Ga naar inhoud

V6 of VR6 en hun versnellingsbakken


Airspeed

Aanbevolen berichten

de 3,6 ltr is een vr6. de 2.8 een gewone v6. de 2.8 is nooit met een 6 bak geleverd.

Dat is snel! Thanks!

 

Heeft iemand hier op het forum wel eens een 2,8 V6 wat meer getuned dan alleen met chip en luchtfilter? Nokkenassen oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, heb je een suggestie voor een zoeksleutel om dat topic te vinden met de zoekfunctie? V6 is helaas te kort als zoekterm.

 

Ik denk dat er echter altijd vrij veel te halen is, puur alleen al omdat standaard motoren ontworpen zijn voor veel trekkracht onderin ten koste van vermogen bovenin ;-)

Ik heb alleen nog nooit een tuning nokkenas van het schap gezien voor deze blokken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt waarschijnlijk deze: viewtopic.php?f=183&t=37893

Op pagina 2 geeft hij aan wat er aan het blok is aangepast.

Ok, bedankt voor de link.

Zo te lezen is er alleen wat gedaan aan aanbouwdelen en is het totale binnenwerk origineel gebleven. Geen nokkenassen dus.

Eerst maar eens gaan sparen voor zo'n projectje... blijft leuk plannen maken in de winter :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dat geld heeft de vr6 specialist volgens mij wel iets goedkopers in huis.

Check TVS supercharger stage II kit:

http://www.vr6specialist.nl/tuning/?t=n ... 2#vergroot

 

Een 0,5 bar overdruk? Haha, nou daar zou ik het niet voor doen hoor!

en ik heb sowieso bedenkingen bij alles wat met compressoren te maken heeft voor wat heftiger tuningdoeleinden.

Twin-turbo lijkt me veel beter en met een V6 ook logischer qua ruimte.

Maar goed, met projectje bedoelde ik meer: eerst maar eerst eens een basis-bak kopen met zo'n V6 erin en handbak. Zal nog wel ff duren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 0,5 bar overdruk hoef je niets aan je motor te veranderen, ga je voor hogere druk dan moet je een decompressie pakking plaatsen.

 

Maar geloof me, heb verschillende keren in een vr6 compressor gereden met 0,5 bar. En dat liep toch wel zeer lekker.

Maar wil je echt een trap in je rug, ga dan voor turbo + alle aanpassingen die erbij horen...

 

Maar vergeet Bi-turbo, is te lastig & vaak onnodig duur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 0,5 bar overdruk hoef je niets aan je motor te veranderen, ga je voor hogere druk dan moet je een decompressie pakking plaatsen.

Denk dat je daar wel een punt hebt. Dikkere pakking zal toch de compressie maar heel weinig verlagen? Wel gunstiger dan een setje zuigers natuurlijk.

Setje nokkenassen zal de dynamische compressie nog wat verder kunnen verlagen.

 

Maar geloof me, heb verschillende keren in een vr6 compressor gereden met 0,5 bar. En dat liep toch wel zeer lekker.

Maar wil je echt een trap in je rug, ga dan voor turbo + alle aanpassingen die erbij horen...

Dat denk ik dus ook. Volgens mij heeft ook nog niemand dat gedaan op een V6? Ik kan alleen maar wat referenties op compressor of supercharger vinden (is wat mij betreft ~hetzelfde).

Maar vergeet Bi-turbo, is te lastig & vaak onnodig duur

Ben ik niet helemaal met je eens. Volgens mij juist net tegenovergestelde :roll:

 

Ik begin nu toch wel bijna enthousiast te worden :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

In vergelijk, een 2.8 vr6 heeft 174 pk en een 2.8 v6 heeft 204 pk. Dit komt alleen maar door de kop, 12v tegenover 24v.

En de 2.8vr6 was eigenlijk bedoeld als een dieselblok, hierdoor is de kop niet optimaal maar ook meteen de reden dat het originele vr6 blok behoorlijk wat pk's kan hebben.

Originele cilinders zijn al bewezen tot +500pk!

 

Maar wat leuke topics om te lezen met turbo conversies op vr6jes:

vr6T (363pk, stabiel en betrouwbaar):

http://www.vr6clubholland.nl/forum/view ... =13&t=4476

 

Vr6T (Geschat vermogen +400Pk, is ook de reden dat de bak het niet aankan..):

http://www.vr6clubholland.nl/forum/view ... hilit=pims

 

Vr6T (+500NM geschat, pk`s onbekend)

http://vr6club.nl/forum/viewtopic.php?f ... c477bc330c

 

Heb je wat leesvoer ;)

Wil je nog meer lezen, check VWvortex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx Marcel!

 

(maar 2.8 V6 heeft dacht ik toch 193 pk en 30 kleppen?)

 

en...ook een goed idee bm!

Weet je zo ook wat het verschil tussen de 2,7 van Audi en de 2,8 van VW is? interne verschillen bedoel ik, boring/slag/blokhoek/4 of 5 kleppen per cil etc?

 

PS, dat wikipedia is echt briljant voor dergelijke info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb iig alweer genoeg inspiratie opgedaan!

Vooral die 2,7 twin-turbo (ik wist wel dat dat een goed idee zou zijn haha!) uit de RS4 lijkt me wel een goede basis en die 3.0 V6 met aluminium onderblok ben ik ook wel gecharmeerd van..hmmm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb iig alweer genoeg inspiratie opgedaan!

Vooral die 2,7 twin-turbo (ik wist wel dat dat een goed idee zou zijn haha!) uit de RS4 lijkt me wel een goede basis en die 3.0 V6 met aluminium onderblok ben ik ook wel gecharmeerd van..hmmm.

De 2.7V6 Turbo is ook in een A6 geleverd. Die is misschien wat minder schaars dan een blok uit een RS4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een turbo dan voor de 2.8 V6 waar kan ik die vinden?

Bij Garrett, Borg-warner, MHI, IHI etc etc.

Wel zelf even pasmaken uiteraard want kits bestaan niet bij mijn weten :wink:

 

Vanwege jouw reactie denk ik toch wel dat het leuker en meer algemeen toepasbaar is om het bestaande blok te nemen voor een uitlaatgas turbo systeem, dan een audi blok over te zetten in de passat. Beide heeft zo z'n voor- en nadelen, maar het heeft natuurlijk ook zo z'n charme om het 'puur' VW te laten denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden