normale kookpunt zat?

 

Misschien preventief toch vervangen als ik over een paar maanden de kettingrevisie moet laten uitvoeren, en tot die tijd maar goed aan zien.

 

post-13275-1423829683,9752_thumb.jpg

 

post-13275-1423829684,0377_thumb.jpg

 

post-13275-1423829680,991_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een update.

 

Ik ben pas naar zwitserland geweest, niet echt snel gereden op de duitse autobahn (niet harder dan 160), in basel in de file gestaan (koelvloeistof temperatuur stijgt tot 120C) en weer terug naar nederland. Geen enkel verlies van koelvloeistof. Ook niet in de week erna.

 

Laatst wat vlotter gtereden, niet zozeer hoge topsnelheid maar met name doortrekken tot voorbij 7000rpm bij inhalen, temperatuur is ok (tussen 92C en max 96C) maar wel koelvloeistof verlies.

 

Mijn cylinderkop is een paar jaar geleden gereviseerd en gevlakt, kan het zijn dat er hierdoor net te weinig ruimte is zodat hij bovenin het toerengebied de cylinders/kop te dicht bij elkaar komen en er op dat moment toch wat uitlaatgas tussen de pakking doorgeblazen wordt en daarmee koelvloeistof door de overloop naar buiten drukt?

 

 

 

Het klinkt misschien war vergezocht maar dit is het enige wat ik nu constateer: bij "normaal" gebruik geen probleem, ook niet in de hitte in de file of bij langere afstanden, het lijkt alleen op te treden bij "wat vlotter" rijden...

 

Lambert

 

P.S. temperatuur meet ik met een ODB2 stekker en Torque op m'n telefoon

aangepast door lhofstra
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met al je gescheurde kunststof koelcirquit onderdelen lijkt het er wel op dat hij toch teveel druk opbouwd en/of er een koelingsprobleem is. Dat kan toch heel goed een lekke koppakking betekenen. Het oplopen van de temperatuur bij stationair naar 120grd lijkt mij ook bijzonder. Of ze er bij de passats zijn weet ik niet zeker, maar vw heeft waterpompen gehad met kunststof schoepenrad die los om de aandrijfas kon gaan zitten. Ik neem aan dat bij vervanging van het onderste kunststof blok (denk het thermostaat huis?) Ook de thermostaat is vervangen? Zo niet; die zou anders ook een oorzaak kunnen zijn. Misschien weet iemand met ervaring met een vr5 of je door dat gat ook het schoepenrad kunt voelen/controleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je ook een meter in dashboard en wat geeft die aan?

Ja, het dashboard geeft vanaf plm 75C volgens de ODB2 al recht omhoog (90C?) aan en blijft dat gewoon doen, ok als de werkelijke temperatuur (volgens de ODB2 stekker) boven de 100C komt. Ik heb begrepen dat dat normaal gedrag is.

 

De temperatuur zelf komt mooi naar 92 en zolang ik rijd blijft die rond 92-94C. In de winter ook als je stilstaat met draaiende motor (file), in de zomer wordt het dan langzaam warmer, dat gaat niet snel omhoog maar na een half uur file rijden en stilstaan is hij "goed op temperatuur". Hier zie ik niet zo'n probleem in. Hij lekt dan ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met al je gescheurde kunststof koelcirquit onderdelen lijkt het er wel op dat hij toch teveel druk opbouwd en/of er een koelingsprobleem is. Dat kan toch heel goed een lekke koppakking betekenen. Het oplopen van de temperatuur bij stationair naar 120grd lijkt mij ook bijzonder. Of ze er bij de passats zijn weet ik niet zeker, maar vw heeft waterpompen gehad met kunststof schoepenrad die los om de aandrijfas kon gaan zitten. Ik neem aan dat bij vervanging van het onderste kunststof blok (denk het thermostaat huis?) Ook de thermostaat is vervangen? Zo niet; die zou anders ook een oorzaak kunnen zijn. Misschien weet iemand met ervaring met een vr5 of je door dat gat ook het schoepenrad kunt voelen/controleren?

De waterpomp is een tijdje geleden vervangen samen met de radiator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden