Ga naar inhoud

  • 0

Lcd schermen in de hoofdsteunen update


ferry75

Vraag

  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
2 kleine kinderen en regelmatig een lang stuk autorijden.

 

En wat doe je dan als welwillend vader, die zijn kinderen van alles gunt?

 

Juist! Dan regel je tv voor de kids in de auto! 8)

 

Het plan: dvd-speler in de middenconsole, elk kind 1 schermpje in de hoofdsteun, het geluid over de speakers, en het beeld over de schermpjes in de hoofdsteun en het navigatiescherm!

 

Eerste stap was 2 hoofdsteunen scoren. Via marktplaats de hand kunnen leggen op 2 stuks, van een Golf IV. Met de juiste stof. Die zijn gelijk aan die van onze Passat. Voor 35,- was dat een mooie aankoop, want als het dan mis gaat, heb ik in elk geval nog de originele steunen.

 

Tweede stap: 2 schermpjes. Na flink wat speurwerk, uiteindelijk een tent gevonden die 2 schermpjes voor een leuke prijs verkocht. 150,- ex verzendkosten was binnen budget. Het zijn 7 inch schermpjes, resolutie is 480 x 240. Niet geweldig, maar hogere resolutie is verhoudingsgewijs veel duurder. En ach, de kids zien het verschil toch niet! :twisted::lol:

 

Stap drie: knutselen!

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20002.jpg

De 2 steunen, en de 2 schermpjes in hun doos:

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20003.jpg

Inhoud van de doos. Het scherm, een afstandsbediening, kabeltjes en een steun, om hem op het dashboard te monteren. Die laatste heb ik niet nodig...

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20006.jpg

Hoofdsteun: deconstructed! Het binnenwerk, het schuim, en de stof.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20007.jpg

Eerst het inbouwframe aftekenen op het schuim. Dan een halve centimeter naar binnen, en dan weet je wat je weg moet snijden, om genoeg ruimte te hebben voor het scherm.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20008.jpg

Het schuim is uitgesneden; nu het plastic binnenwerk molesteren.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20009.jpg

Een scene uit Saw 5!

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20010.jpg

Binnenwerk opengewerkt. Rechts zit een inbouwframe al op zijn plek.

 

Het lastige is dat je best veel moet wegzagen, om voldoende ruimte te hebben. Alleen ook weer niet teveel weghalen, want dat gaat ten koste van de vorm van de hoofdsteun. Geeft ook best wat troep, dus doe dit niet in de woonkamer. Dat laatste is een welgemeend advies, namens mijn vrouw. :lol:

 

Ook even opletten met het schuim. De onderste rand is dun, en scheurt gemakkelijk. Dus ook daar even voorzichtig zijn.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20012.jpg

Nadat alles op maat is, moet er een gat in de stof gemaakt worden. Dus stof weer om het schuim, en mentaal voorbereiden.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20013.jpg

Een gat uitgeknipt! Lijkt te klein, maar dat komt omdat een flapje nog onder het inbouwframe gestopt moet worden. De hoeken worden nu dus ingeknipt, tot het juiste formaat.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20015.jpg

Het inbouwframe wordt nu vastgeschroefd, op het binnenwerk van de hoofdsteun. Schroeven? Ja! Voor de stevigheid, en rigiditeit van het geheel. Het scherm moet immers ook nog gekanteld kunnen worden (wat niet zo makkelijk gaat) en ach, de kinderen zijn vaak ook niet echt voorzichtig. Dus een beetje stevigheid is altijd fijn! De schroeven gaan door een stel slagpluggen, met schroefdraad. Op die manier klem ik het frame aan de achterkant. De pluggen heb je straks geen last van; er zit meer dan voldoende schuim aan de voorkant.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20016.jpg

Dwarsdoorsnede, met zicht op de schroeven.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20018.jpg

Schermpje even in het frame geklikt. De kabel voor stroom en signaal loopt langs een van de pennen. Ik heb nog overwogen om het door een van de pennen te leiden, maar dan kun je ze ook niet echt makkelijk weghalen. En dat is toch wel eens handig. Al is het maar om de kinderen te laten stoppen met zeuren, op kleine stukjes! :wink:

Dan liever een klein stukje snoer zien. De rest van het snoer loopt in de bekleding van de stoel, op weg naar de dvdspeler, in de middenarmsteun.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20021.jpg

De dvdspeler in kwestie... ;)

 

LCD_Inbouwen_Juni2008%20019.jpg

Even een testopstelling in elkaar gezet, om te kijken of spanning en signaal kloppen. Check!

 

Voor de duidelijkheid: ik maak gebruik van de uitgangen aan de achterkant van de speler, dus de kabels kunnen mooi weggewerkt worden. De stulp stekkers aan de voorkant van de speler zijn ingangen, dus die gebruik ik niet.

 

LCD_Inbouwen_Juni2008_022.jpg

Het eindresultaat!

 

Nu alleen nog even uitdokteren hoe ik ook beeld tijdens het rijden op de MFD krijg. Niet echt belangrijk, maar wel handig, met menu's van dvd's. Voorlopig los ik dat op, door de dvd's te rippen, en de menu's eruit te halen. Ze starten dan direct, nadat de speler de dvd geladen heeft.

 

Boodschappenlijstje:

1 Dietz-kloon multimedia interface: 100,-

1 Dvdspeler (Marktplaats): 100,-

2 Hoofdsteunen (Marktplaats): 35,-

2 schermpjes (Internet): 157,-

Schroefjes, etc: 10,-

 

 

Totaal dus nog geen 400,-. En het resultaat is mooier dan die losse schermpjes met losse speler, die je ook vaak ziet. Dit is mooier weggewerkt (vind ik.. :wink: ), en veel minder risico bij aanrijdingen! En dat laatste vind ik wel belangrijk, want ik vertrouw die klittebandjes niet zo...

 

Inmiddels ook al op&neer geweest naar Limburg en diverse andere ritjes, en geen kik vanaf de achterbank. Héérlijk, die rust! :lol:

 

Gr,

Mark

 

Mooi verhaal en resultaat Mark!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Netjes gedaan. Met jouw reportage kan Matthijs de How-to die ik gestart heb afmaken.

Ik heb bij mij ook de schermpjes in mijn hoofdsteunen gebouwd en t resultaat is ongeveer hetzelfde. Echter zit ik er over te denken om ze eruit te halen en met een beugel aan de hoofdsteunen te monteren.

Reden hiervoor is dat om goed te kunnen tv kijken je de hoofdsteun zo ver mogelijk rechtop moet zetten. Maar ik wil onder het rijden graag mijn hoofd tegen de hoofdsteun dus gaat dat niet samen.

Dat soort dingen kom je pas tegen als je de boel al hebt ingebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden