JH Geplaatst 15 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 15 februari, 2011 Op de autobahn merkte ik dat de Passat (1.8t) bij volgas inhield en soms stotterde. Dat was op octaan 96. Op octaan 98 was het al minder en op 102 (Wisniedatdatbestond) bijna niet meer. Ook heeft de Passat er boven de 140 bijna geen zin meer in. 200 is wel haalbaar maar wel met bergje af. Iemand een idee? Passat is ooit gechipt geweest maar bij het vervangen van het blok is volgens mij de software herschreven. Ook zaagt het stationair toerental. De gasklep moet maar weer eens afgesteld worden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Lennert Geplaatst 15 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 15 februari, 2011 turbo mischien speling dus danig dat hij tegen het huis aan ramt en daardoor stotterd? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ron1965 Geplaatst 15 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 15 februari, 2011 Eerst effe uit laten lezen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 JH Geplaatst 15 februari, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 15 februari, 2011 turbo mischien speling dus danig dat hij tegen het huis aan ramt en daardoor stotterd? DAn zou die op alle benzines moeten stotteren lijkt mij. Eerst effe uit laten lezen. Mjah dat moet ie toch. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 15 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 15 februari, 2011 Als de vinnen van de compressor/turbine tegen het huis aanzitten ivm lagerspeling dan hoor je dat echt wel, klinkt als nagels over een schoolbord. Zagend stationair kan komen door een vacuumlek, dit heeft ook gevolgen voor volgas, turbodruk lekt weg met als gevolg minder vermogen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 15 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 15 februari, 2011 dat ie minder stottert met een hoger octaangetal is normaal, de onsteking hoeft minder terug te regelen. Al kan het erge stotteren wel ergens anders door komen, zoals wat Arjen zegt een vacuumlek oid. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Lennert Geplaatst 16 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 16 februari, 2011 dat is zo een onzin over dat benzine de duitste auto hebben daar echt hellemaal geen last van zijn allemaal op ron95 gebaseert Vroeger waren sommige nog op ron 98 of hoger toen moest je eigenlijk wel 98 erin gooien indien hij een misfire gaf Heb al behoorlijk wat jappaners gereden en die ik had reden normaal gesproken op ron100 (jp is dat normaal) Dan moet je ze hier op ron 98 laten mappen om eigenlijk normaal te rijden, Hier hebben wij op skylineclub al tigduizend topic's over gehad ____________ Maar goed dat terzijde back on topic Schoepen tegen slakken huis hoor je wel idd maar mischien door demping en zo van de auto dat je het amper hoord? Vacuumlek kan idd ook het moeielijk laten lopen veroorzaken Stotteren kan ook aan de coilpacks liggen of de bougies dat ze onder druk minder goed gaan werken Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Lennert Geplaatst 16 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 16 februari, 2011 turbo mischien speling dus danig dat hij tegen het huis aan ramt en daardoor stotterd? DAn zou die op alle benzines moeten stotteren lijkt mij. Eerst effe uit laten lezen. Mjah dat moet ie toch. waarom zou elke benzine dat hebben dan? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 vwdimipassat Geplaatst 16 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 16 februari, 2011 dat is zo een onzin over dat benzinede duitste auto hebben daar echt hellemaal geen last van zijn allemaal op ron95 gebaseert Bij mijn auto is het anders goed merkbaar als ik andere benzine tank, merkbaar in het verbruik en het start gedrag. Dus in mij ogen zeker wel waar dat het merkbaar is. Niet elke auto is hetzelfde. Ik heb dit probleem ook gehad, Je zal eerst alle vacuum leidingen kunnen na kijken. En inderdaad even de auto laten uitlezen voor eventuele storings codes, aan de hand van de codes is het makkelijker problemen op te zoeken. Gr Dimitri Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Lennert Geplaatst 16 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 16 februari, 2011 auto word er niet zuiniger op beter starten is een mogelijkheid door eerdere ontbranding moet goed onthouden dan veel tankstations niet ron98 hebben he veel zijn gewoon tussen de 97 en 95 en euro95 zit vaak rond de 96 en 94 enige die nog vrijwel echte ron98 heeft is bp en exselium van euh hoe heet die tankstation ook alweer heeft zelf ron 100 maar zijn maar 3 of 4 tankstations door heel nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Lennert Geplaatst 16 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 16 februari, 2011 Correctie exselium is dat niet is challerger van gulf maar hier bij een korte uitleg kortom als je auto voor 95 is gemaakt zoals de meeste auto's in europa huidig heeft totaal geen zin om ron98 erin te gooien Het Octaangetal Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met het octaangetal? Welke benzine dienen we te tanken? Klopvastheid Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van benzine wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin de brandstof in een benzine-luchtmengsel kan worden samengeperst zonder spontaan tot ontbranding te komen [door het samenpersen ontstaat namelijk een temperatuursverhoging]. Een onvoorspelbaar tijdstip van ontbranding kan schade aanrichten in een motor zoals o.a. het branden van gaten in de zuigers. De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal wat vaak verward wordt met de term octaangehalte. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan. Hierbij geldt dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naar mate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan. Klopvaste benzine of benzine met een hoog octaangetal laat daardoor een hogere compressieverhouding in een motor toe zonder spontaan voortijdig te ontbranden. Het voortijdig ontbranden van een benzine-luchtmengsel in een motor wordt ook wel pingelen of detoneren genoemd en is te herkennen aan een metaalachtig gerinkel in de motor als onder belasting bij laag toerental het gaspedaal ver wordt ingedrukt. Wanneer bij een benzinepomp staat aangegeven RON 98 dan staat dit voor Research Octane Number 98 en is deze benzine in principe geschikt voor hoog gecomprimeerde motoren. Indien de motor volgens fabrieksopgave geschikt is en afgesteld staat voor gebruik van RON 95 benzine heeft het geen enkele zin om RON 98 te gaan tanken omdat de motor er niet sneller of beter door gaat lopen, andersom kan het wel problemen gaan opleveren. Een hoger octaangetal betekent overigens ook niet dat er meer energie in de benzine zit. dus kortom hoe hoger je boost druk is (dus hoe hoger de compressiedruk). hoe hoger het octaangetal van de benzine moet zijn. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 16 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 16 februari, 2011 Challenger is inmiddels ook al geen 100 octaan meer.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 JH Geplaatst 16 februari, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 16 februari, 2011 Het stotteren komt zeer waarschijnlijk door de gasklep. Dub heeft de boel al eens met de klapdoos opnieuw afgesteld. Het octaanverhaal ken ik. Is ook al vaker een topic over geweest. Tja op 102 loopt ie gewoon veeeeeeeeeeel beter dan op 96. Alleen waarom loopt dat ding zo kudt boven de 140. Een vergelijkbare Audi A4 reed gewoon bij me weg op de Autobahn. Het in houden, net of de auto af en toe een kort duwtje krijgt van voren, is alleen bij vol gas geven. Geef ik net geen vol gas dan is het er niet. Vrijdagnacht weer terug jagen naar Nederland. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 giromaat Geplaatst 16 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 16 februari, 2011 gooi er eens een reiniger in je tank als je terug blaast dan brandt de zaak weer lekker schoon en het inhouden zal minder zijn Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 16 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 16 februari, 2011 misschien eens nakijken dmv vagcom wat je gaspedaal(stand) doet.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 17 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 17 februari, 2011 Als de motor VEEL beter loopt op een hoger octaalgetal dan kan het iets te maken hebben met de brandstof toevoer, filter, verstopte injectoren, lekje in o-ringen bij benzinedrukregelaar / injectoren. Zijn meestal niet de makkelijkste problemen. Je begint met uitlezen van eventuele foutcodes + de percentages van de fuel trims (vag-com), basale check van de LMM. Wellicht rijdend uitlezen met turbodruk en O2 spanning. Voor de hand ligt dat het om een te arm mengsel gaat. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 JH Geplaatst 17 februari, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 17 februari, 2011 gooi er eens een reiniger in je tank als je terug blaast dan brandt de zaak weer lekker schoon en het inhouden zal minder zijn Hmm das een goeie. Alleen waar haal ik in godsnaam hier in het dal "in de middle of nowhere" reiniger vandaan. Of het uimaakt weet ik niet. Normaal doe ik altijd V-power. misschien eens nakijken dmv vagcom wat je gaspedaal(stand) doet.. Ik denk dat ik maar weer eens richting Vorden hobbel Als de motor VEEL beter loopt op een hoger octaalgetal dan kan het iets te maken hebben met de brandstof toevoer, filter, verstopte injectoren, lekje in o-ringen bij benzinedrukregelaar / injectoren. Zijn meestal niet de makkelijkste problemen. Mijn brandstoffilter is onlangs vervangen. Ding was lek. Stinkuh dat het deed. En het was gevaarlijk volgens de monteur Iets met brand geloof ik. Kan het niet met de koelvloeistofsensor te maken hebben? Ding wordt ook niet warm in de winter. 70 graden is de max. O ja nog wat. Ding gebruikte een liter olie van Lelydorp naar Flaine in Frankrijk. Is iets meer dan 1000km. Maar wel met doorrijden op de Autobahn. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 17 februari, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 17 februari, 2011 1 liter olie op 1000km is sowieso niet goed.. ook niet met stevig doorrijden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
JH
Op de autobahn merkte ik dat de Passat (1.8t) bij volgas inhield en soms stotterde.
Dat was op octaan 96. Op octaan 98 was het al minder en op 102 (Wisniedatdatbestond) bijna niet meer.
Ook heeft de Passat er boven de 140 bijna geen zin meer in. 200 is wel haalbaar maar wel met bergje af.
Iemand een idee?
Passat is ooit gechipt geweest maar bij het vervangen van het blok is volgens mij de software herschreven.
Ook zaagt het stationair toerental. De gasklep moet maar weer eens afgesteld worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites
17 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten