Ga naar inhoud
  • 0

Geschud en veel rook


Marleyke93

Vraag

Sinds een tijdje heb ik wat problemen met de passat en als ik eerlijk mag zijn werkt het een beetje op men zenuwen. was ik niet zo zot van de auto was ie al lang de deur uit :( .

 

Dus het eerste is dat de passat op warme motor begint te trillen, schokken en precies onregelmatig loopt. na wat opzoek werk blijkt dat dit het dubbel massavliegwiel is die het aan het begeven is. ook omdat als hij stationair draait en ik laat de koppeling los hij en maakt ook een geratelend geluid. klopt dit? en wat is het best om dit te vervangen door een enkel of dubbel vliegwiel?

 

2. hij geeft de laatste tijd veel rook bij optrekken. natuurlijk veel meer bij hard optrekken. ik weet dat TDI's wel wat rook na laten maar ik vind het verdacht veel. ik weet niet wat ik er moet van denken. ik heb het gewone olieverbruik dat bekend staat bij volkswagen motors. om de paar maand moet ik wat olie bijdoen.

 

en 3. ik heb ( miss stom van mij) eens getest hoe snel hij van 0-100 is. heb dit een 4 tal keer getest achter elkaar en ben nooit over de 4250 toeren gegaan dus het rood niet behaald. hij begon raar te draaien en de turbo maakte meer lawaai dan anders en niet alleen gefluit maar een soort gezoem ook. ik heb even motor aan en uit gezet en hij starte wat moeilijker. dan heb ik hem een kwartier stationair laten lopen met motorkap open en erna rustig rondgereden. nu vind ik dat men verbruik hoger ligt toch zeker een liter meer en als ik de motor stil leg schokt hij meer!

 

Het is een PAssat van 2007 met de 1.9 tdi BXE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

- Bij de 1.9 Tdi kan er een vast vliegwiel in.

- roken kan veel oorzaken hebben: lekke turboslang, egr klep die blijft hangen, verstuivers vervuild.

- schudden bij afzetten kan ook te maken hebben met slecht werkende gasklep die 3 seconden dichtgaat ( moet gaan) bij het afzetten van de motor, zit onder de egr klephuis gemonteerd.

 

Je zult toch stap voor stap een aantal zaken moeten uitsluiten, als het 2 massavliegwiel idd verrrot is dan zul je dat eerst moeten oplossen en dan verder kijken.

 

Wat is de km stand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om de paar maanden olie bij doen? :blink:

Hoeveel kilometer rij jij in een paar maanden?

 

Een paar keer vol op het gas gaan om 0-100 uit te proberen lijkt mij niet zo erg, als de motor maar warm is en natuurlijk ook daarna niet direct de motor uitzetten, gewoon effe een minuutje of 3 stationair laten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
nu heb ik een maand van 2000 km te rijden! jhaa men passat verbruikt redelijk wat olie! ik heb een litertje olie altijd bij! en er zit nu al dikkere olie in! 5w30 denk ik!

 

5w30 of 5w40 hoort or sowieso in (0w30 kan er volgens mij ook wel in) , maar als jij in 3 maanden (6000km) een halve liter bij moet vullen, is er opzich niks aan de hand. Wij moeten bij die van ons ook rond de 14.000 km een litertje bijvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
bijna 134.000 km. maar als er een vast vliegwiel in komt wordt de koppeling dan niet zwaarder?

Tweemassavliegwiel is bedoelt om comfortabeler en zuiniger te kunnen rijden. Comfortabeler omdat minder trillingen de aandrijflijn bereiken vanuit de motor en zuiniger omdat je vanwege de afname van trillingen met minder toeren kan rijden zonder dat de aandrijflijn hinderlijk gaat brommen, en daarmee dus zuiniger kan rijden.

 

Of de koppeling zwaarder wordt, weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus eigenlijk is het beter om te investeren in een tweemassavliegwiel? anders is ie minder zuinig

 

Serow had bij zijn ex-3C 1.9tdi ook een vast vliegwiel erin gezet. Hij zegt dat hij geen verschil merkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier een lotgenoot :mrgreen:

 

Heb al een vast vliegwiel en net zoals Ozzy zegt: niet merkbaar zuiniger

 

Probeer elke 1e zaterdag v/d maand te oliepeilen (wat vaak wordt vergeten). Zo nu en dan gaat het olielampje branden en moet er kwart liter bij.

 

Sinds kort ook rookontwikkeling bij stevig optrekken. Kan niet goed zien of de rook zwart of wit is. Wil hier nog eens naar kijken en evt samen met iemand achter mij een beeld van laten vormen.....

 

Turbo dacht ik nog geen problemen mee. Gewoon elke maand een x een poosje flink op toeren laten komen. Dat advies heb ik een x gelezen om de variabele schoepen gangbaar te houden bij het "nieuwe rijden"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik bedoelde met 'geen verschil' qua trillingen die je eventueel zou kunnen voelen... maar Serow merkte dus geen verschil op dat gebied.

 

@Marlon

Met pook neutraal en koppelings pedaal in trappen en los laten hoor jij wat ratelen? Daar heb ik ook last van, alleen bij mij is de koppeling aan vervanging toe, ik weet niet of dat de oorzaak is, maar zou maar zo kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jha als ik hem in neutraal zet en koppeling los heb ik een geratel! duuw ik de koppeling in dan is het geratel weg en hoor ik mooi de motor draaien zonder bijgeluiden.

@Robl : bij mij is de rook echt zwart naartschijnd! ik heb al auto's gehad achter me dat met hun grootlicht teken deed naar me!

en de turbo is oke hier! enkel maakt hij iets meer lawaai dan vroeger maar dit is normaal heb ik gehoord! het is geen storend geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
oops! hier een youtube linkje dan!

 

jhaa soms geef ik wel eens gas hoor :P

 

... en je vergeet dan ook dat je pook niet dient om je hand op te rusten, is slecht voor je versnellingsbak ;)

 

jaja dat heb ik al afgeleerd! was een tik int begin dat ik reed maar die ehb ik afgeleerd! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgende week gaat een vriend alles nazien! het eerste wat ik zeker al ga laten doen is de EGR klep laten uitkuisen of vervangen dat valt te zien hoe die eruit ziet en het gasklep, en de turboslang! dan zijn we al een stuk verder!

Vandaag even Wynn's injector cleaner in halve tank gedaan. en ernaa even autosnelweg gereden toch zeker 50km en daarjuist ook en ik vind dat hij al veel rustiger is. hij schokt niet meer bij het stilstaan. hij hakelt precies iets minder en heb ook een snellere reactie als ik plankgas geef!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

duus de passat is volledig nagekeken. egr kunnen we zelfstandig afsluiten aangezien die pneumatisch is en als we hem dicht laten krijg ik geen foutmelding!

EGR is uitgekuist en gasklephuis nagekeken, en turboslangen ook! nieks aan de hand!

maar het geschud is er nog steeds! maar nu gisteren verzet ik even de auto en opeens een hevig geluid.

Zet ik de motor af en start opneiuw hoor ik nieks meer. vandaag veel gereden en geen geluid meer te bekennen.

Nu is de egr terug open gezet omdat men turbo nog meer lawaai aan het maken is! dus ik vrees dat de turbo het aant begeven is :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had niet de verwachting dat het geschud iets met de EGR te maken had.

Maar nooit verkeerd dat nutteloze onderdeel te laten vervallen.

 

Minder is dat je denkt dat de turbo aan het overlijden is. Geeft je wel tijd om je te orienteren op een waardige vervanger :mrgreen:

 

Of dat geschud iets met de turbo te maken heeft is natuurlijk de vraag. Misschien eerst dit probleem nader (laten) onderzoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden