Ga naar inhoud
  • 0

Viscokoppeling


klotskop

Vraag

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Kan iemand mij uitleggen hoe en of je zelf de viscokoppeling kan vervangen. Heb het geprobeerd maar er is zo weinig ruimte tussen fan en koppeling.

 

als je eens begint met te vertellen welke auto en welk type je hebt dan kunnen we je al een stuk wijze maken

en als het kan ( moet nie ) er een foto van trekken waar ie zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kan iemand mij uitleggen hoe en of je zelf de viscokoppeling kan vervangen. Heb het geprobeerd maar er is zo weinig ruimte tussen fan en koppeling.

 

als je eens begint met te vertellen welke auto en welk type je hebt dan kunnen we je al een stuk wijze maken

 

Das ook weer waar.. dacht, omdat het in topic 3B/BG staat dat ie iets heeft aan de link voor service-stand van eerdergenoemde :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

voor de visco moet je de auto niet in service stand zetten

alternator afbouwen

en de steun van de alternator daar zit ook de schroef in van de visco koppeling

het is een inbus sleutel die je aan de achterkant van de steun moet losschroevn

om de rol van de visco tegen te houden , moet je een waterpomp tang er op klemmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

^uiteraard eerst de plastic fan los schroeven, echter toen lukte het nog steeds niet (bij mij althans). Tis wel het proberen waard want het scheelt je veel tijd. Wellicht dat bij een ander type motor er iets meer ruimte is. Maar een passat 3B 2.0 20V?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
voor de visco moet je de auto niet in service stand zetten

alternator afbouwen

en de steun van de alternator daar zit ook de schroef in van de visco koppeling

het is een inbus sleutel die je aan de achterkant van de steun moet losschroevn

om de rol van de visco tegen te houden , moet je een waterpomp tang er op klemmen

 

Wat is de alternator? kun je dat toelichten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

alternator=dynamo

 

Bij een 3B hoef je iig de dynamo niet te verwijderen, ik neem aan dat afbouwen=verwijderen

De 20v 92kw is de 1.8 motor, de visco koppeling zit vast met een inbus in een lager. Lager is weer geperst in een bracket.

 

Bovenop de bracket zit de dynamo, de bracket zelf klemt de waterpomp vast richting motorblok.

Onafhankelijk van servicestand of zonder moet je de visco klemmen met een smalle inbus oid zodat de visco niet meedraait als je de inbusbout (achterop compact bracket) losdraait.

 

Kijk naar pag. 51 halverwege en verder, dan krijg je een idee hoe&wat. Dit is voor de 1.8t maar wat betreft de visco is dit hetzelfde.

 

http://129.125.253.199/vw/diversen/aeb_atw_1_8.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
voor de visco moet je de auto niet in service stand zetten

alternator afbouwen

en de steun van de alternator daar zit ook de schroef in van de visco koppeling

het is een inbus sleutel die je aan de achterkant van de steun moet losschroevn

om de rol van de visco tegen te houden , moet je een waterpomp tang er op klemmen

 

Door omstandigheden ben ik er nog steeds niet aan toegekomen. Kan ik ergens vinden wat een alternator is en waar die steun zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

beste john als je nog niet zelf kunt uitvissen waar die steun zit blijf er dan aub van af

het is al niet simpel voor een goede mechanieker om deze er uit te halen zonder de neus in service stand te zetten

dus denk na hoe jij hier op gaat vloeken

en als die inbus goed vast zit dan ga je nog harder vloeken

dus neem van me aan dat je gaat vloeken :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank jullie voor alle goede raad, ik ben uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die het voor 50 euro samen met mij heeft gedaan maar het gaat echt niet zonder hem in servicestand te zetten en dan moet de hele koppeling eruit want aan de achterkant zitten ook nog drie boutjes met speciale vertanding in de kop waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt. Al met al drie uur werk (koppeling zelf slechts 10 minuten) voor een vakman en speciaal gereedschap benodigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

volgens mij kun je gewoon inbus 7 of 8 losdraaien achter de dynamosteun en komt de gehele fan los, deze kun je er dan volgens mij net achterweg halen en dan op de werkbank verder slopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jep , kan er zo uit

riem lossen

griptang op polie van de fan , inbus achterkant schoef los draaien , speciale lage inbus

, griptang los , en alles er zo uithalen , misschien beetje pielen bij kap van radiator , maar gaat zo los

heb het hier al menig maal vervangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden