Ga naar inhoud
  • 0

Passat 2.0 TDI wel of geen roetfilter?


Fred3C8

Vraag

Hallo,

Ik sta op het punt een nieuwe Passat te kopen, maar nu zie ik dat de motor van een 2.0 TDI 140 pk met roetfilter 2 kleppen per cilinder heeft, en dezelfde motor maar dan zonder roetfilter 4 kleppen per cilinder.

 

Ook zie ik dat de motor zonder roetfilter een fractie sneller en zuiniger is. En goedkoper.

 

Heeft iemand advies over wel of geen roetfilter, 8 of 16 kleppen? Ik neem aan dat 16 kleppen beter is?

 

Laat het milieu maar even buiten beschouwing... :-)

 

Alvast bedankt

 

Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

mja.. 2 of 4 kleppen maakt voor 'n diesel eigenlijk niet zo gek veel uit omdat de motor toch niet echt veel toeren draait. (daar waar 'n benzine motor er wel veel meer profijt van heeft).

 

Maar volgens mij heeft 'n 2.0 tdi met 140 pk ook 16 kleppen.

 

 

Waar heb je het trouwens gelezen, overal waar ik kijk heeft de 2.0 TDI met filter gewoon 16 kleppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net nog even de folder erbij gezocht. Het staat er toch echt...

 

2.0 TDI 140 pk 4 kleppen per cilinder

2.0 TDI 140 pk DRF 2 kleppen per cilinder

 

Folder: De Passat Variant

Prijzen en uitvoeringen per 10 januari 2007

Bestelnummer 1VWprlpava

 

pagina 22 en 23

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou bijna zeggen, dat is een druk fout. Aangezien bij Audi de 2.0 TDI met DPF (Diesel Partikel Filter, bij VW DRF) gewoon als 16 kleppers in de folder staan.

 

Ik geloof er eerlijk gezegt niet veel van dat die motoren met een roetfiltertje opeens maar 2 kleppen per cilinder zouden hebben.. zit geen logica in. De reden dat je 4 kleppen per cilinder in een diesel toe wil passen is om een zo mooi mogelijke verbranding te krijgen.. en als je dan een schone motor wilt (met DRF) snap ik niet waarom er dan voor 2 kleppen per cilinder gekozen zou worden.

 

Sterker nog, in de Press Release van de Passat met 170 PK 2.0 TDI staat duidelijk:

 

2.0 TDI with 125 kW: The second 2.0 TDI, fitted with highly innovative piezo pump-jet high pressure injection and a compensator shaft, is a completely new design. This very quiet, four-valve TDI has an output of 125 kW / 170 bhp (4,200 rpm), develops a torque of 350 Newton metres (1,800-2,500 rpm), and accelerates the saloon to 100 kph in just 8.7 seconds. The top speed is 223 kph. Here, too, the average fuel consumption is low, at 6.1 litres over 100 kilometres.

 

Technically, the 125-kW TDI, with its switched induction manifold for turbulence control, is based on its 103-kW equivalent without diesel particle filter. This cultivated engine is the world's first piezo pump-jet TDI. Further technical features are two compensator shafts (reducing secondary vibrations by up to 80 percent), a maintenance­free diesel particle filter, and an injection pressure of up to 2,200 bar. The specific power of the 2.0 TDI, at 62.5 kW per litre, is a new best. Although the new TDI has power and convenience characteristics that come very close to those of a five- or six­cylinder turbo-diesel, the consumption and emission figures are in the low four-cylinder range.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mmmm tja vreemd

 

Ik zal mijn verkoper er eens op aanspreken dinsdag

 

Heb nu trouwens wel een roetfilter, en dat bevalt goed. Hoe kan ik zien hoeveel klepper er in zitten (of kan ik dat niet zien van buitenaf)?

 

p.s. press release is voor de 170 pk... ik heb het over de 140 pk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mmmm tja vreemd

 

Ik zal mijn verkoper er eens op aanspreken dinsdag

 

Heb nu trouwens wel een roetfilter, en dat bevalt goed. Hoe kan ik zien hoeveel klepper er in zitten (of kan ik dat niet zien van buitenaf)?

 

p.s. press release is voor de 170 pk... ik heb het over de 140 pk

 

Dat klopt, die is voor de 170 pk, maar dat is niet veel meer dan een wat opgefokte 140 pk met links en rechts wat andere techniek (turbo, verstuivers, etc.)

 

Zonder het een en ander onder de kap te verwijderen is het niet zo snel te zien of je 1 of 2 nokkenassen hebt. (dat is nog het makkelijkste om te zien of er 2 of 4 kleppen per cilinder worden gebruikt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@FredB6

Het aantal kleppen buitenbeschouwing gelaten (maar je hebt wel gelijk) zou ik de roetfilter laten voor wat het is indien je plannen hebt om in de toekomst te gaan chippen. Met roetfilter is dat vragen om problemen.

 

Daarom heb ik dus ook de 2.0 TDI zonder roetfilter gekocht.

 

Overigens, zonder roetfilter heb je wel wat zwarte wolken als je een dot gas geeft, met roetfilter niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Had hem zelf ook zonder roetfilter genomen,en het schijnt dat je bij de 2.0 tdi motoren ook de EGR softwarematig gedeeltelijk dicht kan zetten dan zou hij ook minder moeten roeten.

 

Grtz. Den

 

Volgens mij snap je de werking van de EGR niet helemaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou geen autohold nemen. Ik rij met een caravan van 1600kg en met de elc handrem kom ik primaweg op een helling. Maar ach van 75 euro ga je ook niet dood. Ik zou wel, als je kinderen hebt of gaat krijgen de zonwering nemen voor 155 euro. ziet er beter uit dat halfordszonweringen en ze zitten over de hele breedte van het raam. is beter. Daarnaast zou ik voor de business line gaan als je deze auto zakelijk gaat rijden. Omdat PDC, dimmende binnenspiegel, cd wisselaar, navi RNS 300, mulitifunctioneel stuurwiel voor een prijs van 1495 euro erbij zit. Maakt de auto erg netjes en de navi werkt erg goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Bolleke - dank je

 

Zonwering staat al op mijn lijstje, inderdaad voor de kindjes en vanwege het feit dat er voor de Passat geen passende (en mooie) zonwering te vinden is. Autohold misschien wel misschien niet.

 

Business line wordt het niet, allerlei opties die ik zelf niet zou kiezen, wel voor minder geld maar nu kies ik ze niet, goedkoper. Ook krijg ik meer inruil op een niet business Passat, raar maar waar.

 

Navi RNS300 kweet niet, denk erover na verloop van tijd de Pioneer AVIC-D3BT in te laten bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou juist altijd Autohold erbij bestellen, dit werkt een stuk soepeler dan alleen de electrische handrem, verder... DSG doet het ook leuk kan ik je vertellen en met een Highline ben je al redelijk compleet.

 

Ga je voor DSG, doe dan ook de flippers aan het stuur, erg leuk (en makkelijk).

 

Allemaal luxe problemen :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Okee ik denk dat ik maar ga voor de niet roetfilter versie.

 

Iedereen bedankt.

 

Zijn er - offtopic weliswaar... - nog zaken die ik niet mag vergeten te bestellen als accessoire? Autohold? BC+? Meer?

 

Bedankt

 

Gr

Fr

 

Ik zou gaan voor de auto zonder het filter, ik hou wel van een zwarte wolk als ik gas geef.

Autohold functie heb ik niet, maar zou ik zeker nemen de bc+ al helemaal verder afhankelijk van je uitvoering zou ik de climatronic bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
okee dank je Micky

(dat van die zwarte wolk kan ik niet helemaal plaatsen gezien je advies maar okee)

 

Mijn advies was geen filter te nemen, het gevolg is dan dat je wel regelmatig een zwarte wolk achter je auto ziet 8) en daar houd ik wel van :lol:

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Ketelapper

 

Klopt, ben er ook erg blij mee. Kan niet wachten tot het half augustus is!

 

Rij jij A6? Wat een mooie, en wat een bijzondere kleur.

 

A6 heb ik ook overwogen maar werd me te gek...

 

Zat jij ook al niet op seat-online? Misschien een andere ketelapper...

 

Groet

Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

yep, A6 sinds september 2006, daarvoor 14 maanden Passat 3C (daardoor ook hier). dank voor complimenten, ben er zelf ook nog steeds erg blij mee. en idd is de prijs eigenlijk te gek, maar hobby hè... dit is wel een blijvertje!

 

seat-online ben ik niet... wel autoweek-forum, motor-talk.de, audiforum.nl, tdiclub.nl en hier :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden