Ga naar inhoud
  • 0

2.8 V6 en euro 98 brandstof


IHC966

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

een V6 kan in principe gewoon op 95 rijden, de ECU regelt gewoon de ontsteking(en dus het vermogen naar beneden) bij. In de regel loopt de V6 beter op 98 en zal ie procentueel ook zuiniger zijn, wat dan de meerprijs tov 95 weer opheft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je Matthijs, moet toch nog tanken van de week. Zal het eens proberen met 98 en af en toe eens V-Power.

Heb het idee dat de auto met airco aan stationair iets meer lawaai maakt. Maar of dat nu aan de motor ligt of aan de aircopomp of ventilator ben ik nog niet helemaal uit.

Laat binnenkort wel weten of de brandstof wat heeft geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Helaas heb ik nog geen shell of bp pomp kunnen vinden. Of kan ik er vanuit gaan dat de kwaliteit van bovenstaande pompen ook okay is.

 

Benzine per station kan echt verschillen hoe je auto ermee omgaat.

 

Shell / Texaco/ Esso/ Tango /Jet (laatste is Duitsland) vond de Coupe 16V heerlijk, merkloze benzinepompen ging ie van zuipen, roken en stinken als een volleerd kroegtijger.

 

Anders dan bovenstaand krijgt m'n Passat dan ook niet te drinken, dan maar iets meer betalen. Geld kosten doet het toch wel :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Helaas heb ik nog geen shell of bp pomp kunnen vinden. Of kan ik er vanuit gaan dat de kwaliteit van bovenstaande pompen ook okay is.

 

BP Kuipershof

Laan van Kuipershof 10, Apeldoorn - 055 5336621

 

BP Orden -

Laan van Orden 322, Apeldoorn - 055 3551771

 

BP De Hucht - A1

Rijksweg a1, Ugchelen - 055 5334134

 

 

 

 

Shell Lange Amerikaweg -

Lange Amerikaweg 66, Apeldoorn - 055 5380452

 

Shell Zutphensestraat -

Zutphensestraat 74, Apeldoorn - 055 3666805

 

Shell Express Ankelaarseweg -

Anklaarseweg 195, Apeldoorn - 0900 2022720

 

Shell Marchantstraat -

Marchantstraat 37, Apeldoorn - 055 5331683

 

Shell Express Apeldoorn -

Laan van Maten 187, Apeldoorn - 0900 2022720

 

Shell Kanaal Noord -

Kanaal Noord 360, Apeldoorn - 055 3604633

 

Shell Laan van de Mensenrechten

Ln van de Mensenrechten 555, Apeldoorn - 055 5331746

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Witte merk pompen kopen ook vaak restanten op van merk pompen.

Dus het kan zijn dat je bij bijv. TinQ gewoon Shell staat te tanken.

 

Ik ga af en toe wel eens bij een TinQ station en zie er regelmatig een Shell tankwagen wagen staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij witte pompen of bij Tinq, Avia enz. tank je idd gewoon dezelfde benzine als dat je bij Esso of Shell tank alleen......

dit is (bijna) de pure benzine die rechtstreeks uit de destillatie toren komt.

 

Esso, Shell, Texaco enz. voegen veel meer additieven toe aan de brandstof die er voor zorgen dat de benzine:

-a) beter smeert

-B) gelijkmatiger verbrand.

-c) (iets) meer verbrandings energie heeft.

-d) beter verbrand bij lagere temperaturen waardoor starten bij -10 ook nog lukt.

en ga zo maar door....

 

Het verschil tussen Euro 95 en Euro 98 is het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal hoe meer energie er in de benzine zit. Daardoor heb je meer vermogen of (bij gelijk gebruik) wordt de auto zuiniger.

 

V-power benzine (of al die andere V-power achtige benzines) is gewoon euro 95 met meer additieven waardoor er een benzine onstaat die de eigenschappen heeft van een euro 96 of zelfs euro 97 benzine + dat ze zeggen dat het beter voor de motor is.

Daarom is het ook duurder aan de pomp. Additieven kosten geld.

 

Waarom zijn dan alle euro 98 pompen verdwenen? Dat komt weer omdat er grof geld wordt betaald door de chemische industrie voor de stof octaan. Het is veel rendabeler om het aan de chemi te verkopen dan het aan te bieden aan de pomp voor die enkeling die het in zijn (veelal getunde) auto wil gooien. :wink:

 

En voordat er weer wordt gevraagd hoe ik dit allemaal weet:

Ik werk op een Esso raffinaderij en ik heb het even nagevraagd aan de lab mensen. :wink:

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

in principe rijden alle motoren er beter op. Echter is het effect groter naarmate het vermogen van de motor hoger is.

 

Stel dat het 1 of 2 % scheelt. Dan is die 2% van 200pk beter merkbaar dan van 100 pk.

(nu denk ik dat dat wat positief is die 2%)

 

waar het op aan komt is dit. Heb ik het extra geld er voor over per liter voor wat ik er voor terug krijg?

 

Euro 95 is voor mij prima genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

oke bedankt voor de info. Maar wat ik mij nu afvraag, is het technisch ook beter voor de motor? Ik bedoel, onze benzine motor heeft nu dik 255.000 gelopen en als ik hem ''gelukkiger'' kan maken met 98..... Dan wordt ik er misschien ook wel gelukkiger van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

waar haal je een flesje octaanbooster

Want me andere auto een spacwagon met een 2.4 gdi motor hoort eigenlijk op 100 octaan in japan

maar hij vervuild veel in de motor met 95 /98

[gasklep ,egr,kleppen en de uitlaat stinkt giganties

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die additieven had je vroeger toch ook niet en toen liepen motoren toch ook goed? Tja en het milieu he.

De meeste pompen hebben 95 en een duurder alternatief met meer additieven, maar helaas geen 98.

Er zijn er toch nog genoeg die 98 willen tanken, maar zoals Derrub al aangeeft, er kan op een andere manier meer verdiend worden.

Ben benieuwd of ik er veel van ga merken 95 of 98.

 

Groeten,

Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Die additieven had je vroeger toch ook niet en toen liepen motoren toch ook goed? Tja en het milieu he.

 

klopt maar tegenwoordig hebben de motoren hogere compressieverhoudingen, turbo's, milieu eisen, meer vermogen noem maar op. Daar wordt de benzine op aangepast.

 

Die octaanbooster kan je bij de betere automatrerialen zaak halen. Maar zo iets moet je niet bij elke tankbeurt erbij gooien want dat kost idd veel te veel geld.

Als je de motor wil reinigen zou ik het er 1 of 2 tankbeurten erbij doen en dan kan je motor er echt wel weer een paar duizend km's tegen aan. (injector reiniger)

 

http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/34?cId=24

 

Dat is volgens mij goedkoper dan steeds maar V-power tanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Die additieven had je vroeger toch ook niet en toen liepen motoren toch ook goed? Tja en het milieu he.

 

klopt maar tegenwoordig hebben de motoren hogere compressieverhoudingen, turbo's, milieu eisen, meer vermogen noem maar op. Daar wordt de benzine op aangepast.

 

Die octaanbooster kan je bij de betere automatrerialen zaak halen. Maar zo iets moet je niet bij elke tankbeurt erbij gooien want dat kost idd veel te veel geld.

Als je de motor wil reinigen zou ik het er 1 of 2 tankbeurten erbij doen en dan kan je motor er echt wel weer een paar duizend km's tegen aan. (injector reiniger)

 

http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/34?cId=24

 

Dat is volgens mij goedkoper dan steeds maar V-power tanken.

 

 

Octaanbooster is niet om de motor te reinigen... tevens betaal je 8 euro voor een flesje van 325ml.

 

60x1,55=93,00 euro (95)

60x1,62=97,20 euro (98)

 

verschil 95/98 =4,20 euro is dus ruim goedkoper dan zon flesje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vdub ik denk dat je me niet goed begrijpt, maar dat komt denk ik omdat ik het een beetje verkeerd opschrijf.

 

De claim die v-power en de rest zegt is dat ze de motor reinigen en dat je meer vermogen krijgt. Wat wordt er dan gereinigd, alles natuurlijk waar de brandstof komt.

 

5 th gear heeft eens een test gedaan met deze benzine's om te kijken of er echt meer vermogen te meten is en dit bleek idd het geval, alleen was dit bij auto's met normale aantal PK's verwaarloosbaar. Dit effect heeft octaanbooster ook.

 

Wil je de motor reinigen dan is het naar mijn mening goedkoper om 1 of 2 keer per jaar een flesje injector reiniger bij de benzine te doen dan een heel jaar v-power te tanken.

"normale" euro 95 is schoon en goed genoeg om een auto een levenlang op te laten lopen.

 

Maar nogmaals dit moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk.

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het gaat mij niet specifiek om het reinigen, maar meer om het goed lopen van de motor.

 

Teveel "zooi"in de motor is ook niet goed denk ik. Het is wel mooi dat ze tegenwoordig met allerlei toevoegingen de boel intern schoon kunnen maken, maar of het allemaal goed is??

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden