Ga naar inhoud
  • 0

Storing uitlaatgas temperatuursensor 3 -> opgelost


mda

Vraag

Even wat advies vragen van de specialisten hier:

 

Passat 2006, 2.0 TDI, BMP (8v, bosch)

 

Het zou geen passat zijn zonder regelmatig terugkerende storingen :)

 

Het motorlampje in de dash ging branden gisteren, en dus even naar mijn favo algemene garage om het uit te laten lezen.

 

Het was al eerder voorgekomen (Feb als ik het mij goed herinner). Toen was ik onderweg in Dld in het weekend, dus lang mee doorgereden (ga maar eens een VW garage zoeken op zondag om 21uur...), en na zo'n 800 km ging ook de gloeispiraal teken er bij knipperen, en had ik nog maar weinig vermogen (noodloop gok ik). De auto stilgezet, motor uit, even gewacht (tanken + een broodje), weer aan: storing weg. Motor lampje ging vrij snel weer aan, maar de auto reed normaal (gewoon vermogen). Toen uit laten lezen, maar de lijst storingen en sensoren buiten bereik etc was best lang geworden, dus storingen gereset en verder gereden met de afspraak terug te komen als het euvel terugkwam en hopelijk zou de lijst storingen korter zijn. Bij deze! na drie maanden is de storing opeens weer terug. En nu maar 2 codes:

 

05213 en 09259. Beiden zijn uitlaatgastemperatuur sensor foutmeldingen. 05213 is 'uitlaatgastemperatuur sensor 3 kortsluiting met plus P145D (Onregelmatig)' en 09259 is 'uitlaatgastemperatuur sensor R1 S3 bereik / prestaties P242B'.

 

Mijn vragen:

1) is dit één en dezelfde temp sensor of zijn er twee sensoren die fouten geven? Als het er twee zijn, welke van de twee is de waarschijnlijke schuldige (om de kapotte te vervangen straks, en niet degene die vanwege een andere sensor een fout geeft).

 

2) Wat is die tweede fout? wat betekent 'R1 S3 bereik / prestaties P242B. En wat is P145D?

 

3) De vraag waarvan ik het antwoord waarschijnlijk al weet: dit komt eens in de drie maanden voor, maar ik besef wel dat het opeens helemaal afgelopen kan zijn met de haperende sensor, en dan gaat de noodloop niet zomaar meer weg, en ga ik waarschijnlijk meer dingen slopen door door te rijden in noodloop (DPF, cat etc). Maaaaar. Ik moet dit weekend op en neer naar Zwitserland. Met de auto... kan dat? of is de kans heel groot op verdere schade? (noot: de errors zijn weer gereset, en onderweg naar huis is het niet meer aangegaan... opzettelijk een keer gestopt en gestart, maar geen errors meer...). Ik kan in noodgeval de auto van vrienden lenen, en de Passat bij hun achterlaten...

 

P.S. Een zoektocht op internet met wat bezoekjes aan problemcar en het algemene VW forum lijken te wijzen naar de kabelboom eerder dan de sensor zelf als de foutmelding een onregelmatig terugkerende kortsluiting betreft. Is dat iets wat hier bekend klinkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Gaat om dezelfde sensor, namelijk die achter de DPF. Denk dat je er goed aan doet gewoon te vervangen... vandaag al de tweede klant deze week met kapot roetfilter vanwege te lang doorrijden met een DPF gerelateerde foutcode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je antwoord. Weet je toevallig ongeveer wat deze sensor kost?

 

En uiteraard zou ik het graag laten vervangen, maar dat gaat nooit meer lukken voor het weekend. Dus de vraag is: kan ik er 2000km mee rijden, en dan volgende week bij de garage afleveren, of niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedankt voor je antwoord. Weet je toevallig ongeveer wat deze sensor kost?

 

En uiteraard zou ik het graag laten vervangen, maar dat gaat nooit meer lukken voor het weekend. Dus de vraag is: kan ik er 2000km mee rijden, en dan volgende week bij de garage afleveren, of niet...

Sensor kost uit mn hoofd ca 120 euro, pin me er niet op vast...

 

Of het kan, weet je achteraf pas :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ok, dan wordt dat de eerste stap. Ik las allerlei verhalen over de temp sensor die vóór de DPF zit en waar je heel moeilijk bij kunt.

 

We zullen voor dit weekend de gok maar moeten nemen. Hij rijdt dal maanden zonder storing rond, dus grote kans dat het komende weekend de fout uberhaupt nog niet terug komt (vingers gekruisd).

 

Schat ik het goed is dat zolang er geen foutmelding is (dus geen motor symbool in de dash), dat de sensor dus normaal werkt, en dat de DPF dus ook normaal wordt geregenereerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee, dat kan ik helaas niet zelf. Maar ik ben intussen in Zwitserland, heb heeeeeeeele lange stukken duitse snelweg met 3000 tpm + gereden, en geen storing, geen melding, niks... dus voorlopig lijtk alles prima te gaan. En ik neem aan dat ie in 900km wel eens een keer regenereert toch? Of is dat minder vaak ? (ik heb daar eerlijk gezegd heel weinig gevoel voor...)

 

Als ik terug ben staat er al een afspraak bij mijn garage om dit te vervangen (sensor). Als het dan terug blijft komen, dan doen we de kabelboom...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto is goed en wel terug in NL. Storing is deze week ineens terug gekomen, en na een dag ook opeens weer weg. Dus ik ga zeker de sensor vervangen.

 

Heeft iemand voor mij een onderdeelnummer om deze te halen bij de VW dealer?

 

p.s. als ik ga zoeken kom ik uit op onderdeelnummer 03L-906-088-CE. Klopt dat (ik moet contant afrekenen voordat ze hem gaan bestellen... en het is 150e incl BTW. Dus ik wil redelijk zeker zijn dat dat de goeie is).

 

p.p.s En om jullie te helpen met het juiste onderdeelnummer te vinden, is het natuurlijk handig als ik mijn motorcode etc er bij zet: BMP, 2.0 TDI uit 2006 (DSG).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je nu eens een mailtje stuurt naar Autohaas (zie banner).. heb je meteen ook nog wat korting..

 

Dat is ook een goede. Mailtje is de deur uit naar auto haas. Eens kijken of zij deze op voorraad hebben (en of het onderdeelnummer klopt) en hoe snel ze het deze kant uit kunnen sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

*kuch* *pfoe*... zo even een oud topic afstoffen.

 

De auto reed gewoon ook met deze storing, dus heb ik het een tijdje laten zitten. Bij de APK (juni) werd de storing weer eens gewist, alleen gaf ie nu aan 'regelmatig' voor de storing. Dus de frequentie van het probleem werd erger (al merkte ik verder met het rijden niets). Dus toch maar een nieuwe sensor besteld... in juli :). Met sensor en goede moed begin Aug naar mijn garage, auto op de brug, sleutel op de oude sensor (je kan er inderdaad redelijk makkelijk bij, maar je hebt niet super veel werkruimte). Lang verhaal kort: de oude sensor wil er niet uit. WD40 nacht in laten weken: noppes. Acetyleen brander er op tot het roodgloeiend was: nope. Hoogstens 1/8 slag beweging en dan niets meer. Vaster dan vast. Dus de hele uitlaat zou er af moeten, slijpen / lassen om de oude er uit te krijgen en nieuw draad te tappen etc etc. Grrr.

Kosten zouden al weer rap omhoog gaan. Andere oplossing: Die hele DPF er af en meteen wat nieuwe software er in. Als de boel er toch af moest, dan maar meteen goed aanpakken. Door het gehannes met de gasbrander was de sensor nu echt definitief overleden, dus er moest iets gebeuren. Afgelopen weken was ik in het buitenland, dus XT motorsport had ruim de tijd om een vervangende downpipe te zoeken, de boel om te zetten en in overleg met JD wat nieuwe software te programmeren.

 

Goede keuze geweest!

1) de jongens van XT en JD weten wat ze doen.

2) hij. gaat. als. een. raket. :) Niet normaal.

3) ik weet zeker dat ik noooooit meer storingen met de druk of temp sensoren van de DPF te maken krijg.

 

Nu heb ik wet een nieuwe, ongebruikte Temp sensor in de aanbieding... :S

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden