Ga naar inhoud

Welke passat op LPG?


Passat1.8Trood

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik lees dat velen LPG niks vinden, maar ik rij al sinds het begin dat ik een auto heb op LPG.

Eerst een Audi 80 1.8 uit 1988. Die heeft altijd op LPG gereden en jullie zullen het geloven of niet, maar heeft de klok rond gedraaid...

Nu heb ik een Passat 3BG 1.6 op LPG-G3 en het werkt geweldig. NOOIT problemen. Schakelt meteen over op LPG, heb ik wel een weerstand voor moeten gebruiken, want in het begin duurde het eeuwen...

Maar totaal geen problemen en geen onderhoud eraan..

Mijn vader heeft een Audi A4 uit 1996 op LPG en ook die loopt perfect...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n slappe opmerking: LPG moet je op koken.

 

Ik vindt het leuk om een auto hobby te hebben, maar de brandstofprijzen vindt ik belachelijk. Trappen en scheuren doe ik ook niet dus ik hoef geen bergen PK's onder de kap te hebben. En LPG is een prima vervanger voor benzine.

 

Het liefst koop ik een benzine passat waar ik een LPG installatie in laat bouwen. Dit rij je er toch snel weer uit. En voor je gevoel doet het minder pijn aan je portemonnee bij de pomp.

 

Maar niemand die me kan vertellen of een 1.8T motor op LPG een goede keuze is? Of dat ik beter een standaard 1.8 kan nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar niemand die me kan vertellen of een 1.8T motor op LPG een goede keuze is? Of dat ik beter een standaard 1.8 kan nemen.

 

Denk dat je beter af bent met een ongeblazen 1.8 motor ipv de 1.8T, feit dat je al zeer weinig in de combi LPG / 1.8T tegenkomt zegt al iets wellicht alhoewel ik wel eens iemand met een dergelijke combi op het forum en IRL heb gezien.

 

Gezien de hogere temps van LPG en de gevoeligere motor (kleine carterinhoud, last van verkoling) zou ik het iig niet gaan rijden op LPG met een 1.8T, eerder met een 1.8 of een VR5.

 

Tis niet alleen de turbo die heter gaat worden, ook het blok/kop krijgt dit voor z'n kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik heb zelf de route gevolgd die jij van plan bent, 2x zelfs. Twee keer een 3B variant 1.8 op benzine gekocht met lage kmstand (77dkm en 104 dkm) en op G3 laten zetten. (Gewone gas installatie zonder G3 lukt volgens mij niet eens).

 

Bij een 1.8T kan meer stuk dan bij een 1.8, geldt ook voor G3 uiteraard. Ik wilde zelf de tweede keer ook een 1.8T, maar mijn gas inbouwer raadde dat af. Weet niet uit eigen hand van ramp verhalen overigens. Het feit dat er weinig van zijn zou ook kunnen liggen aan het feit dat gas rijders meestal de cheapo-rijders zijn, dus ook de goedkopere modellen rijden. ;-)

(1.6 en 1.8, vaak met hand airco en soms zelfs zonder airco!)

 

Ik heb wel een automaat, rijdt lekker, maakt de auto wel een zuipschuit eerste klas, ik rij 1:8 op gas. Ga voor handschakelen zou ik zeggen. Als je gas laat inbouwen, let erop dat er een zo groot mogelijke tank achterin komt, elke liter is meegenomen. Bij ons is de tweede kleiner uitgevallen dan de eerste, daardoor staan we nu elke 300-350 km bij de pomp. Je kunt zelfs overwegen om een ringtank te nemen die boven de laadvloer uitkomt en dan een licht verhoogd vloertje bouwen. (Oja, en gasnippel in de bumper laten zetten en niet in metalen spatbord, gaat altijd roesten. Bovendien heeft passat bumper een zwarte onderrand, de nippel valt helemaal niet op)

Het reservewiel ligt er bij mij los in, in een nette tas. Meestal heb ik ruimte zat, mocht ik naar de vuilstort willen dan laat ik het wiel even thuis.

 

Had ik de keuze tussen een diesel en een benzine, beide met weinig km, dan zou ik voor een diesel gaan. Niet omdat het vervelend rijdt of stuk gaat ofzo, meer omdat ik een diesel nog lekkerder vind rijden, je veel minder hoeft te tanken en er meer ruimte is. Het prijsverschil is tientjeswerk op maandbasis, vooral omdat een tdi relatief zuinig rijdt en een benzine passat juist niet zo zuinig. Alleen.... vind maar eens een diesel met weinig km. Is mij niet gelukt, vandaar maar weer een benzine en die omgebouwd naar G3.

 

Voor de rest staat er al een mooie excel sheet met veel gegevens, die klopt wel redelijk denk ik. Je kunt twisten over een aantal getallen, maar die gaan geen wereld van verschil opleveren. Bij mij was inbouw 1700 euro bv. Mijns insziens zie je kosten van inbouw niet terug in verhoogde inruilwaarde zoals hierboven vermeld, eerder tegenovergesteld. Tweedehands g3-auto's zijn meestal goedkoper dan vergelijkbare benzine auto's. Dus alleen doen als je van plan bent om er nog lange tijd in te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden