Ik heb een passat met VR5 motor (AGZ). De passat zelf heeft 433000 gelopen, de motor is een gereviseerde die nu plm. 128000 heeft gelopen. Sinds 325000km zit er LPG in.
Het afgelopen jaar heb ik een paar keer een probleem gehad met de koeling. Zo heb ik lekkage gehad in een (bakeliet?) aansluitblok aan de achterkant van de motor (scheurtje, waardoor koelvloeistof langs de rubber ring en het blok liep). Een tijdje later, enkele maanden terug, heb ik een scheurtje in het plastic expansievat gehad en die is vervangen. Ik rij (met warme motor) redelijk door (toerenteller haalt wel eens het rode gebied) maar hou me doorgaans wel aan de snelheid en heb in Nederland nooit problemen. In Duitsland rij ik doorgaans wat harder.
Nu ben ik pas op vakantie geweest waarbij ik in Duitsland vol gas reed op LPG (plm. 210-220 km/h). Ineens ging m'n koelvloeistoflampje aan: te weinig vloeistof. Gelukkig was het niet zo druk en ik heb 'm rustig naar de kant gestuurd. Bij openen van de motorkap stond er nog steeds vloeistof in het reservoir maar wel onder het minimum niveau. Bij voorzichtig open draaien kwamen er bellen omhoog (gelijk weer dicht gedraaid) dus de motor was redelijk heet (kokende koelvloeistof), ik heb echter niet de temperatuurmeter omhoog zien gaan tijdens het rijden. Een beetje laten afkoelen (stationair draaiend) en alsnog koelvloeistof bijgevoegd. De rest van de reis rustig gereden (niet boven 160, maar meestal rond 130) maar ik moest regelmatig bijvullen, op het einde van de vakantie (2500 km verder) zo'n liter per 400 km. De motor liep overigens nog steeds als een naaimachientje.
Terug in Nederland (weekend) een korte rit van enkele kilometers naar de stad (haastig, koude motor), bij terugkomst bij de auto lag er een plas onder, plm halve liter verloren. Die maandag naar mijn garage gebracht, en laten repareren: aan de zijkant van de motor (bestuurderskant) zit ook een hard-plastic (bakeliet?) blok met mof waarin een buis met rubberring past. Die was gescheurd op de mof waardoor hij lekte als het systeem onder druk komt.
Alles leek weer helemaal top, maar vanochtend (na reparatie plm. 300 km. gereden) keek ik even naar het vloeistof niveau: op zicht prima niveau, maar de kleur was niet helder roze maar er zat een "grauwsluier" door de vloeistof, en ik ben nu bang dat ik toch ergens m'n koppakking heb opgeblazen...
Nu m'n vragen:
- kan je een koppakking opblazen met vol gas op LPG?
- kan het zijn dat mijn radiator enigsinds verstopt is (bv. buitenkant beschadigingen, vliegjes, etc.) waardoor hij te weinig koeling had?
- zou eral langer een koppakking probleem in hebben gezeten (vanwege de eerdere koeling lekkages)?
- als ik toch de koppakking moet laten vervangen, moet ik dan nog preventief de distributie ketting vervangen? (in het eerste blok begon die pas te rammelen bij 300000 km, en ik dacht ergens gehoord te hebben dat ze tegenwoordig beter zijn?)
- weet iemand een garage waar ze dit vaker gedaan hebben en een redelijke prijs rekenen?
Vraag
lhofstra
Hallo,
Ik heb een passat met VR5 motor (AGZ). De passat zelf heeft 433000 gelopen, de motor is een gereviseerde die nu plm. 128000 heeft gelopen. Sinds 325000km zit er LPG in.
Het afgelopen jaar heb ik een paar keer een probleem gehad met de koeling. Zo heb ik lekkage gehad in een (bakeliet?) aansluitblok aan de achterkant van de motor (scheurtje, waardoor koelvloeistof langs de rubber ring en het blok liep). Een tijdje later, enkele maanden terug, heb ik een scheurtje in het plastic expansievat gehad en die is vervangen. Ik rij (met warme motor) redelijk door (toerenteller haalt wel eens het rode gebied) maar hou me doorgaans wel aan de snelheid en heb in Nederland nooit problemen. In Duitsland rij ik doorgaans wat harder.
Nu ben ik pas op vakantie geweest waarbij ik in Duitsland vol gas reed op LPG (plm. 210-220 km/h). Ineens ging m'n koelvloeistoflampje aan: te weinig vloeistof. Gelukkig was het niet zo druk en ik heb 'm rustig naar de kant gestuurd. Bij openen van de motorkap stond er nog steeds vloeistof in het reservoir maar wel onder het minimum niveau. Bij voorzichtig open draaien kwamen er bellen omhoog (gelijk weer dicht gedraaid) dus de motor was redelijk heet (kokende koelvloeistof), ik heb echter niet de temperatuurmeter omhoog zien gaan tijdens het rijden. Een beetje laten afkoelen (stationair draaiend) en alsnog koelvloeistof bijgevoegd. De rest van de reis rustig gereden (niet boven 160, maar meestal rond 130) maar ik moest regelmatig bijvullen, op het einde van de vakantie (2500 km verder) zo'n liter per 400 km. De motor liep overigens nog steeds als een naaimachientje.
Terug in Nederland (weekend) een korte rit van enkele kilometers naar de stad (haastig, koude motor), bij terugkomst bij de auto lag er een plas onder, plm halve liter verloren. Die maandag naar mijn garage gebracht, en laten repareren: aan de zijkant van de motor (bestuurderskant) zit ook een hard-plastic (bakeliet?) blok met mof waarin een buis met rubberring past. Die was gescheurd op de mof waardoor hij lekte als het systeem onder druk komt.
Alles leek weer helemaal top, maar vanochtend (na reparatie plm. 300 km. gereden) keek ik even naar het vloeistof niveau: op zicht prima niveau, maar de kleur was niet helder roze maar er zat een "grauwsluier" door de vloeistof, en ik ben nu bang dat ik toch ergens m'n koppakking heb opgeblazen...
Nu m'n vragen:
- kan je een koppakking opblazen met vol gas op LPG?
- kan het zijn dat mijn radiator enigsinds verstopt is (bv. buitenkant beschadigingen, vliegjes, etc.) waardoor hij te weinig koeling had?
- zou eral langer een koppakking probleem in hebben gezeten (vanwege de eerdere koeling lekkages)?
- als ik toch de koppakking moet laten vervangen, moet ik dan nog preventief de distributie ketting vervangen? (in het eerste blok begon die pas te rammelen bij 300000 km, en ik dacht ergens gehoord te hebben dat ze tegenwoordig beter zijn?)
- weet iemand een garage waar ze dit vaker gedaan hebben en een redelijke prijs rekenen?
Ik hoor graag jullie ervaringen,
Lambert
Link naar reactie
Delen op andere sites
13 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten