Ga naar inhoud

  • 0

koolafzetting op olievuldop/nokkenas. Wat nu?


LvR

Vraag

Beste Passat vrienden,

Heb nu bijna 1 jaar mijn 2001 1.8T met 98dkm. Nooit eerder :embarassed: op de onderkant vuldop gelet, maar na het lezen op dit forum over sludgeproblemen bij dit type motor, viel mij vandaag :embarassed: pas op dat er wat koolafzetting zat op de dop en de nokkenas (precies als op de foto''s van peedepee (zie http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... e&start=45) (geen witte-, maar wat vettige korrelige troep)

 

"IK" heb in dit jaar nog nooit een foutmelding gehad betreffende de oliedruk o.i.d, maar wat ik in bovengenoemde thread gelezen heb, stemt mij niet vrolijk, te meer daar ik over een paar weken naar Spanje v.v ga rijden. (+/- 4000km)

 

2 maanden geleden heb ik, op advies van dit forum, bij de kleine beurt (bij betrouwbaar lokaal algemeen Bovag autobedrijf/leverancier v.d auto) Mobil 0W-40 gevraagd, tesamen met het grotere oliefilter. Mij is niets verteld van een evt sludgeprobleem; dus is er niet op gelet cq is het ze niet opgevallen.

 

Misschien is er in de voorgeschiedenis ooit wel een sludgeprobleem geweest met de longlife olie en zijn dat oude koolresten. In het gereedschapvak was wel een flacon Halvoline synthetic 5W-40 aanwezig dus is daar voor mijn tijd mee gereden. (toch n.a.v een sludge/oliedrukprobleem???)

 

 

Wat is nu wijsheid? Toch maar die verse (dure) olie + filter weer vervangen na een Forte Motor Flush OF met Auto-Rx?

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

 

Peedepee, hoe ziet het onder jouw dop nu uit? Volledig schoon of zitten er nog oude resten?

 

Groet en dank, Leo.

 

PS/ DM, zou die LMM afwijking die jij alleen bij lage toerentallen (via Vag-Com) vond, daarmee te maken kunnen hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

LvR, ik heb onlangs de turbo vervangen van een Leon 1.8T. Heb hierna de motor 1 minuut droog gestart, alvorens de motor echt te starten. Ik heb daartoe gewoon alle zekeringen in de zekeringkast, die met de motor te maken hadden, eruit getrokken.

 

Heb de motor zoals gezegd 1 minuutje droog gestart om de olie rond te pompen en daarna 10 minuutjes stationair laten draaien om een en ander in te laten lopen. Toen langzaam aan beetje gas gegeven en daarna eigenlijk weinig speciaals meer. Gewoon gaan rijden, zij het rustig.. Geen problemen ondervonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
NB/ Bij de nieuwe olie (Mobil 0W-40) wordt ook nog een flacon Forté Top End Treatment toegevoegd om de klepzittingen/hydrolische klepstoters ed te reinigen van de laatste restjes sludge. Zag het flesje al op mijn stoel liggen.

 

Kijk maar even op http://www.forte-nwe.com/

 

Dus die kun je er gewoon bij gooien en daarmee blijven rijden? Dus die hoef je er niet meer uit te halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is een goed idee Turbo-Variant; ZO moet het dus(!)

 

Bedankt :thumb:

 

Even doordenkend:

 

MAAARRRRR dan doet de startmotor het toch niet meer, of verwijder je alleen de zekeringen van het motormanagement-systeem? Van de brandstofpomp? Waar zitten die/welke zijn dat dan? Krijg je dan geen fouten in je VAG-COM?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Startmotor blijft gewoon draaien...

 

Ik heb het kaartje gepakt waar de zekeringposities opstaan. Toen heb ik op alle plaatsen waar zo'n motor-icoontje stond, de zekeringen verwijderd. De motor krigjt dan geen brandstof, en geen ontsteking (ECU is uitgeschakeld).

 

Er zullen waarschijnlijk wel enkele DTC's opgeslagen worden, maar dat lijkt me van ondergeschikt belang. (ik heb de hele wagen gereset met vagcom na dit geintje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt T-V; Ja, zo moet het mij ook lukken.

 

Weet je, ik vraag mij weleens af, wat ze in de garage van mij denken zo langzamerhand. Ik voel mij soms niet op mijn gemak als ik ze blijf uitleggen hoe het gedaan moet worden "volgens onze site", wat wel of niet vervangen moet gaan worden en onafhankelijk van hun advies/tegenwerpingen.

 

Zouden ze jouw en mijn voorzorgsmaatregelen ook zelf toegepast hebben; dus zonder ons commentaar? Ik betwijfel het.

 

Maar goed, ze kennen mij nu wel en doen hun uiterste best, want alles wordt dubbel gechecked; ook dankzij jullie. :thumb:

 

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Ik ben benieuwd of er nu meer Passat turbo-rijders zijn die koolafzetting onder hun olievuldop gevonden hebben.

 

 

Ik heb de gebruikte passat net een paar weken. Na het lezen van jullie ervaringen natuurlijk ook even onder de dop gekeken. En ja hoor. Dikke drab. Het is er wel af te vegen, echte harde kool is het niet. Ik heb nog garantie en wil graag jullie mening wat te doen. Wat moet ik aangeven bij de garage waar ik garantie heb, want het is nog geen gebrek/storing. Ik ga zowieso vragen welke olie gebruikt is bij de aflevering.

 

Ik heb wat fototjes toegevoegd.

NB, er staat 68k op teller. En er is zeker (een beetje) olie bij het klepdeksel uitgekomen, zie foto's.

post-3482-1423822271,2459_thumb.jpg

post-3482-1423822271,3553_thumb.jpg

post-3482-1423822271,4178_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom bij de black sludge club, Emtwee...........!

 

Ten eerste is het WEL een gebrek dat grote gevolgen kan hebben en valt dus onder de garantie. VW in de USA geeft zelfs 8 (ja acht) jaar gerantie ivm black sludge, heb ik begrepen. Ook VW hier kent een garantie/coulance regeling, maar dan moet de wagen wel bij de officiële VW dealer in onderhoud zijn geweest.

 

Het ziet er inderdaad wat "natter" uit, maar toch ook koolafzetting.

Rookte je auto erg (wit) dan kan het ook door koelvloeistof komen die, via een lekke koppakking, IN de motor terecht gekomen is. Koelvloestofniveau normaal? Moeten bijvullen?

 

Toch denk ik dat het de "gewone" black sludge vorming is tgv de longlife olie. Kan je in het instructie boekje controleren hoe vaak die ververst is; meestal 1x/2jaar !!!!!!!!

 

De olie OP het klepdeksel/rand kan veroorzaakt zijn door overdruk, omdat de carterontluchting dichtgekoekt is. (Overdruk zoekt de weg van de minste weerstand en dat is de klepdekselpakking) Dat is wel een teken dat de nood hoog is en je binnenkort in de ellende zit (of de garage ivm garante)

 

"IK" zou zsm naar de garage gaan en ze van dit forum vertellen (heb ik ook gedaan) en ze vertellen wat de gevolgen zijn als je niets doet, Een kapotte turbo + de rest in de garantieperiode willen zij zeker ook niet en is veel duurder dan de kosten die ze nu moeten maken. Maar ze moeten wel alles doen zoals boven is geschreven.

 

Houd je poot stijf, vertel ze dat je niet de enige bent met dit probleem (beruchte 1.8T kwaal) en verwijs ze desnoods naar dit forum. (dan delete ik deze reactie wel voor een groot gedeelte/pas het wel aan)

 

Als je veel plezier in je nieuwe Passat wil blijven houden en onbezorgd wil blijven rijden dan MOET e.e.a deskundig/zorgvuldig en blijvend opgelost worden. (zie boven)

 

Je kunt natuurlijk ook een andere wagen eisen, want deze is een tijdbom (was de mijne ook)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

LVR>> IK ken je gevoel richting de monteurs, de mijne wordt ook gek volgens mij, want ik print ook alles uit! ;-)

 

Hoi LVR en anderen...

 

 

Ik wil een brief aan PON gaan sturen. Het kan eigenlijk niet zo zijn dat een wagen van (bij mij) net 115 K gelopen tegen deze problemen aan is gelopen. Vorig jaar juni heb ik hem overgenomen en hij is altijd dealer onderhouden geweest. Tussentijds heb ik wel wat laten doen door mijn 'huismonteur' maar is niet noemenswaardig geweest ( nieuwe banden).

 

Kunnen jullie mij helpen aan tips, brieven, te nemen stappen, referenties (dit forum) ervaringen? Het kan gewoon niet zo zijn dat amerika en engeland 8 jaar garantie hebben en wij kunnen stikken.

 

TEGEMOETKOMING in de kosten is wel het minste.

 

Nog een vraagje: ( aan DM) is het zo dat de nieuwe oliepomp een nieuw, verbeterd model is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ziiten wij in hetzelde schuitje, Peedepee; ook de mijne is in juni vorig jaar gekocht en ook altijd VAG dealer ondehouden geweest, behalve dan dit jaar, bij mijn huisgarage (is daar ook gekocht)

 

Je hebt zeker gelijk dat wij nu in de problemen zitten door hun longlife troep en in de steek gelaten worden, Ik vermoed dan ook dat onze kooltroep TOEN ontstaan is en wij NU (pas) met de gevolgen opgezadeld zitten. Het zal een hele klus worden om nog iets verhaald te krijgen, omdat onze wagens > 1 jaar niet meer bij de officiële VAG dealer geserviced zijn.

 

Er zijn hier wel mensen geweest die, bij andere garantie zaken, uiteindelijk wel geheel of gedeeltelijk hun gram gehaald hebben bij Pon; dus het KAN wel; de aanhouder wint; toch? Hoewel?????????

 

Jammergenoeg ben ik sinds een jaar geen lid meer van de consumentenbond (Jij wel ?); die zouden ons zeker kunnen adviseren. Jammergenoeg heb ik persoonlijk geen enkele ervaring met zulke kwesties. MAAARRRR samen staan wij sterk (hoop ik), dus ben ik zeker van de partij.

 

Jij ook Emtwee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi LvR,

 

Ik ben nu bezig met een mail aan PON als eerste schrijven.

Het is inderdaad zo dat ik in het jaar dat ik de wagen nu heb het enige wat ik heb laten doen is een express check (bij mijn eerste sludge melding) en dat men toen zei: ach rij maar door, kan zomaar wel eens voorkomen) en de airco servicebeurt bij Auto Haas tijdens de meeting. Bij mijn huismonteur alleen APK en nieuwe banden.

 

Aan de andere kant: het is een longlife auto die een longlife beurt elke 30/50K zou moeten krijgen. Mijn laatste officiele beurt is ut feb 06 bij KM stand 95K en de teller staat nu op 116K... lijkt mij niet geheel onmogelijk. Ik wil het gewoon opgelost hebben en qua kosten hang ik er toch al aan.

 

 

 

Kun jij wat melden over de nieuwe pomp? Is die verbeterd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hoop dat het wat oplevert; mijn laatste officiële VAG dealerbeurt was in de herfst 2005; dus mij zullen ze wel het bos insturen...........!

 

Helaas kan ik je niets zinnigs vertellen mbt de oliepomp.

 

Ik ben zeer benieuwd hoe zij op jouw mailtje reageren.

 

Groet, Leo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik sluit me zeker bij jullie aan.

 

Ik ga eerst naar de garage. (geen vw dealer).

Laatse vw dealer beurt was eind 2006.

 

Ik probeer er zeker uit te komen met de garage, zij geven immers de garantie. Ik zal ze vragen contact op te nemen met de VW dealer, zodat juist gehandeld wordt.

 

wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was zojuist bij de dealer en gewezen op het 'standaard' probleem. Heb hem de sludge laten zien. Maar hij gaf aan dat het reuze mee valt en dat hij autos had waar het veel erger mee was (dat antwoord had ik eigenlijk wel verwacht). Ik heb hem wel de brief van vw amerika (dank PDP) gegeven. Hij vond het interval van 5000 mls erg vreemd en laag.

 

Hij zei dat als ik het echt wilde dat ze de motor kunnen reinigen met Forté en dan meteen nieuwe olie en filter. Maar het was niet nodig volgens dealer. Ik heb het toch maar laten doen, kosten voor olie neem ik wel op mijn rekening. Ben benieuwd vanavond

 

Bij aflevering is overigens 0w30 vol synt olie erin gegaan, conform vw spec.

 

Ik zit wel te overwegen om als 2nd opinion/onderhoud naar de vw dealer te gaan, ook ivm eventuele coulance later.

 

laterz.

 

groet Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, Emtwee, ZO reageren ze dus in het algemeen, want ze zijn doodsbang dat het ze een cent gaat kosten. Eigenlijk schandalig :x

 

Mijn garage(niet VW wel Bovag/Bosch service) en leverancier van de wagen, adviseerde WEL direct om verder te kijken mbt de ernst van de zaak, Dit houdt in: klepdeksel eraf (MOET bij jou, om de boel schoon te maken + nieuwe pakking; de olie is er immers ook doorheen geblazen) + carterontluchtingsslangen (MOET bij jou, want die zitten echt potdicht; vandaar de olie bij je klepdeksel) en de turbo-olieslangen. (Zie mijn verhaal hierboven) De klepdeksel is er bij mij EERST afgehaald en gereinigd en is het blok DAARNA gespoeld, om te voorkomen dat de troep in het carter terecht komt en de zeef verstopt.

 

MIJN garage heeft zelf de Forté medewerker opgeroepen om in mijn carter te kijken NA de spoeling. Bij mij was die (nu?) schoon gelukkig, anders had de pan er ook onderuit gemoeten.

 

ZO MOET HET EN NIET ANDERS.

 

PDP heeft ook eerst alleen maar gespoeld+filter en zit nog steeds in de problemen. Zoals ik eerder geschreven heb, is de koolafzetting erg hardnekkig en lijken leidingen schoon, maar die het verderop niet zijn; zelfs NA het spoelen.

 

DUS EMTWEE, "IK" zou absoluut niet accepteren om je motor alleen maar te spoelen +filter, want je blijft zo om moeilijkheden vragen. Na het spoelen MOET toch de boel er toch echt af om gecontroleerd te worden; inclusief inspectie van het carter/zeef met de endoscoop.

 

"IK" zou zo absoluut niet rustig/onbezorgd meer kunnen rijden cq genieten van mijn Passat..................!

 

NB/ Je moet nu wel het grote oliefilter monteren(!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

NB/ En nu de kosten nog zien te verhalen bij Pon/VAG.

 

Heeft iemand trouwens een copie van het schrijven naar de Nederlandse VW dealers over het sludge-probleen? (oktober 2006)

 

Ben erg benieuwd of dat overeenkomt met het Amerikaanse schrijven uit 2004(!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
... Ik heb hem wel de brief van vw amerika (dank PDP) gegeven. Hij vond het interval van 5000 mls erg vreemd en laag....

 

Internet is een geweldig medium wat dat betreft....

 

wat ik uit de brief kan opmaken is dat in amerika de auto volgens mij niet als longlife is gepositioneerd (24 mnd of elke 30/50K een beurt)....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Internet is een geweldig medium wat dat betreft....

 

....

 

Zeker weten goed medium.

 

Zojuist heeft mijn dealer contact gehad met een VW garage. Het sludgeprobleem was daar niet bekend. Het lijkt erop dat forummers meer weten over problemen dan VW garages (of VW garage komt er bewust niet voor uit). Ik zal hem zeker op de lekkage van mn klepdeksel wijzen. Die zal gerepareerd moeten worden.

 

Ik denk dat Leo gelijk heeft wat allemaal MOET gebeuren. Maar ik sta een beetje met de rug tegen de muur wat eisen betreft. Er is verder niets defect en de VW dealer bevestigd dit probleem blijkbaar niet. Olieldruklamp is niet gaan branden, turbo werkt nog. Helaas lijkt dit net zo'n "voorkomen is beter dan genezen" probleem.

 

Om echt sterk te staan moet er een gezamelijke actie zijn, zodat we sterker komen te staan en dealers/importeur het probleem algemeen erkennen en eventueel met een coulance regeling komen.

 

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met de Buell (motor). Ook een kwaal die veel gebruikers hadden, namelijk losse cylinderbussen. Ook het op het Buellforum was het uitvoerig aan de orde. Nooit door dealers of importeur harley-davidson BENELUX officieel erkend. Het was bijna in een tv-programma als Radar aan de orde gekomen, maar de persoon in questie haakte op het laatste moment af, zijn motor stond namelijk te koop. Ervaring daarmee was dat als je altijd bij dealer was geweest voor onderhoud, dat er soms via omweg wel iets te regelen viel maar geen gedefinieerde garantie (goede contacten en ene dealer wel, andere niet).

 

Nou even afwachten wat de toekomst ons gaat brengen. Zowieso lijkt het mij verstandig alle problemen die er zijn verzamelen. Ik stel voor om een lijst te maken bij wie wat geconstateerd is, ik doe de aftrap:

 

M2: sludge geconstateerd en sporen lekke klepdekselpakking

PDP: motor rijnigen en lijdingen/turbopomp vervangen???

LvR: motor rijnigen en????

 

Vul/pas de lijst aan, eventueel een nieuw topic aanmaken gewenst.

 

groeten Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Dimitri, ik wil je niet ontmoedigen, maar jouw situatie is m.i slechter dan je denkt. Jouw motor heeft de olie uit de kleppakking geperst OMDAT de carterontluchting dicht gekoekt is. Je hebt groot geluk gehad dat die troep (nog?) niet de turbo-olieleidingen zodanig heeft afgesloten, dat de turbo kapot gegaan is. Als die troep niet helemaal oplost met de spoelbeurt (wat WEL te verwachten is) EN de troep uit de kop komt in het carter terecht (dus in de oliezeef ) dan krijg je geheid de melding STOP/Oliedruk te laag. Zeef zit verstopt, oliepomp krijgt niet genoeg olie en kapot gaat de boel (kijk maar naar verhaal van Thomas-47).

 

Bij mij was/is er geen olie uitgeperst en toch was de boel zodanig vervuild, ook na het spoelen, dat e.e.a vervangen moet worden; ten minste, als je op zeker wil gaan, zoals ik. Mijn garage zei, terwijl de onderste turbo-leiding in eerste instantie schoon LEEK na het spoelen, maar het niet was, dat het toch verstandig was deze te vervangen. :thumb: Zo kan het dus ook. Maar zij kennen mij zo langzamerhand wel :D

 

Volgens jouw dealer kan het allemaal geen kwaad, maar grote kans dat jij straks met een enorme rekening opgescheept wordt; maar zij verdienen er alleen maar aan.

 

Ik laat het allemaal wel doen om straks geen gelazer te krijgen en/of om in de zorgen te blijven zitten cq rijden.

 

Wel ga ik, zoals PDP, Pon aanschrijven. Niet geschoten is altijd mis en zij rekenen er op dat wij toch wel zullen afhaken als zij ons met een kluitje in het riet proberen te sturen.

Ik zal ze ook verwijzen naar dit board/item; kunnen ze zien dat het een structureel probleem is en niet alleen van een enkeling.

 

De overheid heeft immers ook de strategie van "de vervuiler betaalt" dus Pon/VAG moet ook zijn verantwoordelijkheid nemen en zuinig op zijn klanten zijn. :x

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ LvR>> weet wel waar je aan begint. Bij jou is er immers nog niet eerder een melding geweest (toch?) en is alles gebaseerd op angst dat ie gaat komen tijdens de vakantie? Is nog niet hard bewijs. Ik zou geen kruid verschieten wat nog niet nodig is. Immers: van de miljoen verkochtte 1.8T's wereldwijd heeft het grootste gedeelte geen last. Alleen het gedeelte die het wel hebben is onacceptabel te groot, helemaal omdat VW europa er weinig aan doet.

 

Ik wacht eerst mijn hele correspondentie even af en laat het verder rusten voor nu. Anders ga je mensen tegen werken. Ik heb nu een VW dealer die de ernst inziet en gaat ermee aan de slag, daar wacht ik eerst op. Ik probeer positief ingesteld te blijven, overal is een oplossing voor!

 

:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

PDP, je reactie valt mij een beetje tegen en slaat m.i als een tang op een varken. JIJ moet immers nu toch beter weten met 2x hetzelfde onopgeloste probleem, ondanks een spoelbeurt. Mijn handelen is niet op angst gebaseerd, maar op feiten.

Ik ben jouw situatie (en dat van de andere slachtoffers) net vóór geweest. Je wilt toch niet beweren dat die koolafzetting bij mij normaal is en ik e.e.a zo maar moet accepteren en afwachten tot het mis gaat vandaag of morgen? Een kromme redenatie.................!

 

In die leidingen (olie+carterontluchting? hoort absoluut geen kooltroep te zitten die. op den duur, de doorstroming progressief belemmert; hoe je het ook wendt of keert En dan heb ik het niet eens over die troep binnenin de klepdeksel + zijn inhoud.

 

Ik ben in ieder geval blij dat ik straks onbezorgd van mijn Passat kan genieten. Natuurlijk kan er ook dan wat kapot gaan, maar ik heb er alles aan gedaan om vervolgschade van de sludge te beperken dan wel te voorkomen.

 

Voorkomen is nog steeds beter dan genezen, maar ook een gewaarschuwd mens telt voor twee...........................!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden