Ga naar inhoud

Hoge verbruik Passat 1.9TDI


amasyali05

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik zal me allereerst voorstellen ik ben nog nieuw bij deze forum, ik ben 19 jaar oud en ik rij in een Passat Tdi 130pk org. uit 2001. Ik rij al ongeveer 2.5 maand met de passat en heb 7000km afgelegd. Alleen ben ik zeer ontevreden over het hoge verbruik van mijn auto. Technisch is hij uitstekend, de trekkracht is ook heel mooi. ik tank 50 a 52 liter en daarmee maak ik max. 700km. De laatste 2 tankbeurten moest ik al tanken bij 610 kilometer. Dus dat komt neer op 1/12.5 tot max 1/13.5. Het is een sedan uitvoering, 6bak en org. 130pk, ik ben wel een stevige rijder en er zitten 17 inch velgen en schroefset onder. Voornamelijk ben ik 3/4 in stad en 1/4 in 80 wegen.

 

Hoort het echt dat hij zoveel verbruikt of zal er iets mis zijn? De bandenspanning is 2.5 bar en voor de rest vervoer ik ook niet iets zwaars mee.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen,

Ik zal me allereerst voorstellen ik ben nog nieuw bij deze forum, ik ben 19 jaar oud en ik rij in een Passat Tdi 130pk org. uit 2001. Ik rij al ongeveer 2.5 maand met de passat en heb 7000km afgelegd. Alleen ben ik zeer ontevreden over het hoge verbruik van mijn auto. Technisch is hij uitstekend, de trekkracht is ook heel mooi. ik tank 50 a 52 liter en daarmee maak ik max. 700km. De laatste 2 tankbeurten moest ik al tanken bij 610 kilometer. Dus dat komt neer op 1/12.5 tot max 1/13.5. Het is een sedan uitvoering, 6bak en org. 130pk, ik ben wel een stevige rijder en er zitten 17 inch velgen en schroefset onder. Voornamelijk ben ik 3/4 in stad en 1/4 in 80 wegen.

 

Hoort het echt dat hij zoveel verbruikt of zal er iets mis zijn? De bandenspanning is 2.5 bar en voor de rest vervoer ik ook niet iets zwaars mee.

 

Alvast bedankt!

 

 

Allereerst welkom op het forum.

 

 

Tja over verbruik lopen de meningen uiteen , de Passat die ik heb gehad was ook een Tdi maar dan 90 pk, en ik haalde daar met gemak 1 op 20 mee , ik gebruikte zoveel mogelijk de cruisecontrol en anticipeerde veel.

Mede om dat ik ook vrachtwagenchauffeur ben was dit voor mij niet zo moeilijk.

 

Ik vindt 1 op 12,5 niet zo verwoonderlijk, je zegt dat je veel op binnenwegen en veel in de stad rijdt!

 

Wat is het gebruik op de snelweg constant? Gebruik eens de cruise en zet hem vast op 100 km . leg eens een afstand af van een km of 30 , denk dat 1 op 17 wel haalbaar is. :D

 

Groet Hans

 

Ps we zijn gek op foto;s :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom. En je temperatuursensor even laten nakijken.

 

Ook een heel goed punt!!!

 

Merk je dat ie hoog in de toeren schiet als je start?? Zoja dan is je tempsensor kapot kosten pl/min € 25,-

 

Het verbruik van jou staat gelijk aan mijn verbruik en ik heb een V6 benzine en rij over het algemeen rustig met het verkeer mee :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik rijd een passat 1.9 TDI 130 pk.

Het rijdt heerlijk binnendoor als over de snelweg.

Dmv de boordcomputer heb ik mijn verbruik van 8l teruggebracht naar 6 l.

Ik rijdt dan ook binnendoor en over tachtig wegen.

Soms kom ik thuis en dan heb 5.4l gebruikt.

Echter met koude motor verbruikt hij heel veel. Ook het optrekken en op de motor afremmen moet je goed controleren bij deze auto volgens mij omdat hij zo zwaar is.

De boordcomputer geeft je hierover prima informatie; geef je te veel gas gewoon een beetje minder en je zult merken dat je dankzij de trekkracht van deze beer nog altijd heel goed mee kokmt in het verkeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De thermostaat is wel goed hij wordt netjes warm en koelt ook langzaam af. Wat bedoel je eigenlijk met de sensor? Ik heb een keertje alleen 80wegen gereden en langzaam optrekken, de citroen C1'tjes vlogen langs me heen maar toch heb ik niet op het gaspedaal gedrukt daarbij kwam ik maar tot 740km per tank. dus 1 op 14.2 ongeveer. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik 1 op 17 kan rijden? Ik twijfel misschien ook om toch maar een Bora(66, 74 of 81KW) te nemen is dat het waard en zal chiptuning ook effect hebben op het brandstofverbruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de temperatuur sensor defect is, kan de motor denken dat het blok nog koud is en dan is je verbruik ook hoger.

Tevens is de pompverstuiver TDI zeker niet de zuinigste TDI, persoonlijk vind ik het verbruik gezien je hoeveelheid stadsverkeer niet idioot hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekende verhaal, ook hier een 130pk pd en hetzelfde verbruik ongeveer 1 op 13. motor kan slecht tegen wisselingen van het gaspedaal. als je echt netjes rijd en veel lange stukken op de cruise control met een niet te hoge snelheid dan kun je wat betere cijfers halen. Rij je net zo als ik (redelijk stevig) dan kun je het vergeten... :mrgreen: Maar ja als je als een oude ... wilt rijden en alleen maar voor zuinig zou gaan dan had je ws ook niet voor een 130 pk uitvoering gekozen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus dat blijkt dus niks anders dan het accepteren.. Ik hoorde wel dat een Audi A4(2001-2004) met dezelfde motor 130pk wel veel zuiniger was dan de passat. Is het de overweging waard om vreemd te gaan of niet?

 

Mijn vader had die Audi A4 (1.9 TDI 6bak Quattro Avant 2003) en reed gemiddeld volgens mij 1 op 15/16, ook veel binnendoor. Maar hij is dan wel een erg rustige rijder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de 6 bak 130 pk variant, JB gechipt. Woon werk verkeer is 22 km 80 en 50 wegen. Bandenmaat is 195 60 15.

Verbruik bij schakelen onder de 2000 rpm en uitrollen voor rotondes en verkeerslichten heb ik gemiddeld 4,3\100 gehaald met heel veel cruise control. Normaal rijdend dus niet uitrollen e.d. haal ik toch de 5,0\100. Ik tank alleen maar Shell. Niet de V-power.

 

Nu ik er 225 40 18 onder heb is dat nu dus niet meer van toepassing.

 

Suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren nog naar Belgie geweest met de V6 benzine automaat tiptronic , ruim 500 km gereden , mijn verbruik over de hele afstand , hoofdzakelijk snelweg en een paar binnen doorwegen ( geen file gehad) was 7,4 op 100 km , = 1 : 13,5 , toch netjes :D

 

Groet Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net een rit gemaakt naar Deventer 45 km heen weg 45km terugweg allemaal 80 en 50 wegen. Heenweg als een slak gereden 200 meter voor stoplichten of rotondes vrij zetten. onder de 2000rpm overschakelen en met 5de versnelling op 80. Als ik het op de 6de versnelling zet dan trilt de pook aardig wat. Vanaf welke snelheid is 6 geschikt eigenlijk? Gemiddeld verbruik volgend bc is 6.0 liter heenweg terugweg wat meer gasgegeven kwam uit op 6.5 liter. Ik vind het alsnog met zo'n rijstijl aardig wat verbruiken in hoeverre is eigenlijk ook een bc te vertrouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rij-instructeur werd ook vaak boos dat ik in vrij zette:p. Maar In vrij dan zijn de toeren 800rpm maar als ik het in de versnelling laat dan is het 1.4 rpm ongeveer. Hoezo kan het zuiniger zijn dan?

 

 

Dan laat je hem op de motor afremmen , en dan krijgt de motor ook geen brandstof , dus is het gebruik 0,0 , kijk maar eens op je BC als je dat doet , zit wel degelijk verschil in :D

 

Dus,

auto uit laten rollen in de versnelling , goed anticiperen( ver vooruit kijken) zo min mogelijk remmen ( wel als het nodig is natuurlijk :D ) Motor niet warm laten draaien als het buiten koud is en je de ramen wilt krabben , motor uitzetten als je langer moet wachten voor het stoplicht/brug die open staat enz.......

 

Dus als je zuinig wilt rijden gewoon het nieuwe rijden in acht nemen :mrgreen:

 

 

Groet Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rij-instructeur werd ook vaak boos dat ik in vrij zette:p. Maar In vrij dan zijn de toeren 800rpm maar als ik het in de versnelling laat dan is het 1.4 rpm ongeveer. Hoezo kan het zuiniger zijn dan?

 

Het kan wel zijn dat de toerenteller die toeren aangeeft, maar dat zegt niks over het brandstof gebruik bij het uitrollen in de versnelling.

 

Wat Matthijs zegt hebben ze mij ook altijd verteld. Dus ik rem altijd op de motor. Op de autoweg met een gangetje van 100km/u verbruikt die van mij 1 op 19. Wel met de 15 inch winterbanden. In de stad kan ik als ik economisch rij 1 op 13 halen.

Bij 120km/u is het verbruik hoger, rond de 1 op 14. Ik heb wel een 5 bak, en een JD-chip.

 

Met bredere pantoffels in de zomer is het verbruik ook hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms rijd ik ook lekker zuinig. Heb zelfs een keer 1 op 21,7 gehaald over 51km (volgens de bc). Inderdaad voor de kruisingen in z'n versnelling laten staan, zo min mogelijk remmen, achter vrachtwagens aanrijden.. Heel veel later ben ik dan toch niet thuis. En ik rijd voor m'n werk ook vaak met een aanhanger dus dan rijd ik meestal ook 80/90km, dus ben dat wel gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik dat voortaan ook even uitproberen:p. Maar ik zie dat hier veel mensen een chiptuning gedaan hebben op hun auto. Als ik dat ook laat doen dan wordt mijn auto ongeveer 170 pk maar qua brandstofverbruik zal het dan zuiniger worden of niet? En hoorde ook dat chiptuning slecht was voor je versnellingsbak omdat er meer druk op kwam en de motor natuurlijk zit daar een waarheid in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een standaard chip zal je denk ik geen zwaardere koppelingsplaten nodig hebben, na de tuning hoor je van de meesten dat de auto soepeler rijd. Vaak wordt door de tuner vermeldt dat de auto ook zuiniger gaat rijden, echter de voet wordt ook zwaarder :mrgreen: , maw je gaat er ook weer naar rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een standaard chip zal je denk ik geen zwaardere koppelingsplaten nodig hebben, na de tuning hoor je van de meesten dat de auto soepeler rijd. Vaak wordt door de tuner vermeldt dat de auto ook zuiniger gaat rijden, echter de voet wordt ook zwaarder :mrgreen: , maw je gaat er ook weer naar rijden.

 

Ja het lijkt me wel moeilijk als je dan je rechtervoet kan tegenhouden:p. Maar met hetzelfde rijstijl zal er dan echt een duidelijk verschil in zitten want anders overweeg ik ook wel een chiptuning te laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden