Ga naar inhoud
  • 0

Pulsspoel schoonmaken 3BG V5


Isard

Vraag

Hoi allemaal, na een daagje sleutelen heb ik nog zin om jullie van alle ellende mee te laten genieten... 8-)

 

Zoals terug te vinden is op het forum had ik een pulsspoel vast zitten, voor de inlaatnokkenasverstelling.

Vanochtend om 10:00 begonnen:

120406passatspoel1.jpg

 

Eerst het inlaatspuitstuk er maar eens af (na de afdekplaat, maar dat kan zelfs mijn vrouw...):

120406passatspoel2.jpg

 

Het stuk wat aan de kop zelf zit had een paar verborgen bouten, maar uiteindelijk ging het spruitstuk eraf en het kleppendeksel ook:

120406passatspoel3.jpg

 

Ketting ziet er top uit. Maakt wel geluid (vooral bij warm) maar dat zal dan wel aan sludgevorming liggen. Wat een zwart boeltje overal, zelfs na mijn motorflush:

120406passatspoel4.jpg

120406passatspoel6.jpg

 

Nu voor de bitch, de kettingkast. Hier heb ik uren over staan te tobben. Heb zelfs mijn vrouw verweten dat we geen W8 hebben, dan hadden mijn handen nu niet zo open gelegen...

120406passatspoel5.jpg

 

Wat vooral tegenviel: bij de vorige eigenaar zijn kettingrevisie hebben ze de kast er op gezet zonder versnellingsbak. Oftewel: dan kun je bouten wel aandraaien. Nu heb ik serieus 2 uur over 2 bouten gedaan, die ik niet los kreeg omdat ik geen kracht kon zetten. :twisted:

120406passatspoel7.jpg

 

Ook hier ziet alles er netjes uit:

120406passatspoel8.jpg

 

Deze pulsspoel is de boosdoener:

120406passatspoel10.jpg

 

Hop, eruit:

120406passatspoel11.jpg

 

Hmm, geen vuil :shock:

120406passatspoel12.jpg

 

Wel een stukje zeef (in het eerste sleufje links):

120406passatspoel13.jpg

 

En nog een stukje (slecht te zien, maar in het bovenste gat):

120406passatspoel14.jpg

 

Zo klein, maar wat een gevolgen:

120406passatspoel15.jpg

 

Nog wat raars, check dat randje onderin:

120406passatspoel19.jpg

 

Gelukkig heb ik eerst uitvoerig getest alvorens alles terug te sleutelen, want de spoel wilde nog steeds niet. Toen dat rare randje eruit brak :shock: ging hij wel weer goed. Toch gevolgschade denk ik...

 

Alles weer in elkaar, met vloeibare pakking:

120406passatspoel20.jpg

 

Was nog band vacuumslangen over te houden, maar gelukkig geen ellende meer. Foutcodes gereset, kanaal 210 en 210 gecalibreerd, gasklep ook. Hij hield in toen ik weg reed :twisted:, maar wijt dat maar aan het inleren. Verder trekt de auto nu voor het eerst lekker op. :) Oftewel: niet voor niks van 10 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds in de weer geweest. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je toch mooi eer van al het werk :D:D

Mooie reportage!!

En inderdaad is het dezelfde constructie zoals bij de W8 alleen de pulsspoelen zitten achterop,

en dit maakt het iets lastiger om ze eruit te krijgen.

Waarom heeft VW toch die kl....te zeefjes geplaatst :angry::angry:

Ze zijn in mijn inziens niet nodig, als bij mij het blok er een keer uit moet haal ik de zeefjes eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden