Ga naar inhoud
  • 0

90 dB begrenzing Passat B7 3AA ?


PsY

Vraag

Gisteren wist een collega op het werk mij te vertellen dat hij gefrustreerd geraakte door de 90dB begrenzing van zijn audio-installatie..

Hierop kwam er bij mij onmiddellijk de reactie dat het lijkt dat de RNS315 (met Volkswagen Sound Pack) in mijn Passat B7 3AA misschien ook wel eens begrensd kon zijn vermits er vanaf volumewaarde 23 tot 30 echt geen verschil meer blijkt te zijn.

 

Heb dit dan eens getest met m'n phone-decibel-applicatie en inderdaad.. op maximaal volume zowel via aux, cd als radio komen de waardes amper boven de 90dB uit!!

 

Ik weet dat 90dB reeds kantje boordje is om je gehoor niet te beschadigen, maar mis regelmatig toch dat beetje extra volume als er nog eens een knalplaat aan het spelen is..

 

Heeft iemand hier al van gehoord? Want online vind ik hier niet onmiddellijk iets (duidelijk) van terug..en zoja..valt dit te omzeilen?!

*fingers crossed*

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ze erover hebben nagedacht is 90dB heel veel. Hebben ze dat niet dan mis je inderdaad iets want dan kun je geen fatsoenlijke pieken maken. dB alleen zegt niet zoveel. Er moet altijd achter staan waar die dB op gebaseerd is. Daarbij, als ze echt op dB's in de auto begrenzen dan moet er ergens een microfoon zitten die dat meet. Haal die ertussen uit en hij meet niks meer en kan dus ook niet begrenzen. Hij kan ook op output signaal begrenzen wat ik eerder verwacht. Dan kun je het denk ik alleen softwarematig uit zetten (als dat al mogelijk is). Alleen slaat die 90dB dan nergens meer op. Je uitgangssignaal zegt namelijk niks over het aantal dB's wat je uit je luidspreker kan halen.

 

Overigens werkt een volumeknop logaritmisch. Het klopt wel dat het laatste beetje niet zoveel meer doet. Ik schat eerder in dat er een vermogensbegrenzer is om je luidsprekers goed te houden als er al een begrenzer in zit. In de commercie geven ze doorgaans niet zoveel om gehoor. Elke dag in je auto met 90dB, dan gaat de boel in je oor ook wel goed stuk uiteindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

denk ook dat het gewoon een vermogens begrenzing is die vooraf door vw is ingesteld ten behoud van de speakers. anders zou je te vaak in de garantie tijd nieuwe speakers nodig hebben. dus wat heb je liever, dat de buren je de straat in horen rijden of defecte speakers en trommelvliezen :?

 

wil je het missende toevoegen dan zou ik meer denken aan een verbetering van de speakers, sub en of een extra versterker. voor een beter geluid zou ik meer denken aan dynaudio systeem... maar dat is niet harder, maar heeft gewoon een betere verdeling in hoog, midden en laag bereik.

 

wil je allen in laag bereik wat meer power, actieve sub. (werkt goed op een rns, want mijn broer heeft dit ook op zijn rns 315)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aan speciale uitbreidingen zit ik nog niet te denken, betreft namelijk een leasingwagen.

Had speciaal dat Volkswagen Sound Pack als optie genomen (10boxen, 8-kanaalsversterker en max 300watt) in de hoop dat deze wel de nodige kracht zou geven.

De buren moeten inderdaad niet uit hun bed daveren, maar had er toch echt wel iets meer van verwacht.

 

Zou er ergens een manier zijn om er toch ergens iets meer uit te krijgen zonder daarvoor nieuwe boxen en versterkers te moeten aankopen?

(softwarematige aanpassing/ of is er toch ergens een microfoontje dat kan afgedekt of afgesloten worden?/...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
90 db whahahahaahahahhahaah ik zit rond 150 db te knallen :mrgreen:

 

We eens laten meten met een gecalibreerde geluidmeter ?

 

Men zegt dat een straalmotor op 2m afstand ongeveer op 130dB uitkomt.

Lijkt me sterk dat je dan met 150dB iets kunt horen (na 10 minuten dan, dan is je trommelvlies gescheurd...)

 

Ter info:

Bij 80dB ligt ongeveer de gehoorschade grens (bij regelmatige belasting). En moet je van de ARBO een gehoorbescherming dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
90 db whahahahaahahahhahaah ik zit rond 150 db te knallen :mrgreen:

 

Als dat echt zo is heb jij niks meer in je oren zitten. Dat is behoorlijk ver boven de pijngrens en zou er voor moeten zorgen dat binnen een paar minuten je hele slakkenhuis aan gort is. Dan hoor je dus echt helemaal niks meer behalve misschien een blijvende pieptoon. Misschien is je geluidsmeter niet gekalibreerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Appi je haalt toch meer dan 150 db denk ik, ik speelde al 137 met mijn 2 250 watt woofertjes vroeger ( in de passat nu zullen ze wel minder presteren omdat de auto groter is ) ik weet dat je daar vlug aanzit en dat het vanaf 140 moeilijk wordt om hoger te geraken , maar dan nog, er zit wel een monster install in bij u. Maar 90db begrenzing :bash:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
90 db whahahahaahahahhahaah ik zit rond 150 db te knallen :mrgreen:

 

We eens laten meten met een gecalibreerde geluidmeter ?

 

Men zegt dat een straalmotor op 2m afstand ongeveer op 130dB uitkomt.

Lijkt me sterk dat je dan met 150dB iets kunt horen (na 10 minuten dan, dan is je trommelvlies gescheurd...)

 

Ter info:

Bij 80dB ligt ongeveer de gehoorschade grens (bij regelmatige belasting). En moet je van de ARBO een gehoorbescherming dragen.

 

 

Die uitleg verklaard wel veel waarom men mij soms 3 tot 4 maal iets moet vragen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mja, toch de tip om je geluidsmeter maar te kalibreren.... Of een echte geluidsmeter te gebruiken (en te kalibreren).

 

Waardes zijn gemeten met gekalibreerd materiaal dat gebruikt wordt tijdens wedstrijden van db drag en sound quality :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik lees het al, Wim je hebt nog nooit bij appi in de auto gezeten.. het zou mij echt niet verbazen als hij er overheen komt!

 

Qua geluid zou ik dat ook niet willen. Ik zie in mijn beroep genoeg mensen die gehoorschade opgelopen hebben in een werkplaats :( .

En inderdaad je merkt het pas als je A) ouder wordt en B) het te laat is. Verder mag je van mij doen en laten wat je wilt maar qua niveau geloof ik het niet zo. Dwz dat je dan kan luisteren naar muziek en niet je oren opblazen....

 

Verder (voor de technici):

Het maakt ook wel uit in wat voor "weging" je meet. In principe worden meetwaarden altijd A-gewogen weergegeven, je spreekt dan pas van dB(A)'s.

Kalibreren moet je over de gehele (spectrale) bandbreedte. Kan best zijn dat je op één frequentie een afwijking hebt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geluidsmeters worden vrijwel altijd op 1 frequentie gekalibreerd. Namelijk 1Khz omdat die altijd hetzelfde is bij elke weging. De ijking van de apparatuur wordt wel over de gehele bandbreedte gedaan. Zo weet het apparaat hoeveel correctie er per frequentieband toegepast moet worden als je op 1 frequentie gaat kalibreren. Als het dB(A) zou zijn zou het helemaal hyper zijn. dB(A) is namelijk een weging waarbij er vooral in het laagfrequent heel erg veel vanaf getrokken wordt.

 

En die 150 dB, wees blij dat het vrijwel onmogelijk is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mja ik zie nergens hoe ze aan die waardes komen. Staan alleen een paar cijfertjes telkens. Zegt helemaal niks. Zelfs SPL zegt niks als er niet bij staat waar het aan gerefereerd is. Leuk rekensommetje ervoor en je kunt alles maken natuurlijk. dB is niks meer dan een rekenuitkomst die is gerefereerd aan een bepaalde druk.

 

Kijk is naar dat laatste filmpje. Dat kan niet eens bij de 150 dB in de buurt komen aangezien er mensen in die auto zitten. Die zouden aan het eind dan stokdoof moeten zijn en helse pijn moeten hebben. Of een lekkere piep in je oren die nooit meer weg gaat. Ik ken vanuit mijn werk gevallen die zelfmoord hebben gepleegd omdat ze een constante, dag en nacht, keiharde piep in hun oren hadden omdat ze zo stom zijn geweest om een vuurwerkbom te maken.

 

Maar laten we de discussie stoppen want volgens mij hebben we het over verschillende notaties van dB's. Een wetenschappelijke en een andere.... En het ging in eerste instantie ook heel ergens anders over. Het geluidssysteem in een B7 3AA.

 

Nog even daarover. Zit er niet ergens een switch achterop? Op de radio of op de versterker? Ergens verstopt. Ik weet niet hoe ze dat doen in de audio wereld voor auto's maar bij Pro Audio zitten de switches nagenoeg altijd achterop als er dit soort begrenzers op zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar laten we de discussie stoppen want volgens mij hebben we het over verschillende notaties van dB's. Een wetenschappelijke en een andere.... En het ging in eerste instantie ook heel ergens anders over. Het geluidssysteem in een B7 3AA.

 

Vind het wel frappand dat je autoruit zo hen en weer gaat door het drukverschil maar je trommelvlies niet acuut scheurt.

Ben wel benieuwd naar de uitleg daarvan ...

 

Eentje voor Adam en Jamie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, Ik hoor graag goeie muziek in de auto, maar dit kan je geen muziek noemen.

 

Je kan dit beschouwen als het tunen van een wagen.

Wanneer je een wagen met standaard 100pk wat opfokt, heb je er één met 150pk met heel wat meer koppel. Je hebt in die wagen een standaard stereo installatie en wil je wat meer dan koop je bv de dynaudio optie....prachtige muziek, in een niet onaardige snelle wagen.

 

Overdrijf je met de tuning en haal je 200pk uit diezelfde motor dan is de kan groot dat je de motor stuk rijdt. Overdrijf je ook met de audio-installatie dan is de kan zeeeeer groot dat ook je rooie oortje er aan kapot gaan.

 

Nee, geef mij dan maar de dynaudio in een standaard wagen, misschien getuned, maar misschien ook niet....

 

Just my 2ct....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nog even daarover. Zit er niet ergens een switch achterop? Op de radio of op de versterker? Ergens verstopt. Ik weet niet hoe ze dat doen in de audio wereld voor auto's maar bij Pro Audio zitten de switches nagenoeg altijd achterop als er dit soort begrenzers op zitten.

 

Geen idee, heb hem er zelf nog niet uigehaald maar wil dit gerust wel eens bekijken hoewel ik er voor vrees..

Tenzij iemand de RNS315 er zelf al eens heeft uitgehaald om er een blik op te werpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden