Ga naar inhoud
  • 0

S3 Injectoren in een 1.8 T


hemumasa

Vraag

Hallo,

 

Na eindeloos zoeken op het internet en heel weinig gevonden, toch maar de knoop doorgehakt en een gereviseerd blok gehaald bij VeGe. Ik blijf nog wel een tijdje in mijn wagen rijden dus dan maar voor alles nieuw; onderblok en kop! Het scheelt een hoop centen maar toch.... :?

Als in een advertentie wordt aangegeven dat een 2e hands blok 80 duizend heeft gelopen is het altijd maar afwachten of dat zo is. Aangezien de AEB motoren maar tot 2000 zijn geproduceerd. Dus vond mijn vrouw het beter toch maar op zeker te gaan :wink:

 

Nu even een andere vraag; ben nu toch bezig met geld uitgeven dus heb ik 4 nwe injectoren gezien van een S3. Zal dit veel uitmaken wanneer ik deze monteer icm de chip en een K04? Hebben jullie hier ervaring mee?

 

Ik hoor het wel van jullie....

 

Gr. Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt een aeb blok, daarin zitten Bosch EV1 stijl injectoren, van die dikke. De S3 injectoren zijn EV6 (kort model) of EV12 (langer) en passen niet zonder aanpassing tussen de fuel rail en het inlaatspruitstuk.

 

Anderom wel, ik heb de APU met EV12 Bosch injectoren, met een 10mm spacer passen de EV1 injectoren wel, oa Red / Green tops van FMS, 310cc/min en 440cc/min bij 3bar. Als je dus wat wilt moet je EV1 stijl injectoren toepassen. Ik heb trouwens nog bijna nieuwe FMS (Ford Motor Sport) red tops thuis liggen van 310cc/min, komen van USRT (Usually Sideways Ralley Team) uit de US.

 

Het maakt niet uit als je alleen grotere injectoren installeert zonder aanpassingen aan de chip/benzinedruk. Als je die grotere erinzet bij dezelfde druk zal er initieel meer benzine worden ingespoten, dit wordt door de lambda gezien (rijk mengsel) en die zal de fuel trims (vag-com block 32) in dit geval negatief bijstellen om de lambda op 1 te houden bij normaal rijden (closed loop). Bij volgas wordt er niet meer gekeken naar lambda (open loop) maar rij je op een vast ingestelde fuelmap EN met aftrek van de fueltrim. Op deze manier heb je zelfs kans dat de motor bovenin arm gaat lopen.

 

Tis dus zaak de chip af te stellen op de injectoren om er meer uit te kunnen halen. Wat voor K04 chip zit er nu in en wat voor wijzigingen moeten er worden doorgevoerd aan bv injectoren/benzinedruk?

 

Daarnaast, en dat heb ik eens uitgetest, kun je met een regelbare benzinedrukregelaar en grotere injectoren wel bereiken dat de injector ontime in het hogere toerental naar beneden gaat. Je houdt dus meer reserve over. Ik heb hier wel berekeningen voor hoe je dit kunt doen:

 

Stel je hebt 242 cc/min @ 3 bar injectoren op een druk van 4 bar, de flow is dan 242*SQRT(4/3) = 279,44 cc/min. Stel ik zet de 310 cc/min @ 3 bar (red tops) erin, het doel is nog steeds 279,44 cc/min want hier is alles op afgesteld. De benodigde benzinedruk moet dan zijn 3 * (279,44/310)^2 = 2,44bar. Even terugrekenen, 310cc/min * SQRT(2,44/3) = 279,6 cc/min. Benzinedruk dus instellen op 2,44 bar en klaar. Uit metingen met vag-com is gebleken dat waar normaal de injectietijd op 100% stond dat nu is teruggebracht naar 85%, je hebt dus nog over. Voordeel van een lagere benzinedruk is ook nog eens dat de benzinepomp het minder druk heeft.

 

Probleem bij mij was dat het verschil tussen mijn huidige injectoren en de red tops te groot was en de benzineregelaar buiten bereik kwam te liggen, gevolg was dat de fuel trims gingen compenseren waardoor het uiteindelijke resultaat teniet werd gedaan. De benzinedruk moet wel ergens tussen de 3 en 5 bar worden ingesteld voor behoud van een goed lopende motor.

 

Als je een bosch nummer van je huidige injectoren hebt kan ik wel wat uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey DM,

 

bedankt voor je uitleg; De S3 injectoren, die ik kan kopen, zijn kort en grijs van kleur met het nummer 06A 906 031 BC en een waarde van 380ccm.

Het nummer van de injectoren die ik nu gebruik moet ik je even schuldig blijven. Mijn wagen staat in Z'meer en daar kwam ik vandaag net vandaan. Zal volgende keer nog even kijken.

Wanneer ik teveel moet aanpassen denk ik dat ik het er maar bij laat. Kan ik het beter later maar een keer aanpassen en rij ik hem maar eerst op deze manier in en los, als ze niet aan vervanging toe zijn....

 

De vorige motor heeft 160.000km gereden; zal ik dan mijn motorsteunen

ook moeten vervangen? En de bobines, zijn die aan vervanging toe?

Ja sorry, heb altijd diesel gereden dus vraag ik het hier maar na....

 

In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

 

Gr. Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er V6 motorsteunen onder om het blok enigzins in het gareel tehouden, die zou ik gelijk meenemen: 2 x 8D0 199 379 K. De 1.8t steunen zijn te zwak.

 

De 380 cc/min S3 injectoren zijn zwaar overkill en zullen er zonder aanpassingen voor zorgen dat de motor niet meer kan compenseren (fuel trims) en daadwerkelijk te rijk zal gaan lopen waardoor de cat eraan gaat en het verbruik omhoog gaat.

 

Wat betreft de bobines: hou eventuele ecu codes in de gaten mbt misfires, die duiden vaak op bobine problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ff geinformeerd voor je, je moet even met JD bellen, die heeft setjes grotere injectoren liggen voor 80 euro per injector, 4 gaats en 330 cc ofzo.

 

Uiteraard moet straks het zaakje wel om mekaar afgestemd worden dor de chiptuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, eerst maar eens uitzoeken wat er nu inzit, wellicht is het genoeg. Standaard zitten er trouwens 210cc/min injectoren in een AEB, dus het ligt er helemaal aan wat voor K04 kit erin ligt. Meestal wel al grotere injectoren in de AEB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is mijn auto dan minder standaard door het gebruik van een grotere turbo en een daarop afgestemde chip?

 

Ach zo zie je maar; wanneer er dan iets is voorgevallen met een R32 blok in een Golf 2, gaat zoiets meteen een eigen leven leiden en is niets meer goed wat er van die tuner afkomt. En dat is natuurlijk bij meerdere tuners, b.v JD, Jos van TDI-club enz. het geval. Er is altijd wel een uitzonderlijk geval waar een tuner niet mee weg/uitkomt maar dat wil dan toch niet zeggen dat alles slecht is. Toch?

 

Daarom wacht ik gewoon af wat mijn waggie gaat doen als hij klaar is en hopelijk rij ik nog een aantal jaar probleemloos.

 

We'll keep in touch!

 

Grtz Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb trouwens net notie gekregen van een K04 setup met 380 cc/min injectoren (TT 225 pk, Siemens of Genesis) met een TT LMM huis. FMIC is wel vereist en de chip is alleen gemaakt voor de 3BG, dus het kan wel maar vereist een op maat gemaakte chip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden