Ga naar inhoud
  • 0

(Opgelost) OEM xenon automatische niveauregeling werkt niet


Bezoeker123

Vraag

Hallo, een vraagje

 

Ik heb origineel xenon in de Passat zitten.

 

Nu lijkt de automatische niveauregeling niet meer te werken; als ik over een drempel rijd dan gaat de lichtbundel mee omhoog terwijl deze zichzelf behoort te corrigeren dwz. vlak te houden. Met uit/aan zetten van de motor, worden de nulpositie wel getest en bewegen de lampen wel naar beneden en weer omhoog.

 

Deze vanavond uit laten lezen bij Maurice in Numansdorp en de sensorwaarde van de achteras sensor was te laag : deze was rond 1,2 volt. (originele sportline veren zijn onlangs vervangen door Eibachjes) Na het steuntje op de achteras wat te hebben verbogen (Module 55 xenon range - bron Gerrit Speek) lag deze waarde rond de 2,5 V. Na wat aan de trekhaak te hebben gehangen leek de lichtbundel zichzelf te corrigeren.

 

Op weg naar huis was er echter nog steeds bar weinig te merken van de automatische niveauregeling. Tegenliggers verblinden vind ik niet echt sympathiek... :shock:

 

Wat denken jullie, hoe kunnen we nu testen waar het aan ligt? Iemand ervaring met dit euvel? Uitlezen gaf geen foutcodes. Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hangt een beetje van de drempel af, maar een drempel is wel voldoende om de lichtbundel te corrigeren.

 

Ik heb hetzelfde euvel gehad nadat de achterste wieldraagarm na een schade vervangen was. Symptoom was toen dat de koplampen na de initialisatie-lichtshow niet ver genoeg omhoog kwamen, zeg maar 5 meter asfalt verlicht door de koplampen. Toen bleek dat het 'hendeltje' van de sensor verkeerd om gemonteerd was, wist de monteur mij te vertellen.

 

Ik vermoed dat er dus iets verkeer gemonteerd is. Als je goed zoekt op het forum is er misschien nog wel een plaatje uit ETKA van de positie van de sensor te vinden.

Iets verbuigen kan natuurlijk nooit de echt de oplossing zijn in een meet-systeem wat eenmaal goed is ingesteld. Nu is in iedere geval de hoogte-instelling niet juist, als alles wel goed gemonteerd zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij is er anders dan nieuwe veren eronder zetten niets aangepast of gerepareerd op dat punt aan de auto. Volgens mij liggen de Eibach ook niet heel veel lager dan normale sportline veren.

 

Corrigeren voor extra gewicht in de auto doet'ie volgens mij wel, maar het in milliseconden bijsturen van de lichtbundel bij drempels niet. Gevolg is een onrustig lichtbeeld, terwijl dat volgens mij (naar beperkte ervaring uit verleden) veel meer 'gedempt' moet zijn voor schommelingen.

 

Kan het zijn dat de stuurmotortjes verouderen en daardoor minder snel reageren? Iemand ervaring hiermee?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik moest mijn koplampen ook calibreren nadat ik koniset eronder had gekregen. Ik heb toen krik onder de trekhaak gezet om sensor in juiste bereik te krijgen en heb deze niet aangepast of verbogen.

 

Koplampen moeten met vagcom in nulstand gezet worden en dat kan alleen als zowel assensor voorzijde en achterzijde binnen juiste bereik zijn, tevens is het signaal afhankelijk van de gereden snelheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha Jeroen,

 

Ik heb samen met Maurice naar Gerrit Speek zitten koekeloeren en hierop hebben we het sensor beugeltje wat verbogen todat de achteras sensor in de juiste range kwam. (Stond erin als advies) Zou het helpen door de waardes rijdend uit te lezen?

 

Wat doen jouw nieuwe xenon units bij drempels of hobbels; worden deze gecorrigeerd of stuitert je lichtbundel mee op en neer? groet, Steven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Nu lijkt de automatische niveauregeling niet meer te werken; als ik over een drempel rijd dan gaat de lichtbundel mee omhoog terwijl deze zichzelf behoort te corrigeren dwz. vlak te houden. M

 

De as sensoren corrigeren het inveren door optrekken, remmen en belading.

Als je over een drempel gaat staat je wagen een moment daadwerkelijk achterover.

Dat wordt door de hoogte regeling niet opgevangen.

Dus, ja je sensor moet wel degelijk in een goed regel gebied zitten, maar de lichtbundel zal niet altijd, of op elk moment, perfect op hoogte staan.

Het is maar voor een moment, op een drempel dan, zou me er niet te druk om maken.

Zolang met optrekken en remmen de lichtbundel hoogte mee regelt werkt het systeem oké.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij is er anders dan nieuwe veren eronder zetten niets aangepast of gerepareerd op dat punt aan de auto.

Juist omdat je zegt dat er aan de wielophanging is gewerkt, lijkt het dat de sensor niet goed aan het stangetje zit. Zoiets:

Voorheen:

\

/

 

Nu:

/

\

Of andersom natuurlijk. De monteur had het bij mijn auto binnen 1 minuut gefixt met het juiste sleuteltje. Moertje los, asje 'doordraaien' en weer aan elkaar zetten.

 

Kan het zijn dat de stuurmotortjes verouderen en daardoor minder snel reageren? Iemand ervaring hiermee?

Bedankt!

Lijkt me niet erg realistisch. Dan zou het initialiseren na motorstart een foutmelding moeten opleveren lijkt me.

 

Plaatje as-sensor gevonden:

images?q=tbn:ANd9GcThLiCn52zZ4VwBrFkKkFKT7ZCz9VYD0zIJOos9au_UkrMSG_5eMw

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden