Het zou geen passat zijn zonder regelmatig terugkerende storingen
Het motorlampje in de dash ging branden gisteren, en dus even naar mijn favo algemene garage om het uit te laten lezen.
Het was al eerder voorgekomen (Feb als ik het mij goed herinner). Toen was ik onderweg in Dld in het weekend, dus lang mee doorgereden (ga maar eens een VW garage zoeken op zondag om 21uur...), en na zo'n 800 km ging ook de gloeispiraal teken er bij knipperen, en had ik nog maar weinig vermogen (noodloop gok ik). De auto stilgezet, motor uit, even gewacht (tanken + een broodje), weer aan: storing weg. Motor lampje ging vrij snel weer aan, maar de auto reed normaal (gewoon vermogen). Toen uit laten lezen, maar de lijst storingen en sensoren buiten bereik etc was best lang geworden, dus storingen gereset en verder gereden met de afspraak terug te komen als het euvel terugkwam en hopelijk zou de lijst storingen korter zijn. Bij deze! na drie maanden is de storing opeens weer terug. En nu maar 2 codes:
05213 en 09259. Beiden zijn uitlaatgastemperatuur sensor foutmeldingen. 05213 is 'uitlaatgastemperatuur sensor 3 kortsluiting met plus P145D (Onregelmatig)' en 09259 is 'uitlaatgastemperatuur sensor R1 S3 bereik / prestaties P242B'.
Mijn vragen:
1) is dit één en dezelfde temp sensor of zijn er twee sensoren die fouten geven? Als het er twee zijn, welke van de twee is de waarschijnlijke schuldige (om de kapotte te vervangen straks, en niet degene die vanwege een andere sensor een fout geeft).
2) Wat is die tweede fout? wat betekent 'R1 S3 bereik / prestaties P242B. En wat is P145D?
3) De vraag waarvan ik het antwoord waarschijnlijk al weet: dit komt eens in de drie maanden voor, maar ik besef wel dat het opeens helemaal afgelopen kan zijn met de haperende sensor, en dan gaat de noodloop niet zomaar meer weg, en ga ik waarschijnlijk meer dingen slopen door door te rijden in noodloop (DPF, cat etc). Maaaaar. Ik moet dit weekend op en neer naar Zwitserland. Met de auto... kan dat? of is de kans heel groot op verdere schade? (noot: de errors zijn weer gereset, en onderweg naar huis is het niet meer aangegaan... opzettelijk een keer gestopt en gestart, maar geen errors meer...). Ik kan in noodgeval de auto van vrienden lenen, en de Passat bij hun achterlaten...
P.S. Een zoektocht op internet met wat bezoekjes aan problemcar en het algemene VW forum lijken te wijzen naar de kabelboom eerder dan de sensor zelf als de foutmelding een onregelmatig terugkerende kortsluiting betreft. Is dat iets wat hier bekend klinkt?
Vraag
mda
Even wat advies vragen van de specialisten hier:
Passat 2006, 2.0 TDI, BMP (8v, bosch)
Het zou geen passat zijn zonder regelmatig terugkerende storingen
Het motorlampje in de dash ging branden gisteren, en dus even naar mijn favo algemene garage om het uit te laten lezen.
Het was al eerder voorgekomen (Feb als ik het mij goed herinner). Toen was ik onderweg in Dld in het weekend, dus lang mee doorgereden (ga maar eens een VW garage zoeken op zondag om 21uur...), en na zo'n 800 km ging ook de gloeispiraal teken er bij knipperen, en had ik nog maar weinig vermogen (noodloop gok ik). De auto stilgezet, motor uit, even gewacht (tanken + een broodje), weer aan: storing weg. Motor lampje ging vrij snel weer aan, maar de auto reed normaal (gewoon vermogen). Toen uit laten lezen, maar de lijst storingen en sensoren buiten bereik etc was best lang geworden, dus storingen gereset en verder gereden met de afspraak terug te komen als het euvel terugkwam en hopelijk zou de lijst storingen korter zijn. Bij deze! na drie maanden is de storing opeens weer terug. En nu maar 2 codes:
05213 en 09259. Beiden zijn uitlaatgastemperatuur sensor foutmeldingen. 05213 is 'uitlaatgastemperatuur sensor 3 kortsluiting met plus P145D (Onregelmatig)' en 09259 is 'uitlaatgastemperatuur sensor R1 S3 bereik / prestaties P242B'.
Mijn vragen:
1) is dit één en dezelfde temp sensor of zijn er twee sensoren die fouten geven? Als het er twee zijn, welke van de twee is de waarschijnlijke schuldige (om de kapotte te vervangen straks, en niet degene die vanwege een andere sensor een fout geeft).
2) Wat is die tweede fout? wat betekent 'R1 S3 bereik / prestaties P242B. En wat is P145D?
3) De vraag waarvan ik het antwoord waarschijnlijk al weet: dit komt eens in de drie maanden voor, maar ik besef wel dat het opeens helemaal afgelopen kan zijn met de haperende sensor, en dan gaat de noodloop niet zomaar meer weg, en ga ik waarschijnlijk meer dingen slopen door door te rijden in noodloop (DPF, cat etc). Maaaaar. Ik moet dit weekend op en neer naar Zwitserland. Met de auto... kan dat? of is de kans heel groot op verdere schade? (noot: de errors zijn weer gereset, en onderweg naar huis is het niet meer aangegaan... opzettelijk een keer gestopt en gestart, maar geen errors meer...). Ik kan in noodgeval de auto van vrienden lenen, en de Passat bij hun achterlaten...
P.S. Een zoektocht op internet met wat bezoekjes aan problemcar en het algemene VW forum lijken te wijzen naar de kabelboom eerder dan de sensor zelf als de foutmelding een onregelmatig terugkerende kortsluiting betreft. Is dat iets wat hier bekend klinkt?
Link naar reactie
Delen op andere sites
11 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten