Ga naar inhoud
  • 0

Bevroren handrem


Grayson

Vraag

Gister zou ik naar mn werk gaan en tot mijn verbazing kreeg ik de handrem er niet af. Na wat op en neer rijden brak linksachter los maar rechtsachter bleef vast zitten. Blijkbaar was het motortje bevroren. Na 15 minuten fohnen kwam de boel weer los en kon ik naar mn werk.

 

Ik dacht dat alleen autos met een bekabelde handrem konden bevriezen. Wat dan vast zit is het kabeltje. Met het motortje kan dit dus ook.

 

Eén tip dus, zet je auto niet op de handrem met deze kou. Hier is het nu min 20 en k ben blij dat het gister gebeurd is, want met min 6 is het nog wel redelijk uit te houden. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat is het eerste wat ik mijzelf heb afgeleerd na mijn examen gehaald te hebben. Ik zet em altijd weg in de versnelling...

 

Afgelopen week schijnt de ANWB op 1 ochtend 8600 meldingen van niet-startende auto's en vastgevroren handremmen gehad te hebben :D Maar niet die van mij 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb ik nog nooit last van gehad...........en hier vriest het 5 maanden lang per jaar.

Op zich zijn die motortjes waterdicht dus hoe dat nou kan bevriezen?

 

vorige auto had ook electronisch hand rem en die van mij pa ook. nog nooit dit probleem gehad dus ben het met rolf eens.

bij min 20 vroor de radio stuk maar handrem geen probleem :P (is een fabrieks foutje bij de af fabriek radio in de vorige grand senic, in Oostenrijk zeer bekend en in nederland zeer onbekend :angry: )

 

edit, nog even gegoogled en meestal zijn het de kabels die vast vriezen.

bij een probleem aan elektrisch handrem is het de remklauw welke dan een technisch defect heeft. echt vast vriezen kan ik niet vinden behalve een advies welke over echt een heleboel sites is gekopieerd.:

WINTERTIPS VERKEERSPOLITIE KLPD

Handrem niet gebruiken

Zet de auto niet op de handrem, maar in de versnelling, het liefst in de richting van vertrek.

Heeft de auto een elektronische parkeerrem, raadpleeg dan de handleiding hoe deze zich niet

zelfstandig inschakelt.

als je de uitleg er bij zoekt staat het dat het ivm vast vriezen kabels is... die zitten volgens mij niet is dit systeem :?::?::?: ik zou het nu even niet meer weten... ga straks maar even het boekje door spitten
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb laatst bij het vervangen van m'n remblokken achter gezien hoe zo'n motortje werkt.

 

Het is een motortje dat de remklauw dichtdrukt. De cilinder in de remklauw achter zit een schroefdraad op en die wordt door het motortje op de schijf geklemd. Kan me idd haast niet voorstellen dat dit vast kan vriezen... maar goed, als er ergens iets niet goed gaat, dan kan het dus wel :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met de handrem motortjes kan i.d.d. niet veel misgaan a.g.v. de vorst. Ze hoeven de blokken maar een mm of 1 te lossen.

De blokken kunnen wel aan de schijf vastvriezen na een (te) korte rit waarbij de schijven niet zijn opgewarmd maar die moeten echt wel losspringen wanneer er 1450 kg in beweging komt.

2e kan een storing in de schakelaar zijn door de koude waarbij de motortjes niet worden aangestuurd.

9 van de 10 keer is het de beruchte handremschakelaar, schijnt € 29,-- te kosten, en na vervanging is het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idd, die heb ik gister ook al voorbij zien komen... schakelaar kapot. Als de handrem niet los gaat bij de 3c, koop dan meteen maar een nieuwe knop. Of beter nog, heb er 1 extra in de auto liggen.... Vervangen is heel erg simpel en binnen 2 minuten te doen! (anwb streeft naar 45 minuten.... )

 

Willem, weet je trouwens zeker dat de remmen 1mm loskomen? Dat lijkt mij logisch maar de 3c heeft een afwatering/ontwaterings-systeem oid. Dat zorgt ervoor dat er nooit water tussen de blokken en schijf zit. De klauw die ook voor de handrem gebruikt wordt, is dezelfde als de normale rem voor de achter as, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Foppe, het zal ook maar een minieme hoeveelheid vocht zijn, maar zo als afgelopen zaterdagochtend toen het hier min 18 was, wanneer je dan de avond daarvoor alleen effe naar de supermarkt bent geweest en je zet hem op de handrem buiten dan kun je bijna wachten op problemen de volgende ochtend.

Heb zelf de luxe dat mijn Passat in een verwarmde garage staat en heb (nog) geen problemen gehad met de handrem. Ga wel binnenkort voor die 3 tientjes een nieuwe schakelaar halen, moet die ellende gewoon niet hebben.

W.w.b. de 1 mm: de motortjes draaien de blokken volgens mij wel iets verder uit elkaar dan 1 mm maar om te rijden heb je aan 1 mm meer dan genoeg.

Denk trouwens zelf dat de Passat handrem minder gevoelig is voor vorst dan de auto's, vooral oudere, met kabeluitvoering, die willen nog wel eens vastvriezen of roesten ondanks het feit dat de meeste kabels tegenwoordig een kunstof coating hebben. Probleem zit hem vaak op de plaats waar de binnenkabel achter onder de auto uit de buitenkabel komt en aan vuil en vocht wordt blootgesteld.

En eerlijk is eerlijk, wanneer je die knop van de elektronische handrem indrukt dan staat ie ook echt vast op de rem, erg prettig met bijv de caravan in de bergen net als het automatisch lossen wat ik normaal nooit gebruik maar wel met de caravan op een helling.

 

Toch ook eens iets positiefs over de Passat........... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Willem Nunspeet: je schrijft "automatisch lossen in de bergen met de caravan erachter" . Nu , ik sch*t altijd 7 kleuren str*nt als ik op een stijgende helling stil kom te staan met m'n caravan erachter: krijg hem niet normaal van zijn plaats. Maar ik begrijp dat er wel eens problemen zijn met die autorem.

Moet hij altijd loskomen dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ Willem Nunspeet: je schrijft "automatisch lossen in de bergen met de caravan erachter" . Nu , ik sch*t altijd 7 kleuren str*nt als ik op een stijgende helling stil kom te staan met m'n caravan erachter: krijg hem niet normaal van zijn plaats. Maar ik begrijp dat er wel eens problemen zijn met die autorem.

Moet hij altijd loskomen dan?

 

Handrem lost feilloos wanneer je de koppeling op laat komen en voldoende gas geeft, is niet anders dan bij een "gewone" handrem. Voordeel is dat je beide handen aan het stuur houdt en je helemaal kunt concentreren op het verkeer.

Wanneer je het nog nooit gedaan hebt zou ik het eerst eens proberen op een vlak stukje Nederland, je moet wel de gordel om hebben anders doet ie het niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ Willem Nunspeet: je schrijft "automatisch lossen in de bergen met de caravan erachter" . Nu , ik sch*t altijd 7 kleuren str*nt als ik op een stijgende helling stil kom te staan met m'n caravan erachter: krijg hem niet normaal van zijn plaats. Maar ik begrijp dat er wel eens problemen zijn met die autorem.

Moet hij altijd loskomen dan?

 

Handrem lost feilloos wanneer je de koppeling op laat komen en voldoende gas geeft, is niet anders dan bij een "gewone" handrem. Voordeel is dat je beide handen aan het stuur houdt en je helemaal kunt concentreren op het verkeer.

Wanneer je het nog nooit gedaan hebt zou ik het eerst eens proberen op een vlak stukje Nederland, je moet wel de gordel om hebben anders doet ie het niet :)

Maar het komt ook weleens voor dat dit niet helemaal zo vlekkeloos werkt, althans, bij mij wel. In principe zou de handrem zo moeten werken, maar soms "mist" hij dat signaaltje lijkt wel.

 

Btw, zou een vastgevroren handrem niet een betere topictitel zijn :wink:, bevroren handrem :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden