Ga naar inhoud
  • 0

Tandempomp stuk?


Asynchroon

Vraag

Zoals in mijn vorige post al gezegd heb ik vorige week de passat zijn jaarlijkse beurt gegeven. Aangezien ik hier al een aantal keren gelezen heb dat een zeer vuile mazoutfilter erop kan wijzen dat je tandempomp lekt zet ik er maar even een foto bij van mijn filter dat ik heb vervangen.

Om eerlijk te zijn, ik heb de wagen nu 3 jaar, en de 3 keer dat ik onderhoud gedaan heb zag m'n filter er wel zo zwart uit.

De andere normale symptomen van een kapotte tandempomp zijn er volgens mij niet:

- geen abnormaal hoog oliepijl, ik moet heel soms zelfs eens een beetje bijvullen

- olie stinkt volgens mij niet echt (wat heet stinken dan natuurlijk, is een beetje subjectief, kan je het ergens aan herkennen?)

- geen abnormaal hoog brandstofverbruik

 

De opvoerpomp in de tank zelf leeft volgens mij niet meer, want ik hoor geen gezoem bij het opzetten van het contact.

 

Nu zei een vriend van me die mechanieker is bij mercedes dat bij pompverstuivers het kan zijn dat je brandstoffilter zo vuil wordt van het olie lekken van de verstuiver in de retourleidingen?

Wat denken jullie?

post-18656-1423829122,2575_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit is een hele normale kleur hoor bij een PD TDI, er zijn al heel wat tandempompen onnodig vervangen vanwege een zwart filter.

Waar je op moet letten is i.d.d. Je oliepeil, diesellucht aan je peil stok en een vetteolie afzetting aan je filter maar niet de kleur! Na het wisselen van de filter cartridge is ie na 1000 km grijs en 2000 km weer zwart!

 

Zie ook: viewtopic.php?f=185&t=41139

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dit is een hele normale kleur hoor bij een PD TDI, er zijn al heel wat tandempompen onnodig vervangen vanwege een zwart filter.

Waar je op moet letten is i.d.d. Je oliepeil, diesellucht aan je peil stok en een vetteolie afzetting aan je filter maar niet de kleur! Na het wisselen van de filter cartridge is ie na 1000 km grijs en 2000 km weer zwart!

 

Zie ook: http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=185&t=41139

 

Heb even je topic doorgelezen, is eigenlijk dezelfde vraag als de mijne, ik moet mij dus niet te veel zorgen maken.

 

Opvoerpomp ben ik al even over aan het denken van deze te vervangen, of eens de zetel weg te nemen en dan te controleren of ik iets hoor (of er zelf eens 12V op zetten en kijken wat die doet). Het is alleen dat je zooooo veel verschillende types van deze opvoerpomp hebt, en dat als ik zoek op bv. arie.nl, easycarparts, misterauto.be of ebay naar pierburg pompen voor mijn motorcode, bouwjaar, FWD en zonder standkachel staat er eigenlijk nooit echt een model tussen wat voor alles klopt....

Is het moeilijk om bij een gewone berline aan de opvoerpomp te raken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn advies: Haal die pomp eruit, ga ermee naar een onderdelenboer en vraag om precies dezelfde.

Heb het met mijn tandempomp gehad, aftermarked onderdelenhuis tot 2x de verkeerde, toen maar 1 bij de dealer gehaald.

Die had gelijk de juiste, dan maar wat meer centen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn advies: Haal die pomp eruit, ga ermee naar een onderdelenboer en vraag om precies dezelfde.

Heb het met mijn tandempomp gehad, aftermarked onderdelenhuis tot 2x de verkeerde, toen maar 1 bij de dealer gehaald.

Die had gelijk de juiste, dan maar wat meer centen.

 

Plus 1

 

Maar weet je zeker dat ie stuk is? Je kunt ook een mailtje sturen aan VAG techniek ( geen wereldreis vanuit Hasselt BE) of naar Albert van Autohaas ( ook een forum sponsor) weet je zeker dat je een goede OEM pomp ontvangt! Daarnaast wel effe testen of de pomp echt stuk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden