Ga naar inhoud
  • 0

Sotteren/inhouden bij volgas


JH

Vraag

Op de autobahn merkte ik dat de Passat (1.8t) bij volgas inhield en soms stotterde.

Dat was op octaan 96. Op octaan 98 was het al minder en op 102 :blink2: (Wisniedatdatbestond) bijna niet meer.

Ook heeft de Passat er boven de 140 bijna geen zin meer in. 200 is wel haalbaar maar wel met bergje af. :angel:

Iemand een idee?

Passat is ooit gechipt geweest maar bij het vervangen van het blok is volgens mij de software herschreven.

Ook zaagt het stationair toerental. De gasklep moet maar weer eens afgesteld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als de vinnen van de compressor/turbine tegen het huis aanzitten ivm lagerspeling dan hoor je dat echt wel, klinkt als nagels over een schoolbord.

 

Zagend stationair kan komen door een vacuumlek, dit heeft ook gevolgen voor volgas, turbodruk lekt weg met als gevolg minder vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat is zo een onzin over dat benzine

de duitste auto hebben daar echt hellemaal geen last van

zijn allemaal op ron95 gebaseert

 

Vroeger waren sommige nog op ron 98 of hoger toen moest je eigenlijk wel 98 erin gooien indien hij een misfire gaf

 

Heb al behoorlijk wat jappaners gereden en die ik had reden normaal gesproken op ron100 (jp is dat normaal)

Dan moet je ze hier op ron 98 laten mappen om eigenlijk normaal te rijden,

Hier hebben wij op skylineclub al tigduizend topic's over gehad

 

____________

Maar goed dat terzijde

back on topic

Schoepen tegen slakken huis hoor je wel idd

maar mischien door demping en zo van de auto dat je het amper hoord?

Vacuumlek kan idd ook het moeielijk laten lopen veroorzaken

 

 

Stotteren kan ook aan de coilpacks liggen of de bougies

dat ze onder druk minder goed gaan werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dat is zo een onzin over dat benzine

de duitste auto hebben daar echt hellemaal geen last van

zijn allemaal op ron95 gebaseert

 

Bij mijn auto is het anders goed merkbaar als ik andere benzine tank, merkbaar in het verbruik en het start gedrag.

Dus in mij ogen zeker wel waar dat het merkbaar is.

Niet elke auto is hetzelfde.

 

Ik heb dit probleem ook gehad, Je zal eerst alle vacuum leidingen kunnen na kijken.

En inderdaad even de auto laten uitlezen voor eventuele storings codes, aan de hand van de codes is het makkelijker problemen op te zoeken.

 

Gr Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

auto word er niet zuiniger op

beter starten is een mogelijkheid door eerdere ontbranding

 

moet goed onthouden dan veel tankstations niet ron98 hebben he

veel zijn gewoon tussen de 97 en 95 en euro95 zit vaak rond de 96 en 94

 

enige die nog vrijwel echte ron98 heeft is bp

en exselium van euh hoe heet die tankstation ook alweer :D heeft zelf ron 100 maar zijn maar 3 of 4 tankstations door heel nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Correctie

exselium is dat niet

is challerger van gulf

 

maar hier bij een korte uitleg

kortom als je auto voor 95 is gemaakt zoals de meeste auto's in europa huidig heeft totaal geen zin om ron98 erin te gooien

 

 

Het Octaangetal

 

Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met het octaangetal? Welke benzine dienen we te tanken?

 

Klopvastheid

 

Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van benzine wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin de brandstof in een benzine-luchtmengsel kan worden samengeperst zonder spontaan tot ontbranding te komen [door het samenpersen ontstaat namelijk een temperatuursverhoging]. Een onvoorspelbaar tijdstip van ontbranding kan schade aanrichten in een motor zoals o.a. het branden van gaten in de zuigers. De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal wat vaak verward wordt met de term octaangehalte.

 

Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.

 

Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan. Hierbij geldt dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naar mate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan.

 

Klopvaste benzine of benzine met een hoog octaangetal laat daardoor een hogere compressieverhouding in een motor toe zonder spontaan voortijdig te ontbranden.

 

Het voortijdig ontbranden van een benzine-luchtmengsel in een motor wordt ook wel pingelen of detoneren genoemd en is te herkennen aan een metaalachtig gerinkel in de motor als onder belasting bij laag toerental het gaspedaal ver wordt ingedrukt.

 

Wanneer bij een benzinepomp staat aangegeven RON 98 dan staat dit voor Research Octane Number 98 en is deze benzine in principe geschikt voor hoog gecomprimeerde motoren. Indien de motor volgens fabrieksopgave geschikt is en afgesteld staat voor gebruik van RON 95 benzine heeft het geen enkele zin om RON 98 te gaan tanken omdat de motor er niet sneller of beter door gaat lopen, andersom kan het wel problemen gaan opleveren.

 

Een hoger octaangetal betekent overigens ook niet dat er meer energie in de benzine zit.

 

 

dus kortom hoe hoger je boost druk is (dus hoe hoger de compressiedruk). hoe hoger het octaangetal van de benzine moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het stotteren komt zeer waarschijnlijk door de gasklep. Dub heeft de boel al eens met de klapdoos opnieuw afgesteld.

Het octaanverhaal ken ik. Is ook al vaker een topic over geweest. Tja op 102 loopt ie gewoon veeeeeeeeeeel beter dan op 96.

Alleen waarom loopt dat ding zo kudt boven de 140. Een vergelijkbare Audi A4 reed gewoon bij me weg op de Autobahn.

Het in houden, net of de auto af en toe een kort duwtje krijgt van voren, is alleen bij vol gas geven. Geef ik net geen vol gas dan is het er niet.

Vrijdagnacht weer terug jagen naar Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de motor VEEL beter loopt op een hoger octaalgetal dan kan het iets te maken hebben met de brandstof toevoer, filter, verstopte injectoren, lekje in o-ringen bij benzinedrukregelaar / injectoren. Zijn meestal niet de makkelijkste problemen.

 

Je begint met uitlezen van eventuele foutcodes + de percentages van de fuel trims (vag-com), basale check van de LMM. Wellicht rijdend uitlezen met turbodruk en O2 spanning. Voor de hand ligt dat het om een te arm mengsel gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
gooi er eens een reiniger in je tank als je terug blaast dan brandt de zaak weer lekker schoon en het inhouden zal minder zijn

Hmm das een goeie. Alleen waar haal ik in godsnaam hier in het dal "in de middle of nowhere" reiniger vandaan.

Of het uimaakt weet ik niet. Normaal doe ik altijd V-power.

misschien eens nakijken dmv vagcom wat je gaspedaal(stand) doet..

Ik denk dat ik maar weer eens richting Vorden hobbel :angel:

Als de motor VEEL beter loopt op een hoger octaalgetal dan kan het iets te maken hebben met de brandstof toevoer, filter, verstopte injectoren, lekje in o-ringen bij benzinedrukregelaar / injectoren. Zijn meestal niet de makkelijkste problemen.

Mijn brandstoffilter is onlangs vervangen. Ding was lek. Stinkuh dat het deed.

En het was gevaarlijk volgens de monteur 8-) Iets met brand geloof ik. :mrgreen:

 

Kan het niet met de koelvloeistofsensor te maken hebben?

Ding wordt ook niet warm in de winter. 70 graden is de max.

 

O ja nog wat.

Ding gebruikte een liter olie van Lelydorp naar Flaine in Frankrijk.

Is iets meer dan 1000km. Maar wel met doorrijden op de Autobahn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden