Ga naar inhoud
  • 0

Minder turbodruk


hemumasa

Vraag

Hallo,

 

Na het inbouwen van een nieuw blok ben ik nu mijn auto aan het inrijden maar heb nog steeds maar 0,4 bar turbodruk. G-force gaf aan dat het beter is de auto eerst in te rijden en dan pas de storing te gaan zoeken.

 

Aan de ene kant kan ik dat wel begrijpen want om die storing te zoeken zal je de auto toch een paar x op zijn staart moeten trappen om te kijken of het euvel verholpen is. Aan de andere kant kan ik gewoon niet wachten om die turbo in je rug te voelen. Aangezien ik altijd een 115 pk tdi heb gereden heb ik geen vergelijkingsmateriaal.

 

Voordat mijn motor in de soep liep had ik dit euvel ook waarop ik een nieuwe N75(F) klep had besteld. Voordat deze binnen was, was mijn motor al overleden... Nu heb ik deze klep vervangen, het is iets beter maar rijdt nog steeds niet hoe hij moet gaan...

 

De auto is uitgelezen maar alles was ok! LMM is goed en de Turbo is ook goed want de drukmeter gaf, bij het afklemmen van een luchtslang bij de wastegate, 1,5 tot 2 bar aan...

 

Heb op deze site en de www.passat3b.de gelezen dat het pop-off ventiel van RS6 dit probleem zou kunnen oplossen. Heb deze nu ook besteld en kijk of dat het misschien kan zijn.

 

Hebben jullie nog andere opties?

 

Gr. Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Ow ja dat klopt die RICA chip, daardoor is mijn oude blok kapot gegaan... :wink: Ik rij wel ff langs JD...

 

Dat heb je mij niet horen zeggen, maar een tuner kan veel beter zien wat er mis is als ie ermee rijd dan wij dat kunnen en om mijn part ga je ermee naar Rica, daar is die chip tenslotte van.. vergeet niet dat er in de chip staat geprogrammeerd hoeveel druk de turbo moet leveren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat de Chip niet geprogrammeerd is op 0,4 bar.....hij heeft altijd 1,2 bar gehad....Het lijkt me sterk dat de programmatuur verloopt.

 

Zoals ik al eerder schreef, wilde de tuner(G-force) wachten tot mijn wagen was ingereden maar ik wil op dit forum vragen of iemand een ander idee heeft omdat ik eigenlijk niet kan wachten...

 

Als het kleine handelingen zijn(N75 of pop-off) die relatief weinig kosten, kan ik die zelf doen. Vandaar mijn vraag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zolang je niet het volle vermogen vraagt zal de druk ook niet echt groot worden. Ik zou de motor eerst inrijden en dan verderkijken naar de maximale druk. Die druk is trouwens maar een relatief begrip, bij koud weer zal de max. druk lager liggen dan bij warm(er) weer, dit ivm de hoeveelheid O2 per volume-eenheid. D'r is bij koud weer minder druk nodig om hetzelfde resultaat te bereiken.

 

Wat voor DV zit er nu op dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@comfortcruiser;

 

De Turbo is goed gezien de druk bij een afgesloten slang van 1,5 tot 2 bar...Thnx!

 

@DM

Thnx voor je opmerking.

 

Tijdens het inrijden trap ik hem af en toe(vanaf 100 tot 160 vol in, in de 5e versnelling) en laat dan weer het gas los. Ik vraag dan wel gewoon om vol vermogen maar je hoort gewoon een druk in je rug te voelen( je weet waar ik het over heb) maar het gaat allemaal zo geleidelijk..als een 125pk :cry:

Je geeft de tuner dus gelijk door hem eerst in te rijden. Kan eigenlijk niet wachten DM.

 

Weet niet welke DV erop zit, waaraan kan ik dat zien? Je gaf in andere topics al aan dat het er 1 moest zijn van een Audi TT; 710N?

 

Probeer bij binnenkomst van mijn RS6 Pop-off eerst die te vervangen.

 

Gr. Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik neem aan dat de RS6 geen pop-off / blow off is maar een closed loop DV die alle lucht terugvoert naar de luchtinlaat. Een blow-off is niet goed (tijdelijk rijk lopen van motor).

 

Ik heb een jaar lopen prutsen aan de K04 setup met van alles en nog wat, het beste is om te beginnen met de setup die nodig is en vandaaruit verder te gaan. Dus een normale closed loop DV (TT 710N), N75C of F enz. Check ook goed de vacuum leidingen. Zit de N75 wel goed? (lange aansluiting in de luchtinlaat etc.). Hoe loopt de motor stationair?

 

Probeer anders eens het volle vermogen in de 3de versnelling (motor goed warm) zo rond de 3000 toeren en verder, wat doet de druk dan? 0,4 bar is iid wel laag terwijl de turbo zonder aansturing wel 1,2 bar haalt.

 

Nummer 710N of een andere staat op de DV, als deze orgineel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo DM en Turbo Variant,

 

Thnx voor de reacties; hier kan ik wat mee!

 

De N75 klep is een C-uitvoering. Heb voor de RS6 DV gekozen omdat deze de hemel wordt ingeprezen op de www.passat3b.de site en dan eigenlijk i.c.m de N75 J uitvoering (N75 zit goed aangesloten hoor, DM)

 

Het zou nu dus zomaar kunnen dat de druk niet wordt vastgehouden door een lekkende DV...maar ik hoor het niet; alleen een beetje gefluit verder niets.

 

Vanaf 3000 toeren en vol gas; hierbij is mijn druk 0,4 bar. Stationair loopt hij juist heel netjes..

 

Gr. Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De N75J hoort niet in de geadviseerde setup en kan zorgen voor een grote druk overshoot waardoor je druk geknepen wordt ("limp" mode) door de ECU.

 

Heb je toevallig een link met het betreffende topic over de RS6 DV?

 

De huidige kan ook vastzitten in de open toestand waardoor de druk nooit kan opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat kan wel kloppen van de overboost toch geven die duitsers de voorkeur aan de J versie. Ze geven dan aan meer koppel onderin te krijgen...

 

Heb zoveel topics gelezen op die passat3b site en heb nog zitten zoeken naar die bepaalde topic over de RS6 DV, maar kon hem niet meer vinden; sorry DM.

 

Als hij in open toestand vastzit, kan hij dan toch nog 0,4 bar opbouwen?

 

@ Vdub; G-force had een turbodrukmeter aangesloten en was met mij gaan rijden met een pc op zijn schoot. Bij het uitlezen kwamen echt geen foute waardes naar boven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De J versie icm een K04 is niet goed (ik weet er alles van), wellicht wel met een K03 maar da's een heel ander verhaal.

 

D'r is altijd wel wat luchtweerstand in het circuit bij een open DV waardoor er wel wat druk kan worden opgebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alleen een turbometer zegt ook al een boel maar icm vag-com zegt het idd meer. Als je dan toch gaat loggen zou ik wat andere blokken nemen:

-Setje blok 2, 20 en 31

-Uitlezen blok 32

 

Blokken 20 en 31 geven aan hoe je motor loopt mbt retard timing en lambda (AFR). 32 geeft info over mogelijke problemen als lmm, turbolek etc.

 

Een log doe je normaal in de 3de versnelling vanaf 2000 toeren tot aan de rode streep (6500). Plankgas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@DM

 

Heb nu een DV710N gemonteerd maar nog steeds geen druk in je rug. Het kan natuurlijk zomaar een scheurtje in/of een lekkende slang zijn waardoor het zijn druk niet kan opbouwen. Hoe zou ik dat kunnen testen? Ik word er een beetje gestoord van......

 

Je gaf aan dat een J-versie niet goed is i.c.m een K04. Welke zal ik dan moeten nemen en kan je me dan het artikelnr. doorgeven? Heb nu de C versie. Misschien de H?

 

Ik heb mijn wagen nu niet nog eens laten uitlezen. Zijn jullie ook op de Meeting in De Meern op 14 april?

 

Ik hoor het wel. In ieder geval thnx voor de tips!

 

Gr. Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De C versie moet genoeg zijn, heb ik nu ook. Als je de wastegate / N75 afknijpt heb je wel boost, toch?

 

Je kunt de N75 die je nu hebt doormeten, d'r moet ongeveer 20-30 Ohm meetbaar zijn.

 

Je hebt vag-com? Block 114 of 118 meet ook de N75 duty cycle, dit is het percentage van een tijdseenheid dat de N75 geactueerd wordt (boost kan opbouwen). In ruststand van de N75 kan de turbodruk de wastgate bereiken. Dit laatste is tevens een safety mocht de N75 het begeven, dan krijg je nooit overboost situaties.

 

Een ander punt kan zijn dat de programmatuur toch niet in orde is en domweg niet meer boost vraagt. 0,4 bar is nl. ongeveer standaard boost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat klopt; als ik de wastegate afknijp heb ik een boost ja. Deze liep door tot 1,5 tot 2 bar.

 

Ik heb geen VAG com daarvoor moet ik naar G-force in Zoetermeer maar hij wil liever dat ik mijn wagen eerst inrij voordat hij eraan begint...

Dit mbt de volgas testritten.

 

Kan de programmatuur dan teruglopen of kapot zijn? Maar ik dacht dat 0,8 standaard turbodruk was?

 

Heb jij dan ook een K04? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen en pk's?

 

In ieder geval bedankt, DM. Je bent ckr niet aanwezig op 14 april?

 

Grtz Henk (hemumasa)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De programmatuur kan niet teruglopen oid, 0,8 bar is een gechipte turbodruk, niet een standaard turbodruk.

 

Ik heb idd een k04 sinds 1,5 jaar maar weet niet hoeveel pk's erin zitten, maar het voelt wel lekker.

 

Ik ben er niet op de 14de. D'r is hier al een meeting geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden