Ga naar inhoud
  • 0

Scheeftrekken bij wegrijden in sneeuw


zoefzoef

Vraag

Hallo,

 

Wellicht heb ik niet goed gezocht, maar als niet-techneut is dat best lastig (sorry dan...).

 

Sinds een maand of 5 rij ik een Passat Variant uit 2003, winterbandjes eronder. Vanochtend in de sneeuw in de file voor de lol eens 10 maal ietsjes steviger dan normaal de koppeling op laten komen en gas gegeven. En 10 maal heel duidelijk naar rechts trekken, dat voorkom ik alleen door echt heel beheerst weg te rijden. Is dat iets om me zorgen over te maken (differentieel ofzo?)? Of is dat bij deze gladheid gewoon heel normaal...

 

Ik zit nog in de garantieperiode (er moet toch al iets aan gebeuren, lekkend kleppendeksel, rempedaal wat heel langzaam wat wegzakt), dus als er iets aan de hand is kan ik dat gelijk meenemen.

 

Groet,

 

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ESP ingeschakeld of niet ? Bij ingeschakeld ESP hoort dit in te grijpen en zal het doorslippen niet/gering gebeuren. De electronica grijpt dan in.

 

Heb het zonet nog gebprobeerd, maar met ingeschakeld ESP krijg ik de Passat niet van de koers af. ESP uit (lampje aan !) is "fun mode", dan kun je lekker slippen en driften ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lastig om de situatie in te schatten, maar mijn auto trekt ook iets naar rechts op het moment dat de ESP gewoon aanstaat. Maar als je dan ziet dat de straten naar rechts toe (schuin) aflopen, dan is dat toch best logisch...Uiteraard heb ik op een vlakke weg geen last van scheef trekken. M.a.w. test het even op een vlakke weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lastig om de situatie in te schatten, maar mijn auto trekt ook iets naar rechts op het moment dat de ESP gewoon aanstaat. Maar als je dan ziet dat de straten naar rechts toe (schuin) aflopen, dan is dat toch best logisch...Uiteraard heb ik op een vlakke weg geen last van scheef trekken. M.a.w. test het even op een vlakke weg.

 

 

Zoals hier boven omschreven, lijkt mij ook de reden van het naar rechts trekken van de auto.

Heb het zelfde probleem. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan het theoretisch niet goed onderbouwen, maar het SCHIJNT dat een voorwielaangedreven auto altijd naar de kant trekt waar de versn. bak en dus de korte aandrijfas zit.

Ik geloof niet zo in de verkanting van de rijbaan, op een nat zandvoort aan de "andere" kant van de baan trekt de auto ook naar rechts bij fors accelereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, allemaal bedankt voor de reacties zover.

 

ESP staat standaard aan, zet ik nooit uit. Bij het uitproberen zat ik steeds aan de linkerkant van de weg vanwege een hele lange voorsorteerstrook. Als het afschot van de weg een rol zou spelen zou ik dan dus naar links weg moeten trekken. Maar omdat meer mensen hier aangeven dat ze wel vaker een voorkeur voor recht wegtrekken meemaken, zal het vast niet zo'n probleem zijn.

 

Morgen heb ik weer tijd, dan zal ik nog eens wat proberen, stukje straat opzoeken dat zo vlak mogelijk is en zo gelijkmatig mogelijke sneeuw...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden