Ga naar inhoud
  • 0

Hoog verbruik 1.9TDI AVB 100pk


Polo

Vraag

Sinds dat ik mijn passie heb: Genieten tijdens het rijden :D, maar stoor ik me eigenlijk wel aan het verbruik van de auto en probeer hier een oplossing voor te vinden, maar ben ondertussen redelijk radeloos wat het nou precies kan zijn?!

 

Mijn setup:

1.9TDI AVB motor 100pk compleet standaard (nog wel ;) )

15" velgen, 195 breed op 2.5 bar rondom

18" velgen, 225 breed op 2.8 bar rondom

 

Mijn rijstijl:

Rustig, rij vaak stukken van 100km, beginnend met 10km 80 weg, daarna snelweg 110 - 120 CC, daarna 10 km 70/90 weg.

 

Mijn verbruik:

Op het stuk zoals ik hierboven beschrijf: 7,4l/100km....

Het verschilt hooguit 0,3 liter/100km met zomer / winterbanden combinatie (dit is met zomerbanden gemeten)

(gemeten aan de tank!)

 

Wat heb ik al gedaan:

-LMM vervangen

-Inlaatspruitstuk gedemonteerd en schoon gemaakt + luchtfilter

-Brandstoffilter vervangen + injectorreiniger

-voorremmen gedemonteerd, schoon- en gangbaar gemaakt (achterremmen worden niet warm na een rit)

-EGR software matig dicht gezet

-Met vagcom gechecked:

*nokkenas timing

*vervuilde verstuivers

*turbo druk

*werking N75

*werking VNT

 

Met de auto van m'n vader AVF 130pk haal ik makkelijk 5,8 liter op 100 op de stukken die ik normaal rij!

Heeft iemand nog tips en of ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Een koude motor leidt altijd tot een hoger verbruik, maar kan ik de thermostaat afschrijven omdat ik bij ±2 graden een temperatuur van ±88 graden aflees als ik 70 rij op cc in z'n 5 of is dit een normaal verschijnsel en koelt het blok door de rijwind langs het blok zelf al te snel af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoelang ben je dan al aan het rijden?

Lees je dat gewoon af op je koelwatertemp meter? Die moet eigenlijk gewoon continu 90 aangeven, daar is die zo op afgeregeld dat kleine temp-schommelingen niet worden weergegeven om de rijder niet ongerust te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit was na 50 km. Wat ook opviel is dat na acceleratie naar 130 op cc de motor warmer werd en langzaam zuiniger ging rijden (van 9l/100km naar 8l/100km volgens BC)

Denk dat ik m'n thermostaat eens ga bekijken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@martijn,

 

Waarom de temp sensor vervangen, ontvang hier geen rare waardes op, maar constateer wel een kleine temperatuur verlaging als het koud is en de motor weinig warmte produceert. Lijkt mij dan eerder een lekkende thermostaat klep?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je met vagcom je tempsensor uitleest (Tijdens het rijden)zie je exact de temperatuur.

Ik heb een maand of 4 geleden mn thermostaat kapot gehad, toen zag ik mn tempmeter (dashboard) af en toe een paar graden zakken.Toen ik met vagcom de temperatuur exact uit kon lezen, zag ik dat wat op het dashboard een paar graden lijkt, in het echt 20 tot 25 graden was. Ik dacht te zien dat de koelvloeistof temp. 85 graden was maar op dat moment kwam hij in vagcom niet hoger dan 62 graden. mn auto verbruikte toen ook wat meer brandstof.

 

Bij mn vorige passat (3b 1.9 tdi AHU 90pk) heb ik de tempsensor kapot gehad.De sensor geeft 2 signalen af: 1 voor het metertje en 1 voor de motorelectronica.Bij koude motor wordt namelijk op een ander tijdstip en een hogere hoeveelheid brandstof in gespoten.Het gedeelte voor het metertje was goed, dus daar zag je niks vreemds aan, maar ik merkte dat het stationair toerental hoger was (door de verhoogte inspuiting) dan normaal.Vagcom aangesloten en toen bleek dat de sensor defect was, hij gaf -10 graden celsius aan bij motor op bedrijfstemp.Ook bij dit probleem was het verbruik wat hoger.

 

Veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, vanavond de g62 en de thermostaat vervangen. Hopen dat dit wat oplevert!

Kwam er ook achter dat de onderste slang van de intercooler niet helemaal netjes vast bleef zitten. Ook deze weer gemonteerd en verstevigd met 2 custom build beugeltjes van de draai- en freesbank, dat komt niet meer los :)

Hou jullie op de hoogte of dit het probleem heeft opgelost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net terug van een ritje van 350km met 3 mensen in de auto, 1 kano in- en 4 kano's op het dak.

Wat levert dat aan verbruik op:

Heenweg: Het verbruik is hetzelfde als ik normaal in m'n 1tje in de auto zonder kano's op het dak! Zeer positief dus! volgens BC: 7,4l/100km

Terug weg: Verbruik is hoger dan op de heenweg, ook het idee dat het vermogen niet helemaal lekker loopt: volgens BC 8,0l/100km

 

Heb voor vertrek, op locatie en bij terugkomst de onderste intercooler slang gecontroleerd: Deze is ergens op de terugweg weer los geschoten: mijn oplossing is dus nog niet fool proof!

 

Eerst deze maar eens repareren en kijken of ik dan een betere verbruiksmeting kan maken!

Hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat ook kan helpen is de katalysator laten leeg meppen

als die goed vol zit verbruikt ie ook aanzienlijk meer

denk dat ik nu met mijn 3c dat probleem heb , verbruikt ook verschrikkelijk veel , denk wel 8 a 9 liter op 100 km

en ik heb een nieuwe motor , maar het uitlaatsysteem zit er al 270000 km onder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben inderdaad ook al van plan om deze leeg te kloppen. Maar alles op z'n tijd, eerst het ene probleem, dan het andere :)

8 a 9 liter is niet grappig met deze brandstofprijzen! Heb je je tandempomp en verstuivers gecontroleerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

verstuivers en tandempomp zijn nog maar 15000 km oud samen met het nieuwe blok

alleen uitlaat zit er al 270000 km onder , ik vertrouw dien dpf nie meer zit volgens mij verstopt

heb den egr al met plaatje dichtgemaakt , en nu dus konstant foutmelding

deze foutmelding is er met den 3c alleen maar weg te schrijven softwarematig , en op de koop toe foutmelding voor sensors in het uitlaatsysteem , weet nog niet waardoor deze foutmelding geven , door egr toe te maken of door uitlaatsysteem dat nie goed afvloeit

een nieuwe uitlaat en een leeggemepte dpf gaan de oplossing brengen

dit moet ik doen vlak voor ik naar jd ga , en dan alles in een keer laten weg schrijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update hier zodat iedereen met hetzelfde probleem sneller geholpen kunnen worden!

 

Het probleem is opgelost!

 

laatste rit binnendoor ~40 km 5.5l / 100km (veel stoplichten)

 

oorzaken:

-licht lekkende thermostaat

-niet volledig luchtdicht inlaat traject (aansluiting met de SMIC was niet goed)

-eventueel katalysator verstopt (niet direct verband met het verbruik gevonden, tegelijk gedaan met thermostaat en IC traject)

 

Wat heb ik vervangen?

-Thermostaat

-G62 temp sensor

-Intercooler slang vast gezet.

-Katalysator leeg geslagen.

-Alles wat er in de eerste post staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

THX man voor je update. Wat goed om te zien dat mensen ook de oplossing posten nadat eerst alleen het probleem wordt gepost. Super. Ik ga er direct mee aan de slag want ook mijn verbruikswaardes (6,7 gemiddeld op boordcomputer) moeten beter kunnen en dit geeft me het vertrouwen dat het kan.

 

Gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag Jos

Hoeveel KM ligt je kat er al onder? Ik had het idee dat de hoeveelheid roet die er bij mij uit kwam voor een overmaat aan tegendruk zorgde!

 

Thermostaat eens controleren door de slangen te voelen na een kort ritje waarbij de motor nog nauwelijks op termperatuur komt. Metertje in het dashboard bleef bij mij ook perfect in het midden staan op lange afstand, maar bleek achteraf toch lichtjes te lekken waardoor de motor telkens te veel gekoeld werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dag Jos

Hoeveel KM ligt je kat er al onder? Ik had het idee dat de hoeveelheid roet die er bij mij uit kwam voor een overmaat aan tegendruk zorgde!

 

Thermostaat eens controleren door de slangen te voelen na een kort ritje waarbij de motor nog nauwelijks op termperatuur komt. Metertje in het dashboard bleef bij mij ook perfect in het midden staan op lange afstand, maar bleek achteraf toch lichtjes te lekken waardoor de motor telkens te veel gekoeld werd.

 

Ik heb mijn auto in okt vorig jaar gekocht met 191.000km op de teller. Ik betwijfel of er in die tijd ooit iets aan de cat is gedaan.

 

Dat uitkloppen, moet ik dat zo letterlijk nemen als het klinkt en is dat iets wat je zelf kunt. Ik ga binnenkort op bezoek bij de vrienden van vagtechniek, anders daar maar eens even vragen.

 

Dat van de thermostaat zal ik daar ook eens navragen (ben zelf namelijk niet zo'n sleuetelaar).

 

Groet, Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Super dat het probleem opgelost is! reageerd de motor ook feller op het gaspedaal, nu je de kat leeggemaakt hebt? of is dit niet merkbaar?

 

De motor is inderdaad wel feller, maar ik durf niet te zeggen wat daar meer bijdrage toe heeft gehad, het leeg halen van de kat of het dicht maken van het inlaat traject bij de intercooler. Wat ik wel merk, maar lichtjes, is dat hij in hogere toeren iets soepeler loopt en makkelijker door trekt na de 3500 toeren.

 

Ik heb mijn auto in okt vorig jaar gekocht met 191.000km op de teller. Ik betwijfel of er in die tijd ooit iets aan de cat is gedaan.

 

Dat uitkloppen, moet ik dat zo letterlijk nemen als het klinkt en is dat iets wat je zelf kunt. Ik ga binnenkort op bezoek bij de vrienden van vagtechniek, anders daar maar eens even vragen.

 

Dat van de thermostaat zal ik daar ook eens navragen (ben zelf namelijk niet zo'n sleuetelaar).

 

Groet, Jos

 

Kat leeg maken is een vies klusje, en hij is er niet heel erg makkelijk onderuit te halen, maar met enige handigheid in het zoeken van de juiste ratel verlenging, steeksleutel, magneetje e.d. is het flexibele deel samen met de kat er tussen uit te halen (moest mijn versnellingsbak een klein beetje op krikken zodat de kat er langs paste).

Dan is het een grote hamer, en een stuk metaal waar je op kan slaan en alles wat er dan in zit moet er uit (laat niks zitten, dit gaat rammelen).

Draag hierbij wel een masker, want heel gezond is het allemaal niet om in te ademen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt ook een katvervanger kopen.

Die is al leeg, dus ook geen stof of vies klusje. Is alleen maar een stukje uitlaat, duur kan het dus niet zijn.

 

Wel interessant om te lezen, mijn avb zit ongeveer op 1:16,5 en als ik mijn best doe 1:17,5. Moet dus beter kunnen.

 

Wat mij opvalt: zodra het gaat vriezen heeft mijn motor een hoger starttoerental dan je normaal zou vinden. Zou dit ook die sensor kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, dat lijkt mij normaal, het heeft wel met de sensor te maken, die geeft aan dat het te koud is, en "hij" zorgt dat alles op een temp is zodat er een goede berekening gedaan kan worden.

Na dat de motor warm is, loopt de motor niet zo hoog meer. (choke?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden