Ga naar inhoud
  • 0

meer vermogen uit 1.8T


ontzettend onmeunig

Vraag

Ik haal volgende week mijn nieuwe auto op. Een '98 passat variant 1.8t 150pk.

Hoe kan men op een redelijke goedkope manier het vermogen opschroeven?

Welke aanpassing geeft hier nou het meeste rendement?

 

Ik weet dat met het simpel chippen het vermogen opgeschroefd kan worden tot 195pk.

Maar wat is er nou voor nodig om hier net iets boven te gaan zitten?

Naar ik weet kun je eerst beter niet elektronische veranderingen aanbrengen en dan als laatste verandering pas gaan chippen, daar alles zo beter op elkaar is afgestemd.

De auto heeft pas 146.000km gelopen dus moet nog wel wat motorisch kunnen veranderen volgens mij.

 

mogelijke voorstellen:

- dikkere downpipe

- front mount intercooler (origineel zit deze er niet eens op)

- racekat met minder tegendruk

- 2,5" uitlaatsysteem ipv standaard

- inlaatstuk aanpassen

- grotere brandstofregelaars

- opschroeven turbodruk ev met variabele boost controller

 

EN kan er makkelijk een dumpvalve gemonteerd worden voor het bekende pssst geluid? :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een goede chip tovert al een smile op je gezicht en alles blijft binnen de grenzen en dus betrouwbaar.

Betrouwbaarheid is wel een grijs gebied, want bij meer vermogen (wat je toch gaat gebruiken) heb je ook meer slijtage in principe.

Heb zelf nu zo'n 8.000km een chip, daarvoor bij een auto 90 dkm gechipt gereden zonder problemen die te herleiden zijn naar het chippen. Uiteindelijk een complete ombouw gedaan en da's niet goedkoop :D

 

Chip is het goedkoopst om meer vermogen te krijgen (4-600 eu voor >30pk's), daarna zit je vaak al aan honderden/duizenden euro's. Denk maar aan een versterkte koppeling, grotere turbo, grotere injectoren, grotere intercooler, ander uitlaatsysteem, chip op maat en de montage natuurlijk :wink:

 

Dan ga je wel richting de 250+ pk's en zul je ook eens aan de veiligheid moeten denken, dus val/land je weer in het onderstel en remmen, maar ook goede banden zijn dan wel plezierig :mrgreen: ...

 

O ja, dumpvalve schijnt niet zo moeilijk te zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dumpvalve erop betekent wel wat inboeten aan vermogen, de ECU verwacht nl. de afgeblazen druk retour. Als je deze afgeblazen druk via een dumpvalve afvoert ipv circuleert dan gaat de ECU een te rijk mengsel (minder druk aanwezig) compenseren en de fuel trims aanpassen. Optimaal zijn die trims rond de 0 procent. Alles 5% positief (arm) of 5% negatief (rijk) is van invloed op de prestaties, beste is die trims rond de nul te houden. Bij volgas wordt de mate vd fuel trims in mindering gebracht op de ontstekingstijd, dit om pingelen te voorkomen.

 

Een intercooler zit er standaard wel op, alleen geen front mounted maar side mounted.

 

Grotere brandstofregelaars en opschroeven turbodruk ev met variabele boost controller kan niet zonder aanpassingen aan de fuel maps in de chip/ECU. Afhankelijk van de motorcode (AEB of APU) kun je iets of meer bijtrimmen maar dat zet geen zoden aan de dijk als je meer wilt dan het vermogen dmv een chip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

mogelijke voorstellen:

- dikkere downpipe

- front mount intercooler (origineel zit deze er niet eens op)

- racekat met minder tegendruk

- 2,5" uitlaatsysteem ipv standaard

- inlaatstuk aanpassen

- grotere brandstofregelaars

- opschroeven turbodruk ev met variabele boost controller

-K04 turbo

Ik zag gisteren foto's van een A4 1.8t (AEB) met deze mods.

Zuiger was gekanteld :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou maak je me wel nieuwsgierig door te verwijzen naar foto's en ze vervolgens niet te plaatsen! :wink:

 

Bij mijn chip-station word mij verteld dat met chippen 45pk winst geboekt word. 150->195pk.

Ik zie heel veel verschillende waardes van chippen voor een 1.8t op het internet, gek eigenlijk.

 

Turbodruk opvoeren geeft vaak problemen hoorde ik, omdat de elektronica dan niet meer goed afgestemd is.

Zijn alle problemen mbt elektronica niet op te lossen door het vervangen van de chip? of zul je dan ook een keer de ECU moeten aanpassen?

ik heb op mijn huidige auto (ietwat gepimpte peugeot 206, staat te koop btw) een 2,5" uitlaatsysteem zitten welke ik met een beetje bak en braadwerk wil gaan plaatsen onder de passat.

Zodoende wil ik een mindere weerstand na de turbo in het uitlaatsyteem creeen, haalt dit nog wat uit of is dit niet zo van belang bij een passat omdat de turbo niet een van de grootsten is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mogelijke voorstellen:

- dikkere downpipe

 

- front mount intercooler (origineel zit deze er niet eens op) een FMIC zit er idd niet op, wel een SMIC voor het linkervoorwiel

- racekat met minder tegendruk Goede optie icm dikker downpipe

- 2,5" uitlaatsysteem ipv standaard

- inlaatstuk aanpassen

- grotere brandstofregelaars

- opschroeven turbodruk ev met variabele boost controller

 

 

De AEB in jouw auto is een betrekkelijk simpele motor zonder turbodruksensoren en mechanisch gasklephuis.. dit is niet zo verfijnt als de 2001> motoren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden