Ga naar inhoud
  • 0

EPC problemen...na forum search toch nog vragen


tomaat85

Vraag

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met het EPC lampje. Ik heb het forum doorzicht en al veel symptoom omschrijvingen met hun aanwijzingen over een mogelijke oorzaak gevonden maar ik kan nog niet goed de relatie leggen. Mijn klachten zijn dat lampje onvoorspelbaar gaat branden, dit gepaard gaat met een ernstige piep en de tekst dat ik de garage moet bezoeken. Dat gebeurt bij zowel in als uitgeschakelde CC. Als de CC in ingeschakeld valt het gaspedaal helemaal weg en blijft alleen de motor lopen, gas geven is niet meer mogelijk. Gebeurde van laatst met 160 op de linkerbaan in Belgie…geloof me dat voelt niet fijn. Wanneer de CC niet is ingeschakeld behoudt ik wel gas mogelijkheden maar erg beperkt (noodloop?) En soms helpt het wel om het contact uit te zetten en soms ook niet?

Als oorzaken zijn genoemd :de CruiseControl, de LMM, de remlichten en de remlichtschakelaar. Al dan niet in onderlinge samenhang? Vervelend is dat de klacht zich erg onbestendig voordoet en met uitlezen geen foutmelding terugkomt. Het gaspedaal is vervangen, de stekkers van de CC zijn oke (waren wel wat gecorrodeerd maar nu schoon).

Mijn vragen nu wat concreter maken:

als er zich een storing heeft voorgedaan, is die dan met vag-com altijd terug te vinden, of alleen als de storing zich feitelijk voordoet?

Als de fout in de CC zit, wat dan te doen?

Als de remlichten het “ gewoon” doen, zijn dan schakelaar en de lampen dan uit te sluiten?

Graag jullie kundige hulp gevraagd…het is wel een oud beestje (2000 V6 4motion TT☺) maar het blijft een feestje om in te rijden…en dat wil ik nog ff volhouden.

Aanvullend kan ik nog zeggen dat ik recent lekkage heb gehad achter de bijrijders stoel en dat is opgelost door het rubber van het interieurfilterhuis te vervangen (leve t forum☺) maar zoals gezegd, de stekkerkast is droog…

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Johan, dank voor je reactie...is het dan noodzakelijk dat de stroring zich ook op dat moment voordoet? of moet je net zolang rijden totdat de storing zich voor gaat doen? Soms is het zo n.l. dat de storing zich maanden niet laat zien..In heb gezien dat er kleine apparaatjes op de markt zijn om stroring uit te lezen...is dat wat en is dat dan wat om gewoon aan de auto te hangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat Johan bedoelt is de auto rijdend uitlezen, niet op foutcodes maar in real-time de meetwaarden van diverse sensoren bekijken. Een storing komt namelijk doordat de computer v/d auto een meetwaarde binnenkrijgt die afwijkt tov de grenswaarden waar betreffende meting tussen moet liggen. Je moet die meetwaarden dus bekijken, al rijdend, zodat je veroorzaker vind. Dan kun je gerichter zoeken waar de fout ontstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vdub, dank voor je reactie..volgende week gaat ie mee naar de garage. Gaspedaal is reeds vervangen...motor ECU ga ik doorgeven. Vraagje nog nu t topic toch nog leeft, kan je meten dat de LMM kapot is ? Of beter vervangen (auto is 12 jaar:)) en dan ook gelijk de remlichtschakelaar vervangen? Zoals gezegd voor de rest blijft t een feestje om in te rijden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal...een update gevolgd door een vervolg vraag...Het blijkt dat de stekker van de kabelboom waaraan de CC zit helemaal gecorrodeerd is en een palletje is afgebroken...(in de zwarte door die in de motorruimte is geplaatst...Er moet een waarschijnlijk nieuwe stekker aan..iemand een tip of advies..is dat sowieso te koop? of wordt het een sloop stekker en een hele zware soldeer klus? dus als iemand me kan adviseren of iets, heel graag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet welke stekker het is, maar van veel stekkers kun je de pinntjes eruit halen met een speciaal tangetje. Je kunt dan een andere lege stekker kopen bij de dealer of een afgeknipte op de sloop. Dan kun je de pinnetjes er weer in duwen. Wel opschrijven hoe de kleuren zitten voordat je hem losneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allen, een kleine up-date en toch nog een vervolgvraag. Alle pinnetjes uit de stekker zijn/worden vandaag vervangen en de stekker is dus straks weer als nieuw. Ik zag op het forum ook deze post: viewtopic.php?f=159&t=42618 over het CC stuurapparaat. Alleen zit hij niet achter het dashbord kastje. Iemand een idee waar dan wel? Ik wil deze gelijk laten beoordelen n.l. dan hebben we alles maar gehad he? Alvast bedankt weer voor de reactie's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vdub, thnx man voor je reactie...het gaspedaal is ook al eerder vervangen, dat is inderdaad een electronisch " ding" met alleen stekkers en geen kabel. Oke, geen aparte stuurdoos aan te wijzen als schuldige dus..jammer maar ook wel weer fijn. Overigens staat de auto nog bij de garage, niet alle geleverde onderdelen waren de juiste en ook niet compleet....Maar goed, dat overleef ik wel. Als die t over 2 weken maar doet, dan mag ik weer naar de sneeuw:) Goed, Ik zet me geld dus dan op deze stekkeroperatie...Iedereen nogmaals bedankt voor t meedenken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn een paar voorwaarden waar de auto aan moet voldoen wil de CC werken, dat is een werkende koppelingsschakelaar(bij handbak), een werkende remlichtschakelaar, een werkende CC schakelaar en geen storingen in het motormanagement aan ABS etc en de snelheid moet boven de 30kmh liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een up-date over mijn EPC problemen..beide stekkers (vader en moeder) zijn compleet vervangen door nieuwe. Dus knippen en solderen..voorwaar geen makkelijke klus. Alles werkt weer als een zonnetje. Ik heb nog geen echt lange stukken op de CC gereden maar tot nu toe is alles goed werkend. Dus, ik ben weer blij:). Iedereen die met met heeft meegedacht, dank daarvoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden