Ga naar inhoud

Test Passat Variant 1.6 tdi blue-motion


johnny van de voorde

Aanbevolen berichten

 

Beste vrienden, ziehier mijn bevindingen van de Volkswagen Passat Variant 1.6 liter tdi blue-motion.

 

Wagen opgehaald bij ACM te Mechelen 's morgens, waarna ik ben vertrokken naar de regio Sharleroi (B). Afstand 100 km.

 

Eerste indruk ; Na vertrek is het wat zoeken naar de betekenis van alle informatie die op het kleurrijke daschboard verschijnt. Even gestopt, de RNS 315 radio-navigatie ingesteld en daarna word het heerlijk ontdekken van wat ik naar alle waarschijnlijkheid binnenkort in bestelling ga plaatsen !

De wagen ligt lekker vast op de baan, de 2 grote rondpunten die ik neem draai ik een keertje volledig rond. Daarna volgt de A12 autostrade richting Brussel waar het zeer druk word in de omgeving van de Brusselse ring. File ! :angry:

Het start/stopsysteem treedt in werking. Dit is even wennen vermits ik dit nooit eerder heb gehad. Na een keertje of 3-4 raak je hieraan snel gewend. Of dit normaal is weet ik niet, maar nadat ik pakweg 3 a 4 minuten stilsta begint het verkeer te rijden en.... de wagen start niet bij het intrappen van het koppelingspedaal !!! :lol:

Op het dash-board verschijnt; auto manueel starten ! Raar....

Verder gaat dan eindelijk het gas erop en rij ik zo 130 ! Verrassend die 1.6 l , had ik helemaal niet verwacht. Na zo'n 100 km even pauze en... koffie ! Ik heb m'n thermos mee, die past perfect in de deur, waar een 1.5 literfleshouder is voorzien. Knap hoor, het is dan ook één van de meest verkochte wagens voor lease-klanten die de ganse dag op de baan zijn.

Ook de bekerhouders zijn knap bedacht. Een druk op de knop van deze houder en mijn tas zit lekker gevangen. In de armsteun zit achteraan een 230 volt aansluiting. deze is een optie maar wél zeer handig voor gebruik van een laptop. Na 10 min. pauze gaat het verder naar de klant waar ik mijn lading netjes aflever. Daarvoor heb ik de bodem van de laadruimte opgeplooid, waardoor een grote doos van 30 kg netjes in de opening van het reservewiel past. Dat reservewiel zit er niet meer, in de plaats zit er nu een bandenherstelkit. Optioneel zou een volwaardig wiel wel te krijgen zijn. Dit is weggelaten wegens gewichtsbesparing ( info verkregen via de dealer) op alle modellen. Ik ontgrendel de beide rugleuningen van de achterzetels die perfect te ontgrendelen zijn via 2 ingebouwde knoppen in de zijwand van de kofferbak. De gedeelde zit 2/3 kan je naar voren klappen waarna een perfect platte laadbodem word verkregen. Het blijft echter knoeien met de hoofdsteunen. Die moet je verwijderen om de rugleuning naar voren te kunnen klappen. :roll:

Mooi groot ! :D de kofferruimte is herschapen tot een mini-voetbalterrein ! Wat bijzonder word geapprecieerd door mezelf is het feit dat de zittingen nu voor de laadbodem zitten, deze houde een lading ietwat tegen wanneer ze naar voren dreigen te schuiven bij een noodstop ! Ik heb een paar break's gezien waarbij het anders is ! Alles terug opgeklapt, daarna verder naar een volgende klant. Onderweg even de rechter voetpedaal ingedrukt en de passat rolt lekker door ! Het word heuvelachtig bij het verlaten van de snelweg in de buurt van Mons. De passat stuur ik via een bochtige weg over de befaamde "kinderkopkes", dat zijn dus kasseien . Het is nat en erg glibberig. De ASR indicatie gaat een keer of 3 branden waarbij het motormanagement ingrijpt en men de passat met 2 " voeten" terug op de grond zet. Daarna word het lekker rijden om via de snelweg en wat secundaire wegen aan te komen in Jesseren, bij Borgloon in Belgisch Limburg. Koffiepauze ! De passat op de parking van een plaatselijke taverne, koffie besteld met zicht op de neus van de Duitse middenklasser ! Mooi is hij, alhoewel dat persoonlijk is. De neus is rijkelijk bedeeld met chroom ( het is een comfortline), en de lijn is mooi getekend. Wat me opvalt is de regensensor onder de spiegel. Hier had ik geen weet van. Bij de volgende klant maakt men de opmerking : Whow... nieuwe auto ?... nee,,, test ! Nadien gaat het terug van Jesseren naar Mechelen. Afstand ongeveer 140 km. Ik rij niet sneller dan 125; de boordcomputer geeft lekker aan dat ik deze snelheid overschrijd ! ( instelbaar ). Bij aankomst in de garage lever ik de passat af en geniet ik nog even bij het omkijken. Het was een heerlijk gevoel te kunnen rijden met deze wagen. Mijn keuze ligt vast... Het word de Passat ! :thumb:

 

John Van de Voorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden