Ga naar inhoud
  • 0

afn naar ajm veel werk?


fizzgig

Vraag

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

vdub heeft ook een transplantatie gedaan. Hij is van 110 pk TDI VP naar een 130 pk TDI PD gegaan.

Hij wilde daarnaast zijn AG4 automaat vervangen voor een TT5 bak. Dat ging in eerste instantie niet goed met de VP motor ivm canbus problemen. Daardoor heeft hij een 130 pk TDI PD blok in zijn 3B gehangen omdat daar wel canbus voor motorbesturing op zit.

Of je automaat bak ook op je AJM gaat werken is mede afhankelijk of oud en nieuw beide canbus hebben of juist niet.

Verder moet de automaatbak ook af fabriek geschikt zijn ivm communicatie.

Zo ben ik aan het zoeken geweest of een TT5 ook aan een 100pk AVB motor kan.

Mechanisch zal 't allemaal niet zo'n probleem zijn. Alleen kom je met de canbus in problemen.

De besturing van de bak moet de besturing van motor herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heet voordeel is misschien dat de ajm ook uit een passat 3b komt, en niet uit een 3bg, de 110 pk ( afn ) is een passat van '97 en de ajm blok ligt en een 3b van ' 99 en is een 115 pk ( van mijn vorige passat die bij mekaar gedreden is ). Ik ben wel een beetje handig, maar van vw ken ik motorisch nog niet veel ( heb altijd japanse wagens gehad ). Hoe herken ik die canbus?

 

Je bent alvast heel erg bedankt voor je reactie en info

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik het zo inschat zal 't toch een probleem worden met canbus.

De AJM is een PD motor en die is nooit geleverd met een AG4 bak. Grote kans dat de AJM al wel canbus heeft.

vwb Canbus en herkenning zou ik even contact opnemen met Matthijs (vdub)

Geen idee waar je dan verder op moet letten. Heb mij er in verdiept omdat ik, zoals ik al schreef, een TT5 bak wilde inbouwen.

Heb hier echter vanaf gezien vanwege het kosten plaatje en het feit dat ik mijn auto niet missen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je van een AFN naar een PD motor wil, zeker icm de automaat de moet je heel veel ombouwen.

Aandrijfassen zijn anders, baksteunen, startmotor, fysiek past de ag4 bak ook niet omdat ie(vliegwiel/koppelomvormer) veel verder van de motor af zit.

 

Motorkabelboom en motor-ECU, bakkabelboom en bak-ecu ben je ook nodig alsmede een andere pomp in de tank.

Tevens ben je een andere Klokkenwinkel nodig voor de TT5, een stuk kabelboom van de donorauto voor het deel onder het dashboard is ook handig. Je bent een andere schakelcoulisse nodig, keuzehendel en glimmende afdekking.

 

Als je je hele auto nog hebt kun je beter alles overbouwen incl de gehele kabelboom etc.. het enige dat je dan niet aanpast is/zijn het onderstel, carosserie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klinkt toch als erg veel werk, de afn is nu automaat, dus het is beter en makkelijker om gewoon de handgeschakelde bak van de ajm mee over te bouwen? Nouja, dan kan ie beter gewoon een nieuwe d-riem enz op zijn afn blok laten leggen en eventueel laten chippen.

 

In ieder geval heel erg bedankt voor de info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat gaan we inderdaad binnenkort bij een golf3 proberen, maar dat koppel kan de automaatbak van de passat niet aan denk ik.

Binnenkort gaat eerst mijn passat binnen voor een chip, dan zou ik volgens degene die em gaat chippen op 164 pk en 420 nm koppel uitkomen met mijn 130pk passat, maar dat valt nog te zien natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
bij mijn afn+ag4 is het tot 420dkm goed gegaan.. toen was de boel op.. in de bak dan..

 

Met die 180 pk? Dat klinkt goed, dan heeft ie nog meer dan 200.000km te gaan. Maar het koppel zal wel wat beperkt zijn geweest tegenover een handgeschakelde bak ofniet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je bent wel op de hoogte van de reputatie van de AJM koppakking?

Ik heb er ook een gehad, altijd hard gereden, nooit een klap mis geslagen of een probleem, heeft 240K gelopen (toen auto loss).

Maar ze schijnen heel vaak te gaan bij een AJM.

Een AJM heeft dan ook een vrij hoge compressie verhouding heb ik me laten vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat probleem van de koppakking is bij deze ajm opgelost ( net een week voor ie in de prak werd gereden door een zatlap in een frontera :angry: ) Maar was er dus wel van op de hoogte ja ( heeft me met een nieuwe verstuiver en d-riem enz bij 2000 euro gekost :cry: ) . Maar heb wel de indruk dat de 115pk agressiever optrok dan de 130 die ik nu heb :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden