Ga naar inhoud
  • 0

Stuurpomp blues


Calderone

Vraag

Hallo eenieder!

 

Na ca 10.000 km gereden te hebben mocht ik het eerste mankement noteren;

Vanmiddag met vriendin en baby op de A59 even naar Heusden om een terrasje te pakken,

Waarbij na 20 minuten rijden ineens 3x piepsignaal klonk en er een rood stuurtje verscheen op het

Dashboard (niet knipperend). Het stuur was ineens (dus absoluut zonder haperen of falen van te voren) zonder bekrachtiging.

 

Voordat ik mijn schitterende Passat (1.9 TDI comfortline 2005) naar de garage stuur, is dit een duidelijk gevalletje stuurpomp kapot? Op internet las ik van een zelf makkelijk te vervangen electropomp, maar die bleek van een polo.

Is dit hetzelfde verhaal, of gaat het bij deze Passat over een volledig mechanische pomp en een qua werkzaamheden absoluut garageklusje ?

 

Verder volop genieten! De RNS510 zit er in, ben nu bezig met de speurtocht naar DE ideale 19" of 20" (als dat trouwens past). Een schroefset met merkaanbeveling als laatste in de rij.

 

Mensen, fijne avond, rij veilig en geniet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

In vogelvlucht is dit alle informatie die ik kan geven:

 

Voertuig

VW PASSAT (3C2) | 2005.03-??? - 1.9 TDI

Motor: 1896ccm 105pk : BKC; BXE (1e registratie: 2005-07-29)

5 bak

Airco

 

De Passat gaf tijdens het rijden 3x een piepsignaal en de auto begon ineens heel zwaar te sturen.

Foutmelding is een continue brandend rood lampje in de toerenteller met de vorm van een stuurtje.

 

De vraag is of er eigenaren op dit forum zijn die ervaring in deze klus hebben; anders morgen een afspraak bij de garage.

 

Alvast dank!

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste mensen,

 

Zojuist bij mijn garage geweest en het probleem eens nader bekeken.

Naar het nu lijkt is het electronische gedeelte van het stuurhuis kapot. Dit verklaart meteen waarom alle vloeistof nog netjes in het reservoir zit en ook het moment waarop ineens de bekrachtiging uitviel.

 

Daarna is mijn monteur eens gaan kijken wat dergelijk onderdeel zal kosten. Een leverancier (niet VW) rekent voor zo'n stuurhuis €750,00. En dan hebben we een onderdeel in een doos.

 

Morgen eens informeren bij http://www.bba-reman.nl. Zij repareren alles wat electronisch stuk is.

Het schijnt dat dit onderdeel vaak stuk gaat, maar op het forum lees ik er vrijwel niets over. Ben ik in NL een van de eerste wellicht? :shock:

 

Ervaringsdeskundigen, ik hoor graag van jullie! Ik hou jullie op de hoogte in termen van bevinding en prijsvergelijk.

 

Veel groeten vanuit Den Bosch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

BBA-REMAN zojuist even gebeld. Zij hebben momenteel geen ruilstuurhuizen liggen,

maar een reparatieprocedure voor dergelijk onderdeel kost tussen de €300 en €500.

 

Eens verder zoeken wat we nog meer tegenkomen.

Suggesties welkom!

 

Groet,

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hydroline Powersteering:

 

Het is een zeer zeker erkend probleem dat de electronica van dergelijk stuurhuis uitvalt. Het advies is om de VW te laten uitlezen om vervolgens een beeld te krijgen van welke type onderdelen er onder de auto zitten.

Het is zelfs mogelijk dat als er een ander stuurhuis in komt, de kabelboom en het subframe aangepast dient te worden.

 

Dit zijn geen grappen!

 

Over prijzen nog geen indicatie. De uiterst behulpzame medewerker geeft aan mogelijk een ruilstuurhuis aan te kunnen komen.

 

Tot zover!

 

Groet!

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

was nu na je pb alles nog eens aan het nalezen, maar daar wordt je idd niet vrolijk van..

 

Ik heb er hier zelf op dit forum nog nooit van gehoord, maar dat zegt natuurlijk niets.

Gezien het aantal reakties, denk ik ook dat het nog niet veel mensen gehad hebben!

 

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Passat bazen!

 

Gegroet op deze fantastische dag!

Helaas heb ik nog geen reactie mogen ontvangen van Guyke en Nijmor.

Ik hoop dat ze binnenkort hun mail even checken; de sportschool Passat die ik nu rijdt

(zwaar sturen) is eigenlijk te gevaarlijk om mee te rijden.

 

Groet en alvast dank!

 

Erwin!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ha mailbox is bijna leeg nu kan ik weer antwoorden

nee ben druk aan het voorberijden voor het dak dat krijgt nu even voorang

ik heb nog een stuurhuis liggen en dreke ook

dat er verschillende types stuurhuizen zijn daar heb ik nog niet van gehoord

dat die krengen duur zijn daar hebben ze dan wel weer gelijk in

je moet ook rekenen dat je even bezig bent met het vervangen van zo een stuurhuis het hele subframe moet daar namelijk voor los , das een leuk werkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dankzij Guyke zijn inzet ben ik ondertussen in het bezit van een werkend stuurhuis!

Deze is door een monteur geplaatst en werkt naar behoren.

Echter wil het inleren van het stuurhuis nog niet echt lukken.

 

Na montage van het stuurhuis stuurt de auto continue naar rechts.

Na wat proberen met VAG stuurt de auto wel recht vooruit, echter stuurt hij niet terug

naar 'recht vooruit'. Oftewel; na een bocht moet je zelf terugsturen.

 

Ik heb vertrouwen in mijn good old monteur, maar verwacht dat het nog wel even gaat duren

gezien zijn agenda het feit dat dit de eerste keer is dat hij dergelijk inleerproces door moet.

 

Is er toevallig iemand in de buurt van Den Bosch die deze laatste fase met mijn 3C kan doorlopen?

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Veel groeten!

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedenavond allen!

 

Ik heb de 3C weer opgehaald met als restpunt dat het stuurhuis nog moet worden ingeleerd.

Het rode stuurtje op het dashboard is vervangen door een gele en het ASR lampje brand nu ook.

Blijkbaar hebben beiden een relatie met elkaar, tenzij er tijdens de vervanging iets geraakt/vergeten is.

 

Wat zouden jullie als advies meegeven ? Naar de dealer om het verder af te ronden, of is er iemand die zo handig is met VAG.COM

die mij hiermee kan helpen?

 

Fijne avond en alvast wederom dank!

 

Groet,

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als ge aanstaande donderdag naar mij toe komt dan kan ik u met vagcom het stuurhuis inleren en eventueel de rest van de foutmeldingen resetten

stuurhuis inleren is niet makkelijk niet iedereen gaat dat zo maar kunnen

grz guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Guy!

 

Wat zou de wereld zonder Guy's zijn? ;)

Is in orde! Ik zal na een overleg trachtten om zo snel mogelijk bij je te komen.

Wellicht dat ik rond 1400 vanuit Eindhoven kan vertrekken, dan ben ik om ca. 15:00 bij je in Hasselt.

 

Bij eventuele hinder meld ik me direct via dit forum!

 

Groeten,

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste VW'ers,

 

Met trots kan ik zeggen dat dankzij Guyke en Dreke de schade is meegevallen!

Voor wat betreft de kennisdeling heb ik hieronder het verloop nog eens samengevat, mochten jullie in de toekomst ook voor dit nare euvel komen te staan.

 

1. Op een dag begon tijdens een rit ineens het rode stuurtje te branden. De stuurbekrachtiging viel uit een stuurde sindsdien zo zwaar als een '60 Mack.

 

post-13580-1423825810,2139_thumb.jpg.JPG]

 

2. Via VAG laten vaststellen dat het electromechanische stuurhuis een probleem vormt.

 

3. Dankzij Guyke zwaar gematst met een gebruikt stuurhuis.

 

4. Door eigen monteur laten vervangen (subframe moet gedeeltelijk los). Echter kon hij het stuurhuis niet inleren.

Vanaf dit moment geen rood maar geel lampje inclusief het ESP lampje dat nu ook begon te branden.

5. Naar Guyke terug (waar ik Dreke ook heb mogen ontmoeten) waar beide heren ervoor hebben gezorgd dat de juiste codering terugkwam in het stuurhuis. Na het rijden van een volledige krakeling (max. stuuruitslag) en een klein stukje achteruit (max. stuuruitslag L+R) verdween plots het gele lampje en de servo was volledig terug. Het ESP lampje was nu ook uit.

 

Bij deze wil ik eenieder bedanken voor alle genomen moeite, met in het bijzonder Guyke voor al zijn inzet.

Het laatste bezoek aan Guyke (en ook Dreke) was dan ook een waar feest, omdat ik niet alleen naar huis reed met volledige servo (sinds weken), maar ook een schitterend nieuw middenconsole, nieuwe matten, geen foutmeldingen en dankzij Dreke ook nog eens de laatste VAG.COM met nieuwste meest complete uitleeskabel. Een must! Meer info --> Dreke.

 

post-13580-1423825810,7764_thumb.jpg.JPG]

 

Tevens zal ik dit forum een donatie toedoen. Dankzij dit forum heb ik een aantal fantastische mensen mogen ontmoeten!

 

En voor nu: op naar budget voor die heerlijke 19" (BBS of Carlsson) en een verlagingsset!

 

post-13580-1423825810,8545_thumb.png

 

 

 

Gegroet en dank!

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden