Ga naar inhoud
  • 0

Wegklapbare trekhaak


kilmor

Vraag

Sinds 9-1-2012 ben ik de bezitter van een nieuwe passat variant comfortline 1.4 tsi dsg...met wegklapbare trekhaak. Nu blijkt er geen losbreekvoorziening te zijn (anders zou de trekhaak niet weg kunnen klappen...volgens de dealer). Dit houdt in dat ik dus geen aanhanger mag trekken in NL zonder deze voorziening. Daarnaast vraag ik me af of op deze trekhaak voldoende ruimte is om een fietsdrager te plaatsen (gezien de hooggeplaatste plek van de stekkerdoos op de trekhaak zelf). Heeft iemand hier ervaring mee? :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor een aanhanger tot 750 kg hoeft er geen losbreek voorziening meer gebruikt te worden.

Mits er geen voorziening op de aanhanger zit, zit deze er wel op dan moet hij gebruikt worden.

Dus als je een aanhanger hebt met een voorziening deze er afhalen.

Als de aanhanger/caravan een oplooprem heeft moet het breekkabeltje wel altijd gebruikt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zou je daar een foto van kunnen maken. misschien is deze kleine oplossing ook voor mij bruikbaar?

ik rij in een zelfde wagen maar dan met afneembare trekhaak.

ook daar zit geen oogje op. toen de auto werd afgeleverd zat er zo,n groot ding op met 2bouten aan iedere zijde. hierdoor past de trekhaak niet in de piepschuimenbak in de kofferruimte.overigens in mijn trekhaak van westfalia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb Westfalia gebeld en er blijkt toch een oogje voor de kabel van de aanlooprem aan deze Westfalia trekhaak gelast trekhaak te zitten. Deze zit ongeveer 10cm rechts van de afneembare kogel, onder het kunstof van de bumper.

 

Is er iemand die weet of ik daar nou gewoon, recht eronder, een gat van rond +/- 30 mm kan boren? ik zie niks en volgens mij doet een rond gat nietsl af aan de sterkte van de bumper. Nu nog iets vinden om het gat af te dekken als ik het niet gebruikt.

 

ik heb het even uitgeprobeerd met een hulpkoppeling op de afneembare kogel geschroefd maar dat is niet echt handig want dan is het moeilijk om de kogel los te draaien. Ziet er ook niet uit trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij past elke fietsendrager op de trekhaak van (elke auto) de Passat. Het bevestigen verschilt natuurlijk per merk fietsendrager, kwa bevestiging op de kogel. Je moet ook rekening houden met wat voor fietsen je erop gaat zetten, electrische fietsen bijv. zijn veel zwaarder en hebben vaak fietstassen die de accu's verbergen.

 

Ook zijn er kantelbare dragers zodat je de fietsen er niet af hoeft te halen als je de kofferklep wil openen.

 

http://www.beslist.nl/products/autos/au ... 66_482576/

 

Neem buitenom de prijs ook mee in je beslissing hoe vaak je hem denkt te gaan gebruiken en voor hoeveel fietsen, een goede drager is nl niet erg goedkoop. Ook hoeveel ruimte deze bijv. innneemt als je hem niet op de auto hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijkbaar is de regeling dat je geen hulpkoppeling hoeft te hebben weer terug gedraaid.

Maar ik zie geen mogelijkheid om een hulpkoppeling op mijn wegklapbare trekhaak te monteren.

Dus ik kan mijn aanhanger van 750 kg niet meer gebruiken.

Nog iemand die dit probleem heeft of er een oplossing voor heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Standaard zit er geen losbreek haak niet meer op af fabriek. Bij me ontbreekt die ook.

Keuring BE sprak om de kabel over de trekbol te hangen.

De kabel over de bol hangen is in Nederland niet toegestaan.

Als de aanhanger los komt dan kan de kabel ook van de bol afschieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De kabel over de bol hangen is in Nederland niet toegestaan.

Als de aanhanger los komt dan kan de kabel ook van de bol afschieten.

Klopt en de bekeuring is niet misselijk 150 euro moest ik een paar jaar geleden afrekenen, zal inmiddels ook wel verhoogd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat durf ik zo niet te zeggen, maar ik betwijfel of een karabijnhaak sterk genoeg is om 750 kg te houden.

En of dat oogje aan de trekhaak dat kan hebben.

Misschien met een harpsluitng maar dan moet je wel een langere staalkabel hebben/ laten maken.

aangepast door jaap
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die karabijnhaak hoeft niet 750 kg te trekken. Die moet sterk genoeg zijn om bij losschieten van de koppeling de hulprem aan te trekken. En dat mag doorgaans geen probleem zijn.

Maar we praten over een ongeremde aanhanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ongeremde aanhanger tot 750 kg heeft toch dikke staadraad lus die je om de kogel hangt. (Om aanhanger aan de auto te blijven houden)

Boven de 750 kg geremd heeft dunne staaldraad die je vasthaakt, deze heeft alleen als doel de rem te activeren. Extreem kan deze nadien breken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ongeremde aanhanger tot 750 kg heeft toch dikke staadraad lus die je om de kogel hangt. (Om aanhanger aan de auto te blijven houden)

Boven de 750 kg geremd heeft dunne staaldraad die je vasthaakt, deze heeft alleen als doel de rem te activeren. Extreem kan deze nadien breken

@@Gerrit

De staaldraad mag niet om de kogel, als de aanhanger dan losschiet kan de kabel er ook afkomen zeggen ze.

Dus daarom moet je een hulpkoppeling gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het niet mag over de bol, dan ga ik er van uit dat alle trekhaken ongeldig en niet gebruikt mogen worden van VW

Er zit geen kabel oog aan de trekhaken van VW.

Nochtans zijn ze Europees gekeurd. Die van me is gekeurd voor 750kg omdat ik het zo doorgegeven heb en wordt zo niet elk jaar gekeurd dan, maar hij mag meer als ik het doorgeef dan wordt deze elk jaar nagekeken.

 

Sommige wagens mogen zelfs geen trekhaak niet meer hebben in BE wegens emissie normen vooral na 2009

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden