Ga naar inhoud
  • 0

Vocht aan binnenzijde ruit,


Slingermans

Vraag

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Met deze temperatuur werkt de airco niet. Er is dan condens van de airco in de luchttoevoer die verdampt en in het interieur wordt geblazen en dat vervolgens op de koude ruiten neerslaat.

 

Een langere rit met de verwarming hoog en de achterruiten op een kier geeft al snel verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Met deze temperatuur werkt de airco niet. Er is dan condens van de airco in de luchttoevoer die verdampt en in het interieur wordt geblazen en dat vervolgens op de koude ruiten neerslaat.

 

Een langere rit met de verwarming hoog en de achterruiten op een kier geeft al snel verbetering.

 

Bedankt voor je reactie, tijdens het rijden heb ik inderdaad weinig tot geen last, het is meer als hij bvb de gehele avond/nacht stil heeft gestaan. Eergister stond er zelfs ijs aan de binnenzijde van het raam, moet wel zeggen dat de auto bij mij voor huis met de kop in de (koude)wind staat. Zoals gezegt, als ik rij en ik zet de blazers en achterruitverwarming aan dan verdampt het weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Condens op de ramen = vocht in de auto. Zo simpel is het.

Gewoon goed zoeken, er moet ergens wat zitten, en dat moet van buiten gekomen zijn.

 

Zoals gezegt, verder niets kunnen vinden, geen natte/vochtige matten of plekken, is vreemd genoeg ook alleen maar voor en achterruit.

Je neemt ook vocht mee naarbinnen als het bv heeft geregend en wat te denken sneeuw aan je zolen.

Wat Erwin aangeeft doe ik ook, verwarming op de voeten en raampje op een kier zodat condens weg kan.

5 min voor aankomst verwarming lager zetten qua temperatuur zodat de auto niet warm stil staat, anders raam op een klein kiertje zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voor- en achterruit hebben ook het eerst ijs/rijpvorming aan de buitenzijde. Die worden het eerste kouder, dus in het interieur aanwezige vocht zal daar als eerste neerslaan.

 

Dacht ik ook al aan, auto stond eerst met de voorzijde in de (koude)wind en een nacht later met de achterzijde, vochtprobleem eerst aan de binnenzijde van het voorruit en later achterruit. Het zal dus wel aan het jaargetijde liggen en ik moet er misschien even aan wennen dat mijn auto s'nachts niet meer binnen staat :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Condens op de ramen = vocht in de auto. Zo simpel is het.

Gewoon goed zoeken, er moet ergens wat zitten, en dat moet van buiten gekomen zijn.

 

Zoals gezegt, verder niets kunnen vinden, geen natte/vochtige matten of plekken, is vreemd genoeg ook alleen maar voor en achterruit.

Je neemt ook vocht mee naarbinnen als het bv heeft geregend en wat te denken sneeuw aan je zolen.

Wat Erwin aangeeft doe ik ook, verwarming op de voeten en raampje op een kier zodat condens weg kan.

5 min voor aankomst verwarming lager zetten qua temperatuur zodat de auto niet warm stil staat, anders raam op een klein kiertje zetten.

 

Hier ligt geen sneeuw :wink: . Natuurlijk neem je altijd vocht mee een auto in, het zij regen, sneeuw en natuurlijk ook je eigen vocht/damp wat op de koude ruiten zal slaan. Vond alleen vreemd dat het alleen op de voor en achterruit zat, vandaar de vraag. Heb me blijkbaar druk om niets gemaakt :embarassed: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gelukkig maar.Het zou vervelender zijn geweest als de vocht langs pakkingen en rubbersnaar binnen komt. Maargoed daar heb jij iig geen last van.

 

Bedankt, heb de auto nog maar een aantal weken en is dus allemaal nog even afwachten, voor mij persoonlijk geld dat je de auto in de eerste tijd even "eigen" maakt/word zodat je alle eigenschappen en eventuele kwalen van een auto (onder)kent. Het blijven tweedehands auto's en daar moet je altijd maar wat geluk bij/mee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb in de winter met sneeuw altijd rubber matjes erin en als je ziet hoeveel water daar soms in staat van de gesmolten sneeuw ! :shock:

Daarom tijdens die periode`s een vochtvreter achter de stoel staan.......... gewoon voor het meebreng vocht !

Niet vergeten regelmatig te legen anders wordt het nog nat op je matjes :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch blijf ik er bij dat vocht op de ramen niet normaal is. Zou dat wel zo zijn, dan zou iedereen, of althans veel meer mensen hier last van hebben en dat is niet het geval.

In alle jaren dat ik auto rij, heb ik het 1 keer gehad, en dat was toen er water in de auto terechtkwam via een deurpaneel.

 

Ik zet mijn nu auto altijd weg nadat de clima op een lekker hoge stand de auto helemaal heeft opgewarmd, en nog nooit maar een druppeltje op de ramen gehad.

 

Ga eens lange stukken rijden met de kachel aan, op een gegeven moment moet het dan ook helemaal weg zijn en niet meer terugkomen. Dan weet je zeker dat je geen probleem hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Toch blijf ik er bij dat vocht op de ramen niet normaal is. Zou dat wel zo zijn, dan zou iedereen, of althans veel meer mensen hier last van hebben en dat is niet het geval.

In alle jaren dat ik auto rij, heb ik het 1 keer gehad, en dat was toen er water in de auto terechtkwam via een deurpaneel.

 

Ik zet mijn nu auto altijd weg nadat de clima op een lekker hoge stand de auto helemaal heeft opgewarmd, en nog nooit maar een druppeltje op de ramen gehad.

 

Ga eens lange stukken rijden met de kachel aan, op een gegeven moment moet het dan ook helemaal weg zijn en niet meer terugkomen. Dan weet je zeker dat je geen probleem hebt.

 

 

Kijk eens om je heen bij koud weer, hoeveel auto's met 'steamy windows' je ziet rondrijden ...

 

 

 

... die hebben echt niet allemaal lekkages.

 

 

Mijn Sharan had er last van, de toenmalige Bora van mijn ouders en zelfs de gloedjenieuwe Up!, met name als deze een of enkele dagen stilstaat. Dan heb je met dit weer zelfs ijs aan de binnenzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de tips heren, zal dit weekend meteen even een vochtvreter aanschaffen. Heb de rubberautomatten nog steeds in de kelder liggen :embarassed: , zal ze er meteen in doen. Moet Bm-er gelijk geven, ook ik heb met mijn vorige auto's weinig tot geen last van vocht gehad, maar die "sliepen" dan ook altijd binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zal er eens op letten.

Misschien ben ik ook wel niet representatief, ik gebruik de auto elke dag en ook veel lange stukken. Auto kan dus volop drogen tijdens het rijden.

 

Dat kan het zijn, en ook hoe en mogelijk waar je de auto s'nachts/overdag wegzet. Zelf rij ik meestal korte (stads)ritjes en de auto komt dan van binnen natuurlijk nooit goed op tempratuur om alle vocht te verdrijven en zo blijf ik er mogelijk iedere dan last van houden. Zal, zoals gezegt, eens een vochtvreter aanschaffen, zal altijd iets helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

... die hebben echt niet allemaal lekkages.

 

 

Mijn Sharan had er last van, de toenmalige Bora van mijn ouders en zelfs de gloedjenieuwe Up!, met name als deze een of enkele dagen stilstaat. Dan heb je met dit weer zelfs ijs aan de binnenzijde.

 

nieuwere auto's hoeven bij dagelijks gebruik geen steamy windows te hebben. oorzaak kan dan zit in natte jas, lekkage, vieze ramen aan de binnen zijde etc. (dat is wat Reinier aangeeft en ik ben het daar helemaal mee eens, meerdere nieuwe auto's gehad en nog nooit vochtige/beslagen ramen gehad)

(daarin tegen de clio (10 jaar) die we hebben, staat heel vaak stil (3000km per jaar), is met dit weer altijd de sjaak. ondanks dat er geen lekkage is)

 

als een auto vaak stil staat of wat ouder is heb je er meer last van omdat vocht overal in gaat zitten en je dit niet met een klein ritje er uithaalt. eenmaal vocht in de auto haal je er niet snel uit, je airco gaat ook minder ontvochtigen als hij niet goed onderhouden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

... die hebben echt niet allemaal lekkages.

 

 

Mijn Sharan had er last van, de toenmalige Bora van mijn ouders en zelfs de gloedjenieuwe Up!, met name als deze een of enkele dagen stilstaat. Dan heb je met dit weer zelfs ijs aan de binnenzijde.

 

nieuwere auto's hoeven bij dagelijks gebruik geen steamy windows te hebben. oorzaak kan dan zit in natte jas, lekkage, vieze ramen aan de binnen zijde etc. (dat is wat Reinier aangeeft en ik ben het daar helemaal mee eens, meerdere nieuwe auto's gehad en nog nooit vochtige/beslagen ramen gehad)

(daarin tegen de clio (10 jaar) die we hebben, staat heel vaak stil (3000km per jaar), is met dit weer altijd de sjaak. ondanks dat er geen lekkage is)

 

als een auto vaak stil staat of wat ouder is heb je er meer last van omdat vocht overal in gaat zitten en je dit niet met een klein ritje er uithaalt. eenmaal vocht in de auto haal je er niet snel uit, je airco gaat ook minder ontvochtigen als hij niet goed onderhouden is.

 

Mijn 3BG is reeds 10 jaar oud en staat dus inderdaad ook vaker stil dan hij rijd, de vocht zal inderdaad wel een optelling van meerdere kleine oorzaken zijn in combinatie met het veel stil staan van de auto en het rijden van relatief korte stukjes. Weet na deze topic wel dat ik 1 of 2 vochtvreters aan ga schaffen, kan nooit geen kwaat lijkt me. Een ieder bedankt voor jullie reacties en input.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden