Ga naar inhoud

Polijsten 3c zwart


ronald81

Aanbevolen berichten

Ik probeer al een tijdje m'n waskrassen en swirls (echt) weg te krijgen maar ik kom maar niet tot het gewenste resultaat.

 

Ik begin nu toch te twijfelen of ik wel correct bezig ben want ben toch al aardig zwaar gegaan maar zodra de zon weer schijnt wordt ik er toch niet vrolijk van (zonde van al het werk). Het stomme is dat een ander het niet ziet maar ik vind het gewoon niks, het moet strak :D

 

Ik gebruik de lijn van Monello en ben gegaan tot de Raffini - inizio.

De pads die ik gebruik zijn de compressor pads en de zwaarste die ik heb gebruikt is de Orange (cutting factor 4).

Heb ook nog de gele pad met cutting factor 5 maar heb die nog niet getest (vind het wel erg zwaar worden).

 

Ik lees vaak dat VAG harde lakken heeft maar had toch wel verwacht dat ik met bovenstaande combinatie de boel glad had moeten trekken..

 

Wie heeft er goede ervaringen met de Monello lijn en compressor pads op een zwarte 3c en met welke (andere) combinaties hebben jullie wel een goed resultaat behaald?

 

Ik heb ook namelijk twijfels bij m'n polijstmachine, dus mochten er wel goede resultaten behaald zijn door mede forummers met bovenstaande combinatie dan ga ik denk ik is kijken voor een andere machine, heb nu de Festool RO 150 E-Plus en gebruik hem alleen maar excentrisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Ronald aan het materiaal hoef je niet te twijfelen, met die Festool moet het prima lukken, de polijstmiddelen zijn ook goed.

Heb je de lak vooraf gekleid? Een schone lak polijst fijner. Werk in niet te grote vlakken 50 * 50 cm is groot zat. Verdeel het polijstmiddel op je pad (3 a 4 erwtjes polijstmiddel moet genoeg zijn) verdeel dit op je werkvlak door met de pad te deppen/stempelen en zet dan pas de excenter aan. Verdeel het polijstmiddeln nog even op lage toeren en schakel dan door naar een hoger toerental. Je maakt half overlappende banen in horizontale richting en als je het werkvlak gedaan hebt in verticale richting. Je merkt vanzelf wanneer je polijstmiddel "op" is. Neem dan de resterende waas af met een MF en doe een lakinspectie; als je resultaat boekt zit je op de goede weg, heb geduld als je nog een pass moet maken. Bouw natuurlijk wel af met lichtere pad en lichter middel.

Met de Oranje pad en Inizio moet het lukken. Omdat je excentrisch werkt zou je de nog zwaardere pad (geel?)nog kunnen proberen maar ik zou zelf liever een pass extra maken met de oranje dan direct op te schalen. Jammer dat je niet wat dichter in de buurt woont anders zou ik je graag persoonlijk helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was (dodo juice - born to be mild) en klei (poorboy's world - poly elastic clay met spray and wipe) de lak eerst netjes..

Heb ook trouwens niet de hele auto gedaan maar alleen een paar testspots (precies zoals je ook aangeeft).

 

Ik denk dus dat het ook aan niet de voorbereidingen kan liggen en blijkbaar ook niet aan het materiaal zoals je al aangeeft.. (alhoewel ik nog wel twijfel over de festool, maakt steeds andere geluiden en krijg die ook niet echt aan het draaien, behalve dan op stand 5 en 6).

 

Misschien doe ik dan toch iets fout maar wat zou ik niet weten, ik doe eigenlijk precies wat je aangeeft...

 

Lastig gevalletje dus.... :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het misschien zijn dat je iets teveel druk geeft? De Festool moet ook al bij lagere standen de excentrische beweging goed kunnen maken. Je hoeft de excenter niet aan te duwen, richting geven is voldoende. Het gewicht van de machine is voldoende om goed te kunnen polijsten, je geeft de machine dan ook de kans om de excentrische beweging te maken.

Kun je op de backingplate misschien een streep zetten zodat je de beweging goed kunt monitoren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je blijft twijfelen wil ik hem best ruilen tegen mijn DAP hoor :lol::lol::lol:

 

Haha, begrijp dat het ook daar dus aan niet aan kan liggen :D

 

Ben vanmiddag nog maar is een paar uurtjes bezig geweest, testspot op de motorkap afgeplakt en aan de slag gegaan, heb nu het resultaat wat ik graag wilde, toch wel met de gele pad en de forza inizio aan de slag gegaan..

netjes afgebouwd met mezzo en daarna finale... daarna dodo juice lime prime en dan de blue velvet wax eroverheen..

 

Resulaat, 1 kwart van de motorkap ziet er nu goed uit :D:D

post-11385-1423826971,2564_thumb.jpg

post-11385-1423826971,3814_thumb.jpg

post-11385-1423826971,5064_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste foto ziet er goed uit. Kun je aangeven op welk moment je de tweede foto heb gemaakt? Ik vind daar nog erg veel polijstresidu zichtbaar. Zie je nog mogelijkheden om dat verder af te nemen? Je kunt met zoveel residu namelijk erg moeilijk bepalen of je de juiste lakcorrectie hebt behaald.

Misschien kun je ergens aan een inspectievloeistof zoals Isopropylalcohol komen?

Hoe vond je het geluid van de gele pad op je lak? Ik krijg altijd de kriebels van die schuurspons (al ben ik zelf ook niet te benauwd om als het écht nodig is te gaan wetsanden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanneer foto 2 precies is genomen weet ik eigenlijk niet meer... zou best kunnen dat ik nog niet had afgenomen..

Ik gebruik tussendoor steeds Monello Raffini Spruzzo... is dat net zoiets als Isopropylalcohol?

 

Eigenlijk is het geluid van de pad me niet opgevallen, de festool overstemd elke vorm van geluid ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zie je dat eigenlijk aan..?

Ik meen dat te kunnen zien aan de waas die nog op de motorkap aanwezig is. Dit zijn resten van de oliën die in het polijstmiddel zitten.

In grove polijstmiddelen zitten minder oliën dan in fijnere, ik schat dus in dat die foto na de Mezzo of na de Finale is genomen.

Spruzzo is inderdaad ook een inspectiemiddel. Het is niet hetzelfde als IPA (Isopropanol/Isopropylalcohol) maar de werking is dezelfde. Ik heb weinig ervaring met Spruzzo omdat het die ene keer dat ik het gebruikte niet overtuigend vond.

IPA heeft door de alcohol een enorm ontvettende werking, de lak wordt er natuurlijk wel "schraler" van maar dat is alleen maar goed om een sealant of glaze op te laten hechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die festool is in goede doen een super machine, dus ik zo niet meteen een andere halen maar deze eens laten nakijken. Als je met IPA aan de gang gaat wel even na vragen wat de meeste als verdunning gebruiken op de vag lak, IPA kan oudere niet vag laken wat rare effecten hebben.

 

Ik gebruik het in 1:3 - 1:4 verhouding op mijn passie

dus 1 deel IPA en 3 delen demi water.

 

1:1 is naar mijn mening te hoog, maar denk dat heren dit kunnen bevestigen of ontkrachten

 

edit zie net je filmpje, excenter draait vaak niet van zichzelf maar door de excentrische beweging.

dus gaat vooral om de slag. als je te hard drukt komt de pad stil te staan. hoop dat ik een beetje goed uitleg.

 

Bij een rotary draait de pad en is er geen slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ATS zegt een zeer waar ding over de excentrische beweging.

De backingplate draait inderdaad langzaam, dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet functioneert. Een vergelijk met precies zo'n zelfde machine zou natuurlijk veel duidelijk kunnen maken.

Op mijn andere favoriete forum (www.carclean.nl) zit een kerel die zowat alles van Festool weet (werkt bij de importeur). Hij zou je wellicht kunnen helpen met een revisie van de machine. Stuur me een PM dan kunnen we gegevens wisselen.

Nog even over de IPA: verdunnen is inderdaad handig, de verdunning moet je een beetje zelf uitvinden. Ikzelf vind het niet erg dat de lak schraal wordt (een vaak gehoorde klacht bij 1 op 1 of nog mindere verdunning) Later behandel ik de lak toch met een sealant en die functioneert juist op z'nn best op een zo zuiver mogelijk lak. Daarbij verdampt de IPA lekker snel als je 1 op 1 gaat en dat komt de snelheid van werken weer ten goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald ik heb je fimlpje even voorgelegd aan de Festool specialist hij schreef me het volgende:

 

"dat is de oude type Rotex van Festool. Het nadeel van deze machine is dat de behuizing en tandwielen aan de binnenzijde van de machine van metaal zijn gemaakt en zorgen voor een bak herrie.

Voor zover ik het kan zien op het filmpje, draait ie wel gewoon, alleen een kleine uitslag (geforceerd roteren, oftewel fijn polijsten). Aan de zijkant zit een knop, deze moet ie bij stilstand! omzetten naar de grotere uitslag. (excentrisch)"

 

Nuttige info?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Johan, bedankt voor het navragen.. :)

 

Aan de zijkant zit inderdaad een knop, daarmee kan ik de machine op excentrisch of op normaal (geforceerd roteren) zetten..

Ik heb de machine eigenlijk altijd op excentrisch staan, in het filmpje ook.

 

Het rare blijft dat vorige week de machine nog wel beter draaide (in dezelfde stand, ook los zoals in filmpje) en nu dus nog amper.. Machine is ook al een aardige tijd in mijn bezit dus denk dat de ouderdom er wel wat mee te maken heeft.. Misschien in het verleden ook niet goed gebruikt, geen idee... Neem aan dat e.e.a. ook gewoon slijt...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog even een filmpje gemaakt met een pad erop en even op het aanrecht..

De machine staat op stand 4 (van de 6) en ik hou de machine alleen maar vast (zet er dus geen druk op)..

 

In al die tijd heeft de machine dus niet eens 1 rondje gemaakt, streepje staat stil... :(

 

http://www.youtube.com/watch?v=em5ObEfgCdg

 

Het enige voordeel hieraan is dat je de machine aan kan zetten zonder dat je hem op de auto hebt, het polijstmiddel schiet dan niet in de rondte omdat ie toch niet draait :lol::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden