Ga naar inhoud
  • 0

Hulp nodig bij 17" velgen


AvN1

Vraag

Vorige week heb ik mijn winterbanden laten wisselen voor de zomerbanden. Normaal gesproken laat ik dit door kwikfit doen.

Ditmaal heb ik mijn buurman zijn gang laten gaan. Zijn zwager heeft een garagebedrijf en ik had nog wat van em tegoed.

 

IJverig is ie aan de slag gegaan en heeft daarbij ALLE vier mijn velgen vern**kt. Ze zitten helemaal onder de krassen en dat terwijl ze in zeer goede staat waren. Zonder wat te zeggen heeft ie mijn auto neergezet. Ik vermoed dat ie het niet eens door heeft gehad. Ik heb em hartelijk bedankt (toen had ik het nog niet gezien). Twee dagen later zag ik het, ik trok wit weg en kan wel janken. Wat een ongelofelijke klungel!

Ik heb besloten maar even een paar dagen af te koelen voordat ik hem er mee ga confronteren.

 

Deze lange inleiding leidt eigenlijk tot de volgende vragen. Ik heb nu 16” velgen (die standaard onder een sportline sedan zitten). Mijn huidige zomerbanden zijn bijna op dus ik overweeg om aan dit verhaal maar een positieve draai te geven. Ik denk eraan om 17” te gaan kopen en de 16” voor de winterbanden te behouden. Op marktplaats zie ik tweedehandssetjes die erg op de originele wielen lijken alleen een maatje groter. De verkopers beweren dat het originele velgen zijn, maar als ik op de website van autoweek kijk, worden zo’n beetje alle passats standaard met 16” 215/55 geleverd. (of vergis ik me nu?)

 

Concreet zijn mijn vragen:

 

1) zijn er inderdaad originele velgen 17”? (ik heb ooit onder mijn vorige auto 17” replica rs6 wielen gehad, dat reed voor geen meter! En het verbruik lag 25-30% hoger t.o.v. de originele A3 wielen)

2) hoe is jullie ervaring met het verbruik met 17” velgen. Ik rij redelijk normaal 70% snelweg 30% stad en het verbruik schommelt zo rond de 1 op 17/18. Hele acceptabele waarden voor zo’n grote auto vind ik. Met de huidige dieselprijzen zit ik er niet op te wachten om met de zelfde rijstijl ineens 1 op 14 te gaan rijden.

3) Als ik naar nieuwe velgen kijk zie ik dat ik ook kan kiezen voor smallere banden, dit moet aanzienlijk schelen in verbruik en rijcomfort toch?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Er zijn zeker originele 17" velgen. Op http://www.passatplus.de/arbeitshilfen/felgen/index.htm staat een handig overzicht wat er geleverd is aan OEM velgen voor de Passat.

 

17" is iets "stuiteriger" dan 15 of 16 inch, dit omdat de band platter is.

 

Het verbruik zal wat hoger zijn, maar een verschil van 25 tot 30 % komt mij nogal erg extreem over. Een paar procent verschil bemerkte ik bij mijn Passat in de praktijk tov de 15" winterwielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het stuiterige vindt ik wel meevallen.

Ik heb zelf ook 17 inch onder mijn 3bg met 235 brede banden,

met de verlaging erbij vind ik het nog zeer comfortabel!

 

Het maakt wel wat verschil natuurlijk tegenover 16 inch, maar ik betwijfel of je dit gaat merken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb bij mij ook 235/45/17 gemonteerd ipv 225/45/17

Door de iets hogere wang is dit net wat comfortabeler.

Uiteraard merk je wel verschil tussen 16 en 17 inch maar dit is klein en hangt ook af hoe stug de band is die je er onder hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dank voor de reacties.

 

Welke banden zijn aan te bevelen voor weinig lawaai een laag verbruik en uiteraard is wat grip ook wel prettig?

Als ik de beschadigde 16" hou voor mijn winterbanden, kunnen de beschadigingen dan nog tot problemen leiden? Er zitten vrij diepe krassen in namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat de krassen betreft, als die door de laklaag heen zijn gegaan zullen de velgen in de winter wel gaan oxideren als een gek, aluminiumlegeringen kunnen erg slecht tegen strooizout.

Ik weet niet welk type Passat je hebt maar let er wel op dat op een 3B/3BG met 16" wielen geen sneeuwkettingen gebruikt mogen worden.

Qua banden zou ik inderdaad ook gaan voor Michelin of Continental.

De bandenmaat is trouwens wel kritisch, veel mensen krijgen bij een 3B of 3BG met 235-banden toch problemen met aanlopen, al lijkt het in sommige gevallen ook wel weer goed te gaan. Hangt ook heel erg van de exacte velgmaten af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het verhaal van Arjen kan ik bevestigen... mijn 18" Samarkand wielen heb ik van de zomer naar winterwielen gedegradeerd ivm erge stoeprand schade (van mijzelf en m'n vrouwke)... ze hadden wat schade en wilde ook graag andere velgen voor de zomer.

 

Deze velgen zijn compleet aan het oxideren geslagen helemaal na gebruik van aldi velgenreiniger (nooit gebruiken dus!).

 

Op mijn 19" wielen heb ik Vredestein Ultrac Sessenta's Deze hebben geen "recht" profiel en maken iets meer lawaai dan de conti's. Heb wel het gevoel dat ze beter grip hebben, met nat weer nog niet kunnen testen, maar dat zal vandaag schijnbaar wel lukken :wink:.

 

Qua verbruik maakt het bij mij niet heel veel uit. Ik rijd gemiddeld iets van 1:16,2, of het nou in de winter, zomer of wat dan ook is. De 19" heb ik net een week eronder dus kan nog niet exact zeggen hoeveel dit meer verbruikt, maar zal geen 30% zijn!

 

Had je de banden spanning wel goed? Uitlijning? Zijn toch allemaal factoren die meetellen en beetje bij beetje een hoger verbruik kunnen veroorzaken.

 

Qua comfort is het echt wat je zelf wilt. Ik heb nu 19" 235 35 19" banden met 40mm verlaging van koni's en ik vind dat de auto absoluut nog comfort heeft. Alleen de hele korte riggels in de weg oid voel je meer.

 

Smallere banden hebben wel minder weerstand, lager rolgeluid en lager verbruik... Misschien is iets van 205 50 17" iets dan? Heb ik een tijdje als winterwielen gehad... Ik vond de auto wel een beetje zwalken maar dat kon ook te maken hebben met kapotte schokbrekers...

 

hoe dan ook, succes met het oplossen van je probleem. Altijd vervelend om bekenden op de vingers te tikken. Mijn moeder zegt altijd; met vrienden/familie/bekenden moet je mee wandelen en niet handelen... heeft ze dus toch gelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb een zwarte passat sedan 3c van juli 2005 2.0 tdi 103 kw sportline versie. Ik zag de auto zo'n 6 jaar geleden voor het eerst en was opslag verkocht. Ik hoopte ooit zo'n mooie auto te kunnen kopen. Het heeft een aantal jaartjes geduurd maar sinds jan 2010 heb ik er 1 die tot voorkort helemaal mijn droom was (tot mijn buurman er mee aan de slag ging).

 

@fopperr: je moeder heeft gelijk (bedank haar maar ik zal haar advies van nu af ter harte nemen)

@3v 235MM is toch geen probleem met een 3c? Zouden de velgen nog te fixen zijn, de krassen zijn behoorlijk diep

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor een 3C is 235 inderdaad geen probleem, wordt ook OEM gemonteerd. Dus dan gaat mijn verhaal wat dat betreft niet op.

Kijk alleen uit met een te lage ET-waarde, bij een 3C moet die iets hoger liggen dan bij een 3B of 3BG.

 

Velgen zijn wellicht wel te repareren, het is alleen de vraag tegen welke kosten. Ik durf er zo van een afstand weinig over te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden