Ga naar inhoud
  • 0

Motorproblemen AJM


booze_

Vraag

Hallo,

 

Mijn Passat heeft de laatste weken een probleem, het is begonnen met een verhoogd dieselverbruik om onverklaarbare reden en het wel erg snel warm worden van de motor, de temperatuur van het koelwater staat nu binnen 5 minuten op 90 graden bij koude motor. Verder lijkt de motor gewoonweg niet lekker te lopen, hij "verslikt"zich af en toe, en ik heb het gevoel dat ik vermogen mis, ook ligt hij nogal te schudden bij stationair, alle zaken bij warme motor.

 

Hierdoor ben ik eens wat vaker een blik onder de kap gaan werpen. waarbij mij opviel dat de druk in het koelsysteem de ene keer normaal blijft (wel druk, maar slangen nog in te knijpen), en de andere keer ontzettend oploopt. Als de druk hoog is, zijn de koelslangen bijna niet meer in te knijpen. Het koelsysteem wordt wel geheel warm, dus ook de slangen aan de radiateur waardoor een kapotte waterpomp niet het probleem lijkt, de thermostaat is 10 maanden geleden vervangen, samen met de distributie en waterpomp. Verder hoor ik eigenlijk steeds meer lucht suizen door de kachelradiateur, ontluchten van de kachelradiateur maakt geen enkel verschil.

 

Ik verlies geen koelvloeistof, maar wellicht komt dat doordat ik vanaf het constateren van de wel erg harde koelslangen niet meer boven de 1800 toeren ben geweest en snelwegen mijdt en dus het blok zo min mogelijk belast. Een stukje snelweg sukkelen met 100Km/u resulteert in een stabiele temperatuur van 90 graden maar een clima die me buiten probeert te stoken, waar dat vandaan komt is me nog een raadsel..

 

Gezien het bouwjaar en de motorcode, kan ik dan eigenlijk nog maar 1 conclusie trekken, en dat is dat na 360000 kilometer ook de koppakking van mijn AJM de geest heeft gegeven. Ik ben me er van bewust dat ik op deze manier nog veel meer kapot kan rijden, echter heb ik geen keuze, onze Passat is de enige auto bij ons, en aangezien we in een dorp wonen ben ik zeer afhankelijk van mijn vervoer.

 

Nu ben ik mijn opties aan het bekijken, en zit te denken aan een ruilmotor met behoorlijk minder kilometers, met name ook doordat het gehele blok al 360000 kilometers heeft gedraaid, en ik het daarom zonde vind om in dit blok nog veel geld te investeren, ik merk gewoon aan het hele blok dat hij veel gelopen heeft (slechter starten bij strenge vorst als voorheen, roeten bij doortrekken enzovoorts). De rest van de auto bevalt nog altijd goed, en het vervangen van de gehele auto is duurder dan deze repareren, plus dat ik dan weer niet weet wat ik heb. Aan deze auto is ondertussen zoveel vervangen en gespoten dat ik voor een redelijk bedrag bijna onmogelijk een ander exemplaar kan vinden die er net zo netjes uitziet met ongeveer dezelfde opties, als ik uberhaupt mezelf weer een VW kan permiteren, ze zijn gewoonweg duurder in aanschaf dan de gemiddelde fransoos :(

 

Ik heb een bedrijf gevonden die 3 motoren van het type AJM op voorraad heeft, allen met een kilometerstand variërend van 105000 tot 130000.

 

1: Wat is een gangbare prijs voor een 2e hands blok?

2: Waar moet ik op letten?

3: Wat gebeurd er met mijn chip, die blijft toch behouden als ik de computer niet vervang?

4: Bij plaatsing zou ik de volgende dingen meteen laten meepakken: Distributieriem, span+looprollen, waterpomp, thermostaat, uiteraard de olie en het filter, de koelvloeistof, en goed controleren of de keerringen nog allemaal in takt zijn. Vergeet ik dan nog dingen?

5: Welke alternatieve motortypen zouden kunnen, bij voorkeur ZONDER aanpassingen?

6: De gemodificeerde AJM, vanaf bouwjaar 2001, kan deze zomaar in de mijne gelepeld worden, of zit er meer verschil tussen bouwjaar 02-2000 en vanaf 2001 als alleen het oplossen van de zwakke koppakking??

 

Stel dat ik niet voor een andere motor ga, wat zijn dan reële kosten voor vervanging van de koppakking? Volgens de monteur zou er in kosten niet al te veel verschil in zitten, terwijl ik bij vervanging van het blok wel een blok krijg wat een stuk frisser is dan het huidige, plus dat ik enkele duren dingen zoals bijvoorbeeld de injectoren uit het oude blok "op de plank" kan leggen voor het geval die nog ooit stuk gaan.

 

Het zou fijn zijn als iemand me een beetje kan helpen met deze vragen,

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

+1. Het is een puist werk, ik heb hem bij 325.000 gehad. Maar hij rijdt weer als een zonnetje! Voor het mooi gelijk -ff- een nieuwe distributieset (als je het zelf doet tenminste).

 

Kosten zijn aan materiaal geloof ik 250 euro? Voor kop-, inlaat-, turbo, uitlaat- en klepdekselpakking, distributieset, kopbouten, waterpomp e.a.

 

Succes!

 

ow... over dat werk: het meeste werk zit hem in het losmaken van alle slangetjes, kabeltjes, front enzovoorts. Zou je dat alleen al zelf doen scheelt het al. Reken maar uit: bijvoorbeeld 8 uur werk x 55/60 euro....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas, ik heb de ruimte en vooral de tijd niet om er zelf aan te beginnen, plus dat er naar aanleiding van deze problemen (in opdracht van mijn wederhelft) even verder gekeken is naar de rest van de auto, ook om het feit dat de keuring er aan komt. Daar werd ik eigenlijk niet zo vrolijk van, en dat is een understatement...

 

Het volgende mankeert er aan:

* Homokineet links + rechts luidruchtig in de bochten (was bekend, geen apk punt, maar raadzaam)

* Olie lekkage EGR (was bekend, geen apk punt, maar raadzaam)

* Olielekkage onderzijde bakkant (was niet bekend)

* Remblokken achter op (was niet bekend, apk punt)

* 2 banden (was niet bekend, apk punt)

* Uitlaatdemper achter matig, maar gelukkig nog niet stuk (was niet bekend, nog geen apk punt)

* Airbag bestuurder melding (was bekend, sleepring stuk, geen apk punt)

 

Ik heb dit laten bekijken door 2 monteurs, een die af en toe een klusje voor me doet (tegen een vriendelijk prijsje) en een van de garage waar mijn schoonvader werkt. Beiden komen ook nog met de opmerking dat het 2 Massa vliegwiel wel eens stuk kon zijn. Mijn reactie: "WAAAAAT? Die is 70000 km geleden vervangen??" Maar als ik eerlijk ben, voel ik dezelfde trillingen inderdaad weer met optrekken, alleen zijn deze koppelingsplaten echter nog niet zo ver versleten als de oude set, waardoor er totaal geen slip is. Ook waarschuwden zij mij voor het inhouden na het overschakelen (was al bekend, het bekende kabelboompje in de kop)

 

Verder weet ik zelf ook nog wat mankementjes die de werking van de auto niet beïnvloeden, maar me wel irriteren ondertussen.

 

Jullie zullen begrijpen dat gezien de geringe dagwaarde van de auto en de stiekem lange lijst gebreken, wij het geen verstandige investering vinden om deze auto (weer) op te lappen, zeker niet omdat we al zo lang als we deze auto hebben regelmatig erg diep in de buidel hebben moeten tasten om de auto weer in orde te maken, met als gevolg dat er enkele zaken al enige tijd aan vervanging toe zijn (de bekende zaken dus). Als ik dan van 2 onafhankelijke monteurs de melding krijg dat het vliegwiel wel eens stuk zou kunnen zijn, houdt ik er mee op, die reparatie spande de kroon qua kosten, en is eigenlijk net zo duur als de hele auto waard is.

 

Wij gaan dus afscheid nemen van onze Passat, wat ik erg jammer vind, aangezien de auto toch wel erg lekker rijdt, en er aan de buitenkant weinig mankeert. Tenminste, tot donderdag ochtend, toen bleek ook nog eens dat er weer eens een stel vandalen in onze straat had huisgehouden, resultaat voor zover ik weet: bij 5 auto's kapotte spiegels, waaronder dus mijn bijrijder spiegel. Gelukkig heb ik een Volkswagen, dus de spiegelkap klemmetjes zijn weliswaar stuk, maar de rest van de spiegel gelukkig niet. Gezien de krassen op mijn portier, hebben ze meerdere pogingen ondernomen de spiegel er vanaf te krijgen. Geschatte schade: 500 euro voornamelijk spuitwerk, dus tot zover mijn goede inruilwaarde op de looks :( :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden